DOI QR코드

DOI QR Code

사물인터넷환경에서 바라 본 인도와 서양의 융합: 무갈 회화와 기독교 성화(聖畫)의 만남

The Convergence of India and West in the IoT Environment: Mughal and Christian Paintings

  • 이춘호 (한국외국어대학교 인도연구소)
  • Lee, Choonho (Institute of Indian Studies, Hankuk University of Foreign Studies)
  • 투고 : 2022.03.12
  • 심사 : 2022.04.15
  • 발행 : 2022.04.30

초록

'연결'과 '지식'은 사물인터넷의 주요 키워드이다. 본 논문에서 기독교와 이슬람이라는 두 문명이 무갈 회화를 매개체로 하여 어떤 방식으로 연결되었고, 지식의 전파를 낳았는지 무갈회화를 중심으로 분석하였다. 이를 위해 당시 문헌과 그림들을 비교 분석하였다. 서양 회화는 주제적 측면에서, 기독교 이미지와 상징은 무갈 황제의 왕권을 강화하는 수단으로 이용되었다. 양식적 측면에서, 서양 르네상스 시대 원근법과 명암법 등이 무갈 회화에 사용되기 시작하였다. 서양 기법의 단순한 활용에서 시작된 융합은 후에 서양 기독교 아이콘이나 상징을 무갈 회화에 채용하기 시작했다. 나중에는 기독교 상징이나 주제를 절대 권력 왕권과 연결시켰고, 이를 더 활용하여 왕권=영성=신성의 개념으로 발전시켜 세계회화사에 유래없는 독창적인 예술 양식을 창조했다. 사물인터넷에서 '연결'과 '지식'이라는 측면에서 이질적인 두 문화의 연결과 지식을 분석해 봄으로써 이 연구가 향후 사물인터넷에 대한 인문학 연구를 위한 하나의 플랫폼의 역할을 할 수 있을 것이다.

Connectivity and knowledge are the main keywords of the IoT. In this paper, I analyzed how the two civilizations, Christianity and Islam, were connected through Mughal paintings and what result they have brought in the spread of knowledge. For that, I analyzed literature as well as paintings of those days. In terms of theme matter, Western painting was used as a means of strengthening the royal authority of the Mughal Emperor. In terms of style, perspective and shading from the Western Paintings began to be used in Mughal painting. Later, Christian symbols and themes were linked to absolute power of kingship, and further utilized them to develop into the concept of kingship = spirituality = divinity, creating an original art style that was unprecedented in the history of world painting. By analyzing the two disparate cultures in terms of 'connectivity' and 'knowledge' of the Internet of Things, such research could serve as a platform for future humanities research on the Internet of Things.

키워드

과제정보

이 연구는 2017년 정부(교육부)의 재원으로 한국연구재단의 지원(NRF-2017S1A6A3A02079749)에 의하여 이루어진 것임. 이 연구는 2021학년도 한국외국어대학교 교원연구지원사업 지원에 의하여 이루어진 것임.

참고문헌

  1. C.H. Lee, "The Amalgamation between Indigenous and Foreign Elements in the Early Mughal Paintings : Focused on Tutinama," Journal of South Asian Studies, Vol.16, No.3, pp.207-227, 2011. https://doi.org/10.21587/jsas.2011.16.3.009
  2. Kumardas, Ashok, The Mughul Empire, R.C. Majumdar, Ed., Bombay: Bharatiya Vidya Bhavan, pp.807-811, 1994.
  3. Naif, Mika, Mughal Occidentalism, Leiden & Boston: Brill, pp.3-7, 2018.
  4. Bailey, Gauvin Alexander, Art on the Jesuit Missions in Asia and Latin America: 1542-1773, Toronto: University of Toronto Press, p.112, 1999.
  5. Srivastava, Ashok Kumar, Mughal Painting: An Interplay of Indigenous and Foreign Traditions, New Delhi: Munshiram Manoharlal Publications, p.75, 2000.
  6. Jehangir, Tuzuki Jangiri, trans. A. Rogers and ed., H. Beveridge, New Delhi: Munshiram Manoharlal Publications, vol.1, pp.144, 1968.
  7. Gerrreiro, Fermao, Jahangir and the Jesuits, London: Routledge, pp.63-66, 1930.
  8. Foster, Willam, Early Travels in India 1583-1619, Delhi: Low Price Publications, pp.83, pp.89, pp.93, 1984.
  9. Fazl, Abul, Aini Akbari, vol. 1. trans., H. Blochmann ; vols. 2 & 3, trans., H.S. Jarett, Delhi: Low Price Publications, pp. 113-114, 1977.
  10. Verma, Somprakash, "Humanism in Mughal Painting." Proceedings of the Indian History Congress, Vol.63, pp.209-242, 2002.
  11. Gerrreiro, Fermao, Jahangir and the Jesuits, London: Routledge, pp.63-66, 1930.
  12. Verma, Somprakash, Interpreting Mughal Painting, New Delhi: Oxford University Press, pp.104-105, pp.108-109, 2009.
  13. Shivram, Balkrishnan, "Mughal Court Rituals: The Symbolism of Imperial Authority During Akbar's Reign." Proceedings of the Indian History Congress, Vol.67, pp.331-349, 2006-2007.
  14. Koch, Ebba, Mughal Art and Imperial Ideology, New Delhi: Oxford University Press, pp.16-17, 2001.
  15. Minissale, Gregory, Images of Thought: Visuality in Islamic India 1550-1750, New Castle: Cambridge Scholars Publishing, pp.217-219, 2009.