DOI QR코드

DOI QR Code

Factors Affecting Adoption Intention of Autonomous Vehicle

자율주행 자동차 사용의도에 영향을 미치는 요인

  • Beck, Sung-yon ( Information Management Graduate School of Venture, Hoseo University) ;
  • Lee, So-young (Graduate School of Venture, Hoseo University)
  • 백승연 (호서대학교 벤처대학원 정보경영학과) ;
  • 이소영 (호서대학교 벤처대학원 정보경영학과)
  • Received : 2022.12.05
  • Accepted : 2022.12.23
  • Published : 2022.12.31

Abstract

This study is an empirical analysis regarding what kind of factors affect the intention to use autonomous vehicles. For the empirical analysis the research model was derived from value-based adoption model base and integrated some aspects that only autonomous vehicles have. At default variables of VAM are usefulness, enjoyment, technicality, perceived cost, some autonomous vehicle related variables were added, and those are convenience, safety, security, social influence. A survey was done in order to empirically analyze with this research model, and 216 valid survey answers were chosen to analyze. Empirical analysis was done by structural equation using AMOS24. The result of empirical analysis were as follows. Variables usefulness, enjoyment, safety, security had a significant positive effect on perceived value. Technicality and perceived cost had a significant negative effect of perceived value. In addition, security and social influence had no significant effect on perceived value. Furthermore, perceived value had significant positive effect on intention to use. Among the variables that came out to be significantly positive, the most influencing variable was safety, followed by convenience, perceived cost, enjoyment, usefulness and then technicality. In addition, the analysis of mediating effect of perceived value shows that usefulness, enjoyment, convenience, safety, technicality, perceived cost had mediating role towards intention to use. However, security and social influence had no siginificant mediating effect towards intention to use. Considering all these research results this study has provided theoretical and practical implications to researchers on the intention to use autonomous vehicles.

본 연구는 자율주행 자동차를 이용하고자하는 의도에 영향을 미치는 요인을 실증적으로 분석하기 위해 이루어졌다. 실증 분석을 위한 연구모형은 가치기반수용모델(VAM)을 기반으로 자율주행 자동차의 특성을 반영하여 도출하였다. VAM의 기본 변수인 유용성, 즐거움, 기술성, 인지된 비용에 자율주행 자동차의 특성인 편리성, 안전성, 보안성, 사회적 영향을 추가하였다. 이렇게 도출된 모형을 바탕으로 실증 분석을 위해 설문조사를 실시하였으며 유효한 216부를 분석의 대상으로 삼았다. 실증분석은 AMOS24를 활용한 구조방정식으로 하였다. 실증 분석 결과는 다음과 같다. 유용성, 즐거움, 편리성, 안전성, 보안성은 인지된 가치에 유의한 영향을 미쳤다. 기술성과 인지된 비용은 인지된 가치에 대한 영향 관계가 부(-)로 나타났다. 한편, 보안성과 사회적 영향은 인지된 가치에 유의한 영향을 미치지 못한 것으로 나타났다. 인지된 가치는 사용의도에 미치는 영향에 있어서 유의한 영향을 주는 것으로 나타났다. 유의한 영향을 미친 변수들의 영향력은 안전성, 편리성, 인지된 비용, 즐거움, 유용성, 기술성 순이었다. 한편, 인지된 가치의 매개효과를 분석한 결과 인지된 가치는 유용성, 즐거움, 편리성, 안전성, 기술성, 인지된 비용과 사용의도 사이 매개의 역할을 하는 것이 검증됐다. 반면 보안성 및 사회적 영향과 사용의도 간에는 유의한 매개효과가 검정되지 않았다. 이러한 연구 결과를 바탕으로 본 연구가 가지는 학술적, 실무적 시사점을 제시하고자 한다.

