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Metaverse as a future living environment of Homo Culturalis

문화적 인간의 미래 생활환경으로서 메타버스

  • Lee, Arum (University College, Sungkyunkwan University) ;
  • Oh, Min Jung (Department of Humanistic Future Studies & Social Entrepreneurship, Sungkyunkwan University)
  • 이아름 (성균관대학교 학부대학) ;
  • 오민정 (성균관대학교 미래인문학소셜앙트레프레너십융합전공)
  • Received : 2021.12.17
  • Accepted : 2022.02.20
  • Published : 2022.02.28

Abstract

In this paper, the metaverse is viewed as a future space for the living environment of Homo Culturalis. Although the metaverse is perceived as a digital 'virtual' space, it should be understood as an extension of the real space. A human dreams of a reincarnation in the digital space, but a human has a body that cannot be completely separated from the physical environment. This means that human activities are not disconnected from reality and more specifically the human existence ought to be found in the socio-cultural context of reality. If the way of life in Metaverse becomes increasingly common, humans should be able to access this metaverse as a reality. Therefore, in this paper, the metaverse that creates the world of creation, play, and empathy, becomes considered as the world of human life of Homo Culturalis, where the realization of human desires and desires in that world are made.

본 논문에서는 메타버스 공간을 문화적 인간의 미래를 위한 생활환경으로 바라보고 있다. 메타버스라는 공간은 비록 디지털 '가상' 공간으로 인식되지만 현실과의 연장선상에서 이해되어야한다. 신체를 떠나 살 수 없는 인간이 디지털 공간에서 탈육체화의 욕망을 꿈꾸지만, 신체를 가진 인간은 물리적 환경과 완전히 떨어질 수 없다. 이는 메타버스 공간에서 인간의 활동이 현실과 단절된 것이 아니라, 현실의 사회문화적 맥락 속에서 인간의 실존적 삶의 방향을 찾아야함을 의미한다. 메타버스라는 삶의 양식이 현재 보다 더욱 일상화된다면, 인간은 이 메타버스 세계를 현실 세계의 맥락에서 인간의 생활환경으로 접근할 수 있어야한다. 따라서 본고에서는 창작과 유희, 공감의 세계를 창조하는 메타버스를 호모 쿨투랄리스의 생활환경으로 고찰해보고, 그 세계 내 존재 인간의 욕망과 욕망 실현의 공간 플랫폼으로서 메타버스를 살펴보고자 한다.

Keywords

Acknowledgement

This research was supported by the SungKyunKwan University and the BK21 FOUR(Graduate School Innovation) funded by the Ministry of Education(MOE, Korea) and National Research Foundation of Korea(NRF)

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