This study aims to find out the design needs of millennials for flower services amid changes in the environment in which flowers are purchased online. To this end, first, the consumption tendency of millennials and online flower purchase trends were examined. In addition, focusing on flower bouquet products, the market status of flower delivery shopping malls, which are online flower product services, and regular flower subscription services, a new trend in the flower market, were investigated. Based on this, a survey was conducted to improve online flower services. As a result of the survey, it was found that millennials trusted branded products, preferred eco-friendly products, and tended to have strong design openness in improving online flower service design. In addition, millennials prefer natural bouquet designs mixed with large and small flowers to large and colorful roses, which are currently mainly sold at flower delivery shopping malls. Therefore, we hope that this study will improve the design of online flower services that meet the needs of millennial consumers, revitalizing flower purchases, and expanding to new online flower service design research.
본 연구는 온라인으로 화훼를 구매하는 환경의 변화 속에서 밀레니얼 세대의 화훼서비스에 대한 디자인 니즈를 알아보고자 한다. 이를 위해 먼저 밀레니얼 세대의 소비성향과 온라인 화훼구매 경향을 알아보았다. 그리고 꽃다발 제품을 중심으로 온라인 화훼상품 서비스인 화훼 배달 전문쇼핑몰과 화훼시장의 새로운 트렌드인 화훼 정기 구독 서비스의 시장 현황을 조사하였다. 이를 바탕으로 온라인 화훼서비스 개선을 위한 설문조사를 실시하였다. 조사 결과 밀레니얼 세대는 브랜드화된 화훼제품을 구매하길 원하고 친환경 화훼제품에 대한 선호가 높으며, 화훼디자인에 대한 개방성이 강한 것으로 나타났다. 또한 밀레니얼 세대는 현재 화훼 배달 전문쇼핑몰에서 주로 판매하는 크고 화려한 장미류의 디자인보다는 크고 작은 꽃이 섞인 자연스러운 품종의 꽃다발 디자인을 남녀 모두 선호하는 것으로 나타났다. 따라서 본 연구를 통해 밀레니얼 소비자의 니즈에 맞는 온라인 화훼서비스디자인이 개선되어 화훼구매가 활성화되고 새로운 온라인 화훼서비스 디자인 연구로 확장되는 계기가 되길 바란다.