DOI QR코드

DOI QR Code

A study on computer usage and mathematics

컴퓨터 활용과 수학에 대한 연구

  • Oh, Hye-Young (Department of Mathematics Education, Incheon National University)
  • Received : 2022.01.20
  • Accepted : 2022.02.16
  • Published : 2022.02.28

Abstract

Computer technology in mathematics teaching-learning is not for teaching computer but for improving mathematics teaching-learning with computer. It is shown the use of computer technology comparing with traditional approach provides students more opportunities in order to approach abstract structure. Computer activity provides not only understanding concepts of analysis and opportunity to investigate theory but also effective background in teaching analysis. We analyze students' computer usage level on analysis education by using computer usage level according to role of computer technology. We try to get an useful educational implication on analysis education applying MATLAB through qualitative research.

Keywords

Acknowledgement

This work was supported by the Incheon University Research Grant in 2020.

References

  1. Djurdjica Takaci, Gordana Stankov, Ivana Milanovic (2015). Efficiency of learning environment using GeoGeoGebra when calculus contents are learned in collaborative groups. Computers & Education, 82, 421-431. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2014.12.002
  2. Wertheimer, R. (1990). The geomerty proof tutor. An intelligent computer-based tutor in the classroom. Mathematics Teacher, April. 308-317.
  3. Wiest, I. R. (2000). The Role of Computers in Mathematics Teaching and Learning In Took. J & Handerson N. (Eds) Using Information Technology in Mathematics Education, The Howarth Press.
  4. Yousef, A. (1997). The effect of the Geometers Sketehpad on the Attitude toward Geometry of High School Students. Unpublished Doctoral Theses, Ohio University.
  5. National Council of Teachers of Mathematics. (2000). Principles and Standards for School Mathematics. NCTM publications, Resto, VA.
  6. Baki. A. (2001). Bilisim teknolojisi Isigi Altinda Matematik Egitiminin degerlendirilmesi. Milli Egitim Dergisi. 149, 26-31.
  7. Baki. A. and Guven, B. (2009). Khayyam with Cabri: experiences of pre-service mathematics teachers Khayyam's solution of cubic equations in dynamic geometry environment. Teaching Mathematics and Its Applications, 28, 1-9. https://doi.org/10.1093/teamat/hrp001
  8. Guven, B. (2007). Using dynamic geometry software to convey real-world situations into the classroom: the experience of student mathematics teachers with a minimum network problem. Teaching Mathematics and Its Applications, 27(1), 24-37. https://doi.org/10.1093/teamat/hrm018
  9. Merriam, S.(2005). 정성연구방법론과 사례연구(강윤수 외 8인 공역). 서울: 교우사.
  10. 김남희(2011). 예비수학교사교육에서 공학적 도구의 교육적 활용. 대한수학교육학회지 수학교육학연구, 21(4), 345-359.
  11. 전영국.주미(1998). 기하문제해결에서의 GSP를 활용한 탐구학습 신장. 대한수학교육학회 논문집, 8(2), 606-620.
  12. 이창연.황우형(2010). 반힐레 이론과 GSP를 활용한 중학교 기하영역에 관한 연구-8-나단계의 사각형의 성질을 중심으로-. 한국수학교육학회지 시리즈 A <수학교육>, 제49권 제1호, 85-109.
  13. 이상구.장지은.김경원.박경은(2014). GeoGebra와 미적분학 개념의 시각화. 수학교육논문집, 28(4), 457-474.
  14. Craig J. Cullen (2020). The Roles of Technology in Mathematics Education. Journal The Education Forum, volume 84, 2020 - Issue 2.
  15. 문혜령.고상숙(2010). GPS를 활용한 삼각함수에서 학습부진아의 수학화 과정에 관한 사례연구. 한국수학교육학회지 시리즈 A <수학교육>, 제49권 제3호, 353-373.
  16. 임현정, 고상숙(2016). GeoGebra를 활용한 반힐레 기하교수법에서 도구화에 관한 연구. 한국수학교육학회지 시리즈 E <수학교육논문집>, 제30집 제4호, 435-452.
  17. 김창근(2007). 이공계과학도를 위한 MATLAB 사용법과 그 응용. 교우사.
  18. 최경식(2012). 따라 하면서 배우는 GeoGebra. 단국대학교 수학1정교사 연수교재, 단국대학교 교원연수원.
  19. 송정화.권오남(2002). 6차와 7차 교과서 분석을 통한 그래프 지도 방안. 학교수학, 4(2), 161-191.
  20. 김부미.김윤민(2018). 2015 개정 수학과 교육과정에 따른 중학교 1학년 그래프 단원 분석. 대한수학교육학지 수학교육학연구, 28(4), 501-527.
  21. Stewart, J. (2008). Calculus (6th ed.), Belmont: Brooks Cole.
  22. 허민.오혜영, W. R. Wade (2012). 해석학 입문. 교우사.
  23. 2015 수학과 교육과정. 교육부 고시 제2015-74[별책8], 교육부.