초록
본 연구는 서울시 소재 청소년들을 대상으로 음악 예술교육이 코로나-19, 사회적 거리두기로 인해 발생된 우울증 및 스트레스 해소에 어느 정도 영향이 있는지를 도출하기 위하여 진행되었다. 이를 위해 서울시 교육청의 협조하에 서울시 소재 초·중·고등학교에 공문을 시행하여 약 1,745여명의 학생들을 대상으로 현황 연구를 실시하였다. 주지하다시피 코로나-19가 지속됨에 따라 특히 청소년들의 우울증과 스트레스가 점점 높아지고 있는 추세이다. 이는 무엇보다 감염의 차단을 위한 대외 활동의 제한이 큰 비중을 차지한다. 그런 이유로 청소년들의 정서의 안정과 자존감 형성을 도모하기 위해서 문화예술교육이 반드시 필요하다. 이에 있어 무엇보다 장르의 특성상 음악 예술교육은 청소년들의 우울증 및 스트레스 해소에 상당히 기여할 수 있음을 본 연구를 통해서 확인할 수 있었다.
This study was conducted to determine the extent to which music and art education had an effect on relieving depression and stress caused by COVID-19 and social distancing for teenagers in Seoul. To this end, with the cooperation of the Seoul Metropolitan Office of Education, an official document was issued to elementary, middle, and high schools in Seoul, and a study on the current status of about 1,745 students was conducted. Therefore, this study intends to prove through this study that music activity can significantly contribute to relieving depression and stress in adolescents on the basis that COVID-19 has a significant effect on the induction of depression and stress in adolescents. To this end, based on previous research, while examining the changes in the psychological state of Koreans due to COVID-19, we would like to analyze the depression and stress of adolescents intensively. And by experiencing music activities, it will be confirmed that depression and stress caused by COVID-19 can be relieved to a large extent through physiological and emotional changes. Furthermore, based on the survey, we intend to suggest that music activities will help adolescents to improve their emotional stability, cultural sensitivity, and self-esteem, and ultimately develop into healthy cultural people in terms of education.