Keywords

References

  1. 강성배(2021), "대학 온라인 원격수업에 대한 운영 및 만족도 연구," 문화와 융합, 43, 15-30.
  2. 강성배, 김효진(2022), "무인점포의 서비스스케이프가 소비자 행동의도에 미치는 영향," 한국정보시스템학회, 31(1), 91-113.
  3. 강준혁, 정윤지, 이준성 (2022), "가치기반수용모델(VAM)을 활용한 비대면 운동 스포츠 프로그램의 가치지각 및 수용의도 연구 : MZ세대 및 베이비붐 세대 간 차이 분석," 한국스포츠산업경영학회지, 27(2), 1-29.
  4. 김민정, 안민선, 정연주, 최인화(2021), "지역화폐의 지속적 이용의도 연구 - 대전광역시 소비자를 중심으로," 소비자학연구, 32(1), 123-144.
  5. 김상현, 박현선, 김보라 (2021), "클라우드 컴퓨팅의 지각된 가치와 신뢰가 지속적 사용의도에 미치는 영향 : 가치기반 수용모델을 기반으로," 디지털융복합연구, 19(1), 77-88. https://doi.org/10.14400/JDC.2021.19.1.077
  6. 김아름, 양혜경(2021), "인공지능 기반 로보어드바이저(Robo-advisor) 사용 의사결정에 대한 탐색적 연구," 경영교육연구, 36(1), 55-83.
  7. 김주연(2020), "가치기반수용모델(VAM)에 기초한 온라인 여행사 모바일 앱의 지각된 가치 및 수용의도에 관한 연구," 관광연구, 35(5), 25-49.
  8. 김태경(2021), "환대서비스기업의 키오스크 시스템 편의성, 이용태도, 수용의사 및 행동의도에 관한 연구 : 패스트푸드 고객을 중심으로," 융합관광콘텐츠연구, 7(3), 91-104.
  9. 나우희, 동학림(2021), "디지털콘텐츠 구독서비스 이용 의도에 영향을 미치는 요인에 관한 연구," 한국디지털콘텐츠학회 논문지, 22(5), 755-766.
  10. 박민희, 권만우, 김치용, 나건(2020), "자율주행 자동차 4-5단계의 수용의도에 미치는 영향요인에 관한 연구," 멀티미디어학회 논문지, 23(9), 1219-1228.
  11. 성기영, 오주택, 김현(2020), "자율자동차 수용성 요인분석에 관한 연구 : 구조방정식 모형을 중심으로," 한국ITS학회논문지, 19(1), 17-31.
  12. 신새미, 김태균(2022), "비대면 실시간 교육의 서비스 가치와 지속적 사용의도에 영향을 미치는 요인 - 가치기반수용 모델을 중심으로," 디지털융복합연구, 20(5), 411-422. https://doi.org/10.14400/JDC.2022.20.5.411
  13. 연보흠, 이윤재, 최성진(2022), "스마트폰 공통 필수앱에 대한 이용자 인식과 특성이 이용 행동에 미치는 영향," 방송공학회 논문지, 27(3), 415-436.
  14. 이슬기, 계승희(2022), "영양교사의 영양교육 실태와 비대면 온라인 영양교육에 대한 인식 및 요구도," 학습자중심교과교육연구, 22(18), 39-54.
  15. 이승후(2022), "가치기반수용모델(VAM)을 활용한 외식업 종사자의 AI기반 서비스 로봇(서빙로봇) 수용의도에 관한 연구 : 레스토랑 규모에 따른 조절효과를 중심으로," 한국조리학회지, 28(4), 91-106.
  16. 이영석, 송재민, 양성병(2021), "외식업 점주의 배달앱 서비스 이용에 대한 지각된 혜택 및 희생이 지속이용의도에 미치는 영향 : 가치기반수용모델을 중심으로," 한국정보시스템학회, 30(2), 215-241. https://doi.org/10.5859/KAIS.2021.30.2.215
  17. 이지영(2020), "온라인 항공예약시스템 사용자의 혜택 및 희생이 지각된 가치와 수용의도에 미치는 영향," 관광연구, 45(2), 413-436.
  18. 전진명(2021), "항공사 비대면 서비스의 지각된 혜택 및 희생이 지각된 가치와 행동의도에 미치는 영향," 한국관광레저학회, 33(9), 277-297.
  19. 정재현, 김건하(2022), "메타버스 특성과 가치 인식이 서비스 이용의도에 미치는 영향," 서비스마케팅저널, 15(1), 99-115.
  20. 한국정보통신기술협회(2021), 자율주행 알고리즘, 한국정보통신기술협회.
  21. Al-Qudah, A. A., M. Al-Okaily, G. Alqudah, and A. Ghazlat(2022), "Mobile Payment Adoption in the time of COVID-19 Pandemic," Electronic Commerce Research, 1-25, https://doi.org/10.1007/s10660-022-09577-1
  22. Al-Husamiyah and Al-Bashayreh(2022), "A Comprehensive Acceptance Model for Smart Home Services," International Journal of Data and Network Science, 6(1), 45-58. https://doi.org/10.5267/j.ijdns.2021.10.005
  23. Augilar, R.(2022), Assessing Determinants of Augmented Reality Applications - The IKEA Place Example, Doctoral dissertation, Nova Information Management School
  24. Baudier P., C. Ammi, M. Deboeuf-Rouchon(2020), "Smart Home : Highly-educated Students' Acceptance," Technological Forecasting and Social Change, 153, https://doi.org/10.1016/j.techfore.2018.06.043
  25. Cao, D., Sun, Y. Goh, E. Wang R., and Kuiavska, K.(2022), "Adoption of Smart Voice Assistants Technology among Airbnb Guests : A Revised Self-efficacy-based Value Adoption Model," International Journal of Hospitality Management, 101, https://doi.org/10.1016/j.ijhm.2021.103124
  26. Chaveesuk, S., B. Khalid, and W. Chaiyasoonthorn(2022), "Continuance Intention to Use Digital Payments in Mitigating the Spread of COVID-19 Virus," International Journal of Data and Network Science, 6(2), 527-536. https://doi.org/10.5267/j.ijdns.2021.12.001
  27. Chen, J., R. Li, M. Gan, Z. Fu, and F. Yuan(2020), "Public Acceptance of Driverless Buses in China : An Empirical Analysis based on an Extended UTAUT Model," Discrete Dynamics in Nature and Society, https://doi.org/10.1155/2020/4318182
  28. Chouk, I., and Z. Mani(2022), "Does the Learning Ability of Smart Products Lead to User Resistance?," Journal of Technology Management, 66, https://doi.org/10.1016/j.jengtecman.2022.101706
  29. Davis, F. D., R. P. Bagozzi, and P. R. Warshaw(1989), "User Acceptance of Computer Technology : A Comparison of Two Theoretical Models," Management Sciences, 35(8), 982-1003. https://doi.org/10.1287/mnsc.35.8.982
