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Review of Adequacy for On-Site Application of Concrete Freeze-Thaw Damage Evaluation Method Using Surface Rebound Value

표면반발경도 활용 콘크리트 동해손상 판정법의 현장 적용 적정성 검토

  • 박지선 (한국건설기술연구원 건축연구본부) ;
  • 이종석 (한국건설기술연구원 구조연구본부)
  • Received : 2022.11.24
  • Accepted : 2022.12.19
  • Published : 2022.12.30

Abstract

The current 「Detailed guidelines for the safety and maintenance of facilities (performance Evaluation)」 prescribes that the durability of surface concrete is evaluated by comparing the measuring the surface rebound value between sound parts and non-sound parts that have surface damage due to winter rain or leakage on concrete. However, this evaluation method was proposed by analyzing the correlation with an experimental DB obtained under freeze-thaw simulation promoting the environment without reviewing on-site applicability. Therefore, this study reviewed on-site application appropriateness of the concrete freeze-thaw damage evaluation method for the 21 concrete bridges in Korea. From the results, it was clearly confirmed that there was a difference in the surface rebound value between the sound part and the non-sound on the concrete surface; the current evaluation method is considered appropriate for application at the site. In addition, the necessity of adding a specific method and a measurement position of surface rebound value were also analyzed, and the effectiveness of the current evaluation method was also analyzed when targeting the entire concrete bridge, not the evaluation of some sections.

현행 시설물의 안전 및 유지관리 실시 세부지침(성능평가 편)에서는 표면부 콘크리트의 품질의 평가 수단으로 표면에 품질의 저하가 없는 건전부와 겨울철 우수나 누수 등으로 표면 손상이 발생한 비건전부에 대한 표면반발경도를 측정하고 측정값을 상대비교하여 손상도를 평가하도록 규정하고 있다. 그러나 이 판정법은 동결융해 촉진 모사환경으로부터 구한 실험 DB로 도출된 상관관계를 분석하여 제안한 방법으로 실제 현장에서 수집된 DB와 비교 검토하는 등의 현장 적용성에 대한 검토가 미흡한 채 제정되었다. 따라서 이 연구에서는 국내 21개 콘크리트 교량을 대상으로 현장 조사를 실시하고 현장 적용의 적정성을 분석하였다. 분석 결과로부터 동해 손상에 따른 건전부와 비건전부의 뚜렷한 표면반발경도의 차이를 확인할 수 있어 현행 판정법의 현장 적용이 적정함을 확인할 수 있었다. 뿐만 아니라 표면 반발경도의 측정 위치 및 방법의 구체적인 제시에 대한 필요성을 제안하고, 전체 교량을 대상으로 할 때 동해 판정 등급에 대한 유효성에 대하여도 분석하였다.

Keywords

Acknowledgement

본 연구는 2021년 해양수산부 재원으로 해양수산과학기술진흥원(과제번호 20210659)의 지원을 받아 수행되었습니다. 이에 감사드립니다.

References

  1. Korea Authority of Land&Infrastructure Safety (2018). Detailed Guidelines for Safety and Maintenance of Facilities(Performance Evaluation), Minister of Land, Infrastructure and Transport [in Korean].
  2. Korea Institute of Civil Engineering and Building Technology, Korea Authority of Land&Infrastructure Safety, Korean Society of Civil Engineering, Total Pave System. (2017). Development of Evaluation Techniques for Performance-based Management and Operation of SOC Facilities in Korea, Minister of Land, Infrastructure and Transport [in Korean].