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도시재생정책 초기의 지역밀착형 커뮤니티 비즈니스 특성에 관한 연구

Characteristics of Local-based Community Business in the Early Stages of Urban Regeneration Policy

  • 한승욱 (주택도시보증공사 주택도시금융연구원)
  • 투고 : 2021.06.03
  • 심사 : 2021.09.02
  • 발행 : 2021.09.30

초록

부산광역시는 도시재생특별법이 제정되기 이전인 2010년부터 도시재생 전담조직을 신설하고 산복도로 르네상스사업과 희망마을만들기사업과 같은 지역재생사업을 자체 예산으로 추진하면서 도시정책에 커뮤니티 비즈니스의 참여를 확대해 온 선도적 지자체이다. 본 연구는 도시재생정책 초기에 부산광역시를 거점으로 한 지역밀착형 커뮤니티 비즈니스의 운영현황과 특성에 대해서 분석하였다. 그 결과 지역밀착형 커뮤니티 비즈니스의 지향점은 '지역 공동체 의식 강화'에 있는 반면, '지역주민간 상부상조 기회 제공'과 '지역 주민들의 지역사회 이해 강화' 등의 파급효과는 낮으며, '충분한 사업자금 확보'와 '필요한 인재 확보'가 운영상의 중요한 요소로 나타났다. 향후 도시재생정책에서 지역밀착형 커뮤니티 비즈니스를 활성화하기 위해서는 보조금을 확대하기보다 도시재생사업의 기능조직으로 전환하고 사업참여 기회의 확대가 필요하다.

In 2010, Busan Metropolitan City established an organization dedicated to urban regeneration. The Sanbok Road Renaissance Project and Hope Village Project are representative urban regeneration projects. Busan Metropolitan City is a leading local government that has expanded community business through urban policies. This study analyzed the operational status and characteristics of community-based community businesses based in Busan Metropolitan City in the early stages of urban regeneration policy. As a result, the direction of community-based community business is 'community empowerment'. However, the project effects such as 'expansion of opportunities for local residents to help each other' and 'residents' understanding of the local community' were low. In order to operate a community business, it is important to secure sufficient business capital and secure necessary human resources. In order to revitalize community-based community businesses through urban regeneration policies, it is necessary to convert support into functional organizations of urban regeneration projects rather than expanding subsidies and expand opportunities for business participation.

키워드

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