DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on the Understanding and Instructional Methods of Arithmetic Rules for Elementary School Students

초등학생의 연산법칙 이해 수준과 학습 방안 연구

  • Kim, Pan Soo (Department of Mathematics Education Busan National University of Education)
  • Received : 2022.02.11
  • Accepted : 2022.02.21
  • Published : 2022.02.28

Abstract

Recently, there are studies the argument that arithmetic rules established by the four fundamental arithmetic operations, in other words, commutative laws, associative laws, distributive laws, should be explicitly described in mathematics textbooks and the curriculum. These rules are currently implicitly presented or omitted from textbooks, but they contain important principles that foster mathematical thinking. This study aims to evaluate the current level of understanding of these computation rules and provide implications for the curriculum and textbook writing. To this end, the correct answer ratio of the five arithmetic rules for 1-4 grades 398 in five elementary schools was investigated and the type of error was analyzed and presented, and the subject to learn these rules and the points to be noted in teaching and learning were also presented. These results will help to clarify the achievement criteria and learning contents of the calculation rules, which were implicitly presented in existing national textbooks, in a new 2022 revised curriculum.

Keywords

Acknowledgement

본 연구는 2021년도 부산교육대학교 학술연구과제로 지원을 받아 수행되었음

References

  1. 고준석.최종현.이승은.박교식(2016). 우리나라 초등학교 수학 교과서에서 제시하는 좌변이 단항식인 등식의 양태 분석. 한국초등수학교육학회지, 20(4), 583-599.
  2. 기정순.정영옥(2008). 등호 문맥에 따른 초등학생의 등호 개념 이해와 지도 방법 연구, 대한수학교육학회지 <학교수학>, 10(4), 537-555.
  3. 김미환.이수은.김수미(2017). 우리나라 초등학교 수학교과서에서 제시된 분배법칙 지도내용 분석. 수학교육학연구, 27(3), 451-467.
  4. 김유경.방정숙(2017). 초등수학교육 연구동향 최근 7년간 게재된 국내 학술지논문을 중심으로. 초등수학교육, 20(1), 19-36.
  5. 김재춘.부재율.소경희.양길석(2017). 예비 현직 교사를 위한 교육과정과 교육평가. 서울: 교육과학사.
  6. 김재춘(2002). 잠재적 교육과정의 재개념화 필요성 탐색. 교육과정 연구, 20(4), 51-66.
  7. 김판수.김성준.김혜정(2021). 초등 국정 수학과 교과용도서 수정.보완 검토.집필연구-자연수의 연산 단원-. 교육부.한국교과서연구재단 연구보고서 2021-03.
  8. 방정숙.이지영.이상미.박영은.김수경.최인영.선우진(2015). 미국.중국.일본.미국의 초등학교 수학과 교육과정 비교 분석.도형: 영역을 중심으로. 학교수학회논문집, 18(3), 311-334.
  9. 변희현(2011). 한국과 일본의 초등교과서에서 다루는 분배법칙 개념에 관한 비교 분석. 한국초등수학교육학회지, 15(1), 39-56.
  10. 방정숙.최인영(2016). 초등학교 3학년 학생들의 대수적 사고에 대한 실태 분석. 대한수학교육학회지 시리즈 C <초등수학교육> , 19(3), 223-247.
  11. 방정숙.최지영(2011). 범자연수와 연산에 관한 수학교과서 분석 일반화된 산술로서의 대수 관점을 중심으로. 수학교육, 50(1), 41-59.
  12. 백대현(2017). 초등학교 수학에서 연산의 성질과 등호의 사용에 대한 고찰. 한국초등수학교육학회지, 21(4), 643-662.
  13. 선우진(2019). 한국, 일본, 미국의 초등학교 수학교과서에서 범자연수 곱셈의 연산 성질을 지도하는 방안에 대한 비교.분석. 한국수학교육학회지시리즈 C <초등수학교육>, 22(3), 181-203.
  14. 신준식(2011). 핀란드 수학과 교육과정 비교 분석. 한국수학교육학회지시리즈 C <초등수학교육>, 14(3), 225-236.
  15. 안지영.전영주.윤마병.이종학(2014). 한국의 2009 개정 수학과 교육과정과 미국의 수학과 교육과정 규준 CCSSM의 비교.분석 -초등학교 수와 연산 영역을 중심으로-. 한국학교수학회논문집, 17(4), 2014년, 437- 464.
  16. 장혜원(2017). 교과서 분석에 기초한 연산법칙의 지도 방안 탐색. 한국초등수학교육학회지, 21(1), 1-22.
  17. 최지영.방정숙(2011). 초등학생들의 범자연수 연산의 성질에 대한 이해 분석. 대한수학교육학회지 수학교육학연구, 21(3), 239-259.
  18. National Council of Teachers of Mathematics(2000). Principles and Standards for School Mathematics. Reston, VA: Author.
  19. 藤井斉亮 외 (2018a). 新編 新 算數 しい 2-下. 東京:東京書籍.
  20. 藤井斉亮 외 (2018b). 新編 新 算數 しい 4-下. 東京:東京書籍.
  21. 人民敎育出版社(2013). 義務敎育敎科書 數學 4, 年級 上冊. 北京: 人民敎育出版社