DOI QR코드

DOI QR Code

Case Study on College Calculus Education for Vocational High School Graduates with Coding

직업계 고등학교 졸업생 대상 'Math & 코딩'을 활용한 대학 미분적분학 교육 사례 연구

  • Received : 2022.08.23
  • Accepted : 2022.09.29
  • Published : 2022.12.31

Abstract

In this study, we introduced the case of college calculus course for vocational high school graduates with coding. We suggest this case as an alternative to overcome mathematics anxiety. Contents, python/SageMath codes, and textbook for this course, which help students to easily and quickly review middle and high school mathematics, were newly developed by authors. Due to the use of codes and chat with classmates in learning management system, most of the students who took this course reported that they no longer felt anxious in complex mathematics problems, had a full understanding of calculus concepts, could solve almost problems in any calculus textbooks with or without codes, and could explain calculus concepts to other students in their own words. In this way if mathematics and coding is properly used in mathematics education, it helps students with weak mathematical backgrounds or mathematics anxiety to restore confidence in mathematics in college. This could be applicable in secondary mathematics education.

본 연구에서는 교육부가 고심하는 '수학울렁증(Mathematics Anxiety, 수학불안)' 문제를 근본적으로 해결하는 하나의 대안으로, 2022년 1학기 S대학에서 직업계 고등학교를 졸업한 재직자 신입생 20명을 대상으로 'Math & 코딩(Coding)'을 적용하여 운영한 대학 미분적분학 강좌 사례를 소개한다. 본 강좌에서는 'Math & 코딩'으로 쉽고 빠르게 중·고등학교 수학을 복습할 수 있는 콘텐츠와 대학 미분적분학 콘텐츠 및 교재를 새로 개발하여 활용하였다. 이를 통해 스스로 '수학울렁증'이 있다고 여기던 학생들은 코드를 활용하여 문제를 해결하면서 복잡한 계산에 대한 부담을 덜게 되었고, 대신 확보한 시간을 수학 개념에 대해 동료 및 교수자와 토론하면서 미분적분학을 충분히 이해할 수 있게 되었다. 그 결과 본 강좌를 수강한 대부분의 학생들은 미분적분학 교재에 있는 거의 모든 문제를 지필로 또는 코드를 활용하여 해결할 수 있다고 자신있게 이야기 하였고, 미분적분학에서 다루는 주요 개념에 대해서도 자신의 언어로 충분히 설명할 수 있다고 하였다. 이와 같이 대학의 수학강좌 교수학습과정에서 'Math & 코딩' 방식을 적절하게 활용한다면, 수학적 배경이 약한 학생들과 이전에 수학을 포기했었던 학생들을 대상으로 대학에서 다시 수학에 대한 자신감을 회복시키는 것이 가능하다고 여겨지며, 중등수학교육에서도 'Math & 코딩' 접근방식을 충분히 적용해 볼 수 있다고 생각한다.

Keywords

Acknowledgement

본 연구가 가능하도록 콘텐츠 제작에 도움을 주신 유주연 박사님, 김수호, 김보민, 김수민 학생에 게 감사드립니다.

References

  1. Ministry of Education (2020). Science-Mathematics-Information-Convergence Education Comprehensive Plan. Ministry of Education
  2. Kim, Y. (2009). The relationship of mathematics anxiety and achievement in mathematics for college of engineering, The Mathematical Education, 48(4), 469-481.
  3. Kim, S.S. (2019). Interpretations of Supojas' Experiences of Giving Up Math: The Sociology of Curriculum Perspectives [Doctoral dissertation, Kyung Hee University].
  4. Lee, S.-G., Lee, G.-H., Choi, Y.-S., Lee, J.H. & Lee, J.J. (2015). Interactive Statistics Laboratory using R and Sage. Communications of Mathematical Education, 29(4), 573-588. https://doi.org/10.7468/JKSMEE.2015.29.4.573
  5. Lee, S.-G. & Lee, J.H. (2019). Student-Centered Discrete Mathematics Class with Cyber Lab. Communications of Mathematical Education, 33(1), 1-19.
  6. Lee, S.-G., Lee, J.H., Park, J.H. & Kim, E.-K. (2016). Interactive Engineering Mathematics Laboratory. Communications of Mathematical Education, 30(3), 281-294. https://doi.org/10.7468/jksmee.2016.30.3.281
  7. Lee, S.-G., Lee, J.H. & Park, K.-E. (2017). Linear Algebra Teaching in the Digital Age.Communications of Mathematical Education, 31(4), 367-387.
  8. Lee, S.-G., Ham, Y. &, Lee, J.H. (2020). A Study on Evaluation in College Mathematics Education in the New Normal Era. Communications of Mathematical Education, 34(4), 421-437. https://doi.org/10.7468/JKSMEE.2020.34.4.421
  9. Chung, J. (1997). A Decision-Oriented Research Methodology for Educational Technology: Focused on Development Research. Journal of Educational Technology, 13(2), 286-302. https://doi.org/10.17232/KSET.13.2.339
  10. Choi, H.Y. & Shim, S.K. (2021). A study on the improvement of basic general mathematics according to changes in the basic matematical ability of first-year college students in the fields of science and engineering, Korean Journal of General Education, 15(5), 85-95. https://doi.org/10.46392/kjge.2021.15.5.85
  11. Korea Institute for Curriculum and Evaluation (2022). The 2021 National Assessment of Educational Achievement.