  30. Gopinath, K., G. Narayanamurthy(2022), "Early bird catches the worm! Meta-analysis of autonomous vehicles adoption-Moderating role of automation level, ownership and culture," International Journal of Information Management, 66, https://doi.org/10.1016/j.ijinfomgt.2022.102536
  31. Hasan O., J. McColl, T. Pfefferkorn, S. Hamadneh, M. Alshurideh, and B. Kurdi(2022), "Consumer Attitude towards the use of Autonomous Vehicles : Evidence from United Kingdom Taxi Services," International Journal of Data and Network Science, 6(2), 537-550. https://doi.org/10.5267/j.ijdns.2021.11.010
  32. Hutami, L. T. H., and B. D. Maharani(2022), "Modified Value-based Adoption Model in Paid Entertainment Mobile Apps in Yogykarta," Innovbiz : Jurnal Inovasi Bisnis, 10(1), 53-58.
  33. Kim, Y., Y. Park, and J. Choi(2017), "A Study on the Adoption of IoT Smart Home Service : Using Value-based Adoption Model," Total Quality Management & Business Excellence, 28, 1-17, https://doi.org/10.1080/14783363.2017.1310708
  34. Korkmaz, H., A. Fidanoglu, S. Ozcelik, and A. Okumus(2022), "User Acceptance of Autonomous Public Transport Systems : Extended UTAUT2 Model," Journal of Public Transportation, 24, https://doi.org/10.5038/2375-0901.23.1.5
  35. Liao, Y. K., W. Y. Wu, T. Q. Le, and T. T. T. Phung(2022), "The Integration of the Technology Acceptance Model and Value-based Adoption Model to Study the Adoption of E-Learning : The Moderating Role of e-WOM," Sustainability, 14(2), 815, https://doi.org/10.3390/su14020815
  36. Mandari, H. E.(2022), "Acceptance of Internet of Things in Developing Countries : An Empirical Study Using Value Based Adoption Model," International Journal of Technology and Human Interaction, 18(1), 1-19. https://doi.org/10.4018/IJTHI.2022010108
  37. Meyer-Waarden, L., and J. Cloarec(2022), "Baby, you can drive my car : Psychological Antecedents that Drive Consumers' Adoption of AI-powered Autonomous Vehicles," Technovation, 19, https://doi.org/10.1016/j.technovation.2021.102348
  38. Min, S., K. K. F. So., and M. Jeong(2019), "Consumer Adoption of the Uber Mobile Application : Insights from Diffusion of Innovation Theory and Technology Acceptance Model," Journal of Travel & Tourism Marketing, 36(7), 770-783. https://doi.org/10.1080/10548408.2018.1507866
  39. SAE(Society of Automotive Engineers) International(2019), "SAE Standard News: J3016 Automated-Driving Graphic Update," 2022. 09. 01. https://www.sae.org/news/2019/01/sae-updates-j3016-automated-driving-graphic
  40. Venkatesh, V., M. G. Morris, G. B. Davis, F. D. Davis(2003), "User Acceptance of Information Technology : Toward a Unified View," MIS Quarterly, 36(1), 157-178. https://doi.org/10.2307/41410412
  41. Vishwakarma, P., S. Mukherjee, and B. Datta(2020), "Travelers' Intention to Adopt Virtual Reality : A Consumer Value Perspective," Journal of Destination Marketing & Management, 17, https://doi.org/10.1016/j.jdmm.2020.100456
  42. Xiong, J., and M. Zuo(2022), "Understanding Factors Influencing the Adoption of Mobile Platform of Medical and Senior Care in China," Technological Forecasting & Social Change, 179, https://doi.org/10.1016/j.techfore.2022.121621
  43. Yu, Z., Z. Kaplan, Q. Yan, and N. Zhang(2021), "Security and Privacy in the Emerging Cyber-phyical World : A Survey," IEEE Communications Surveys & Tutorials, 23(3), 1879-1919. https://doi.org/10.1109/COMST.2021.3081450
  44. Yuen, K. F., L. Cai, G. Qi, and X. Wang(2021), "Factors Influencing Autonomous Vehicle Adoption : An Application of the Technology Acceptance Model and Innovation Diffusion Theory," Technology Analysis & Strategic Management, 33(5), 505-519. https://doi.org/10.1080/09537325.2020.1826423
  45. Zhu, G., J. Zheng and Y. Chen(2022), "Acceptance of Free-floating Car Sharing : A Decomposed Self-efficacy-based Value Adoption Model," The International Journal of Transportation Research, 14(5), 524-534.