DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on the Communication Competency Represented in the New Seventh Grade Mathematics Textbook

2015 개정 수학 교과서에 반영된 의사소통 역량 요소 탐색 - 중학교 1학년 함수 영역을 중심으로 -

  • Received : 2022.02.08
  • Accepted : 2022.02.21
  • Published : 2022.02.28

Abstract

The six core competencies have been emphasized in the mathematics curriculum revised in 2015. In particular, the communication is very important for students' representing their own thinking and enhancing much higher mathematical thinking. Based on this competency, this study selected the four elements of the communication such as the understanding of mathematical representation, development and transition of mathematical representation, the representation of his own thinking, the understanding of the others' thinking. And also this study selected the domain of function which is comprised of the content of the coordinate plane, the graph, proportionality in the seventh grade mathematics textbook. By the subject of the ten kinds of textbook, this study examined how the four elements of the communication competency were shown in each textbook.

Keywords

Acknowledgement

이 논문은 2021년도 조선대학교 연구지원금의 지원을 받아 연구되었음.

References

  1. 강옥기 외 11명(2018). 중학교 수학 1. 서울: 동아출판사(주).
  2. 고호경 외 10명(2018). 중학교 수학 1. 서울: (주)교학사.
  3. 교육부 (2015). 수학과 교육과정 (교육부 고시 제2015-74호 별책8). 세종: 교육부.
  4. 김상화.방정숙(2010). 초등학교에서의 수학적 의사소통 목표와 성취요소 설정. 수학교육논문집, 24(2), 385-413.
  5. 김원경 외 8명(2018). 중학교 수학 1. 서울: (주)비상교육.
  6. 김화경 외 4명(2018). 중학교 수학 1. 서울: (주)좋은책신사고.
  7. 김향숙, 이성애 (2010). 수학적 의사소통에 대한 고찰과 '고등학교 수학'의 의사소통 코너 분석. 한국수학사학회지, 23(3), 141-168.
  8. 류희찬 외 6명(2018). 중학교 수학 1. 서울: (주)천재교육.
  9. 박경미 외 42명(2015). 개정 교육과정에 따른 수학과 교육과정 (교수 학습방법 및 평가) 개발 연구. 한국과학창의재단.
  10. 박교식 외 18명(2018). 중학교 수학 1. 서울: 동아출판(주).
  11. 이준열 외 8명(2018). 중학교 수학 1. 서울: (주)천재교육.
  12. 이종희, 김선희(1998). 수학적 의사소통. 서울: 교우사
  13. 장경윤 외 11명(2018). 중학교 수학 1. 서울: (주)지학사.
  14. 주미경 외 6명(2018). 중학교 수학 1. 서울: (주)금성출판사
  15. 황선욱 외 6명(2018). 중학교 수학 1. 서울: (주)미래엔.
  16. 황혜정, 나귀수, 최승현, 박경미, 임재훈, 서동엽 (2016). 수학교육학신론. 서울: 문음사.
  17. 이다희 (2014). 중학교 1학년 수학교과서에 나타난 수학적 의사소통 관련 부분에 대한 분석. 교과교육연구, 7(1),63-82.
  18. 이미연.오영열(2007). 수학적 과제가 수학적 의사소통에 미치는 영향. 수학교육학연구, 17(4), 395-418.
  19. 홍창준.김구연(2012). 중학교 함수 단원의 수학 과제 분석 학교수학, 14(2), 213-232.
  20. 황혜정 (2018). 2015 개정 수학 교과서에 반영된 창의 융합.역량 요소 탐색 - 중학교 1학년 그래프 단원을 중심으로 -. 수학교육 논문집, 32(4), 477-493.
  21. 황혜정 (2021). 2015 개정 수학 교과서에 반영된 창의 융합 역량 요소 탐색 - 중학교 1학년 함수 영역을 중심으로 -. East Asian Math. J., 37(1), 149-167.
  22. 황혜정 (2019). 2015 개정 수학 교과서에 반영된 문제 해결 역량 요소 탐색 - 중학교 1학년 함수 영역을 중심으로 -. East Asian Math. J., 35(4), 407-427. https://doi.org/10.7858/eamj.2019.035
  23. 황혜정, 최선아 (2016). MiC 교과서의 함수 과제에 대한 의사소통의 유형별 요소에 관한 탐색. 수학교육 논문집, 30(3), 353-374.
  24. Common Core State Standards Initiative(CCSSI) (2010). Common Core State Standards for MATEMATICS. Assessed February 1, 2020, http://www.corestandards.org/Math.
  25. Kaya, D. & Aydin, H. (2016). Elementary Mathematics Teachers' Perceptions and Lived Experiences on Mathematical Communication. Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 12(6), 1619-1629.
  26. Kosko, K. W., & Wilkins, J. L. (2010). Mathematical communication and its relation to the frequency of manipulativeuse. International Electronic Journal of Mathematics Education,5(2),79-90. https://doi.org/10.29333/iejme/251
  27. National Council of Teachers of Mathematics. (1989). The Curriculum and Evaluation Standards for School Mathematics. Reston,VA:Author.
  28. National Council of Teachers of Mathematics. (2000). Principles and Standards for School Mathematics. Reston,VA:Author.
  29. Tinungki, G.M.(2015). The Role of Cooperative Learning Type Team Assisted Individualization to Improve the Students' Mathematics Communication Ability in the Subject of Probability Theory. Journal of Education and Practice, 6(32), 27-31.