DOI QR코드

DOI QR Code

Study on the Prevention of Traffic Accidents of Construction Machinery

건설기계 교통사고 예방 대책 연구

  • Hyo seung, Han (Traffic Policy Research Division, Road Traffic Authority) ;
  • Ilsoo, Yun (Dept. of Transportation System Eng., Univ. of Ajou)
  • 한효승 (도로교통공단 정책연구처) ;
  • 윤일수 (아주대학교 교통시스템공학과)
  • Received : 2022.10.11
  • Accepted : 2022.11.03
  • Published : 2022.12.31

Abstract

In order to prevent various accidents with construction machinery, Korea enacted the Construction Machinery Management Act to enhance safety. Until now, there has been a lack of systematic research related to traffic accidents with construction machinery. Therefore, domestic and foreign systems related to construction machinery were reviewed, and the current status was analyzed based on traffic accident data over the past 5 years to derive implications. It is necessary to ensure the safety of construction machinery by correcting institutional loopholes and preparing follow-up measures. In addition, it is necessary to create a separate traffic-safety education program for construction machinery operators to create an environment that can comply with safe road-driving methods and traffic laws.

우리나라는 도로를 주행할 수 있는 지게차와 같은 건설기계가 유발하는 교통사고를 예방하기 위해 「건설기계관리법」 을 제정하여 건설기계의 안전성을 관리하고 있다. 하지만, 지금까지 건설기계로 인해 발생하는 교통사고에 관한 체계적인 관리는 일반 자동차에 비해 상대적으로 부족하였다. 본 연구에서는 건설기계 관리에 대한 해외 선진국 사례조사를 바탕으로 우리나라의 제도와 비교 분석하여 개선사항들을 도출하였다. 현황분석에서는 최근 5년간 전체 교통사고와 건설기계 교통사고의 추세를 제시하고, 건설기계 교통사고에 대한 사고유형별 특징과 사례를 통해 건설기계 교통사고가 발생하는 요인들을 분석하였으며, 도로이용자 인식조사를 통해 건설기계의 도로주행에 관한 의견을 수집하였다. 건설기계 면허를 취득하는 과정에서 발생되는 교육과정·시간에 대해 미준수하는 사례가 일부 발생하는 것이 확인되었으며, 운전면허증을 가지고 있지 않아도 건설기계를 도로에서 운행할 수 있었다. 이를 통해 제도적 허점을 보완하고 사후관리 대책 마련이 시급하며, 별도의 교통안전에 대한 교육과정 신설과 시설개선을 통해 안전한 도로주행 환경을 조성하는 것이 필요하다.

Keywords

Acknowledgement

본 논문은 아주대학교 교통 ITS대학원의 석사학위 논문과 대한교통학회 학술대회에서 발표한 내용을 수정·보완하여 작성하였습니다.

References

  1. A.U.(Australia) Government(2018), Heavy Vehicle(Fatigue Management) National Regulation, pp.3-50.
  2. A.U.(Australia) Government(2021), Heavy Vehicle National Law, pp.33-681.
  3. Anti-Corruption and Civil Rights Commission, http://acrc.go.kr/board.es?mid=a10402010000&bid=4A&act=view&list_no=9424, 2020.12.18.
  4. Kakao Map(2021), https://www.map.kakao.com, 2021.09.10.
  5. Kim, H. J., Jeon, G. S., Jang, J. A. and Yun, I.(2020), "Analysis of Factors Affecting Buses and Trucks Crash Serverity Using Meta Analysis", Journal of Korean Society of Transportation, vol. 38 no. 6, pp.520-535. https://doi.org/10.7470/jkst.2020.38.6.520
  6. Korea Road Traffic Authority(2021), Statistical Analysis of Traffic Accident.
  7. Lee, Y. C.(2021), A study on the Improvement of Blind Spot in Construction Equipment, Master's Thesis, Hoseo University, pp.9-62.
  8. Ministry of Land, Infrastructure and Transport(2020), Statistics on Construction Machinery Status National Heavy Vehicle Regulator, https://www.nhvr.gov.au/about-us, 2021.10.15.
  9. Oh, A. M.(2012), A study on the Prevention of Accident of Construction Machinery, Incheon University, pp.5-54.
  10. Shin, D. G.(2015), The study on the Prevention of Construction Equipment Accidents Using 5Why-Root Cause Analysis Technique, Seoul National University Science and Technology, pp.4-80.
  11. U.K.(United Kingdom) Government, http://www.gov.uk/browse/driving, 2021.09.28.
  12. U.S.(United States) Government(2013), FMCSA(Federal Motor Carrier Safety Administration) Regulations and Interpretations, Part.300-399.