초록
본 연구는 대학생을 대상으로 적용 가능한 라이프스타일 재설계 프로그램을 개발하고자 하였다. 프로그램 개발을 위해 전문가 8명을 대상으로 델파이 연구방법을 시행하였다. 라이프스타일 및 시간 사용에 대한 선행연구를 기반으로, 1차 델파이 조사에서는 평가도구, 라이프스타일 유형 파악, 생활시간조사표를 통한 활동의 우선순위 결정에 대한 조사가 이루어졌다. 2차 델파이 조사에서는 전문가 의견을 바탕으로 구성하였고, 내용타당도 지수가 낮은 경우에는 수정 및 보완하여 재구성하였다. 3차 델파이 조사에서는 2차 내용의 틀을 유지하면서 전문가 자신의 2차 때 응답과 다른 전문가와의 2차 평균 점수를 함께 제시하였다. 연구결과 최종적으로 평균이 3.88~4.00점, 내용타당도 지수가 모두 1.00, 수렴도가 모두 0.00인 프로그램을 도출하였다. 대학생을 위한 라이프스타일 재설계 프로그램은 1단계 중재 전 평가로 라이프스타일 유형 파악과 범용 평가도구의 적용, 활동을 선택을 하고, 2단계는 중재실행으로 라이프스타일을 재설계하며 진행자가 개입하여 대학생들이 잘 실천할 수 있도록 독려하고, 3단계는 중재결과로 라이프스타일 유형의 변화를 확인하며 중재 후 범용 평가도구를 적용하고, 마지막 4단계는 프로그램을 종결하는 것으로 프로그램이 개발되었다. 이는 대학생들 자신이 원하는 생활을 성공적으로 수행하기 위해, 그들의 수행패턴을 변화시키는 하나의 중재로 라이프스타일 재설계를 활용하도록 하는 근거를 제공하였다.
This study tried to develop a lifestyle redesign program that can be applied to college students. For program development, the Delphi research method was implemented with 8 experts. Based on previous studies on lifestyle and time use, the first Delphi survey investigated the prioritization of occupations through evaluation instruments, lifestyle types, and living time survey tables. In the second Delphi survey, it was constructed based on the opinions of experts, and when the content validity ratio was low, it was reconstructed by modifying and supplementing it. In the third Delphi survey, while maintaining the framework of the secondary content, the experts' own responses from the second time and the second average score with other experts were presented together. As a result of this study, a program with an average score of 3.88~4.00, a content validity ratio of 1.00, and a convergence of 0.00 was finally derived. In the lifestyle redesign program for college students, the first step of the pre-intervention evaluation is to identify the lifestyle type, apply evaluation tools, and select occupations. In the second step, the lifestyle is redesigned by the intervention execution, and the facilitator intervenes to help college students do well their tasks. The program was developed by encouraging them to practice, checking the lifestyle type change as a result of the intervention in step 3, applying evaluation instruments after the intervention, and ending the program in the last step. This study provided a rationale for using lifestyle redesign program as an intervention to change their occupational performance patterns in order to successfully carry out the life they want.