DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on the Consumer Evaluation of CSR Activities, Risk Management, and Producing Ability of Entertain Companies on the Perception of Integrated Brand Assets : Focusing on SM, JYP, YG, and HYBE

국내 엔터테인먼트 기업의 CSR 활동, 리스크 관리, 프로듀싱 능력에 대한 소비자 평가가 통합 브랜드 자산 인식에 미치는 영향에 관한 연구 : SM, JYP, YG, 하이브를 중심으로

  • Park, Ji-Eun (Department of Journalism and Mass Communication, Hanyang University) ;
  • Woo, Hyung-Jin (Department of Media and Social Informatics, Hanyang University)
  • 박지은 (한양대학교 신문방송학과) ;
  • 우형진 (한양대학교 정보사회미디어학과)
  • Received : 2021.05.20
  • Accepted : 2021.07.27
  • Published : 2021.07.31

Abstract

This study investigates how domestic entertainment companies' CSR activities, risk management, and producing abilities affect consumers' perception of their integrated brand assets. A survey was conducted on college students enrolled in a four-year university, and a total of 423 data were used for analysis. The result indicates the following. First, consumer evaluation of economic activity and philanthropic activity showed a positive causal relationship with the perception of integrated brand assets. Second, the higher the risk management and producing ability on evaluation of entertainment companies, the more positive the perception of integrated brand assets. Third, the main effect of producing ability was found to be significant among the four companies. In addition, regardless of the evaluation level of CSR activities and risk management, the group with a high producing ability evaluation showed a higher perception of integrated brand assets than the group with a low level of evaluation.

본 연구의 목적은 국내 엔터테인먼트 기업의 CSR 활동, 리스크 관리, 프로듀싱 능력에 대한 소비자 평가가 통합 브랜드 자산 인식에 어떤 영향을 미치는지 살펴보는 것이다. 4년제 대학교에 재학 중인 대학생들을 대상으로 설문조사를 실시하였고, 총 423개의 데이터가 분석에 사용되었다. 연구결과, 첫째, 경제적 활동과 자선적 활동에 대한 소비자 평가가 통합 브랜드 자산 인식과 정적 인과관계를 나타냈다. 둘째, 국내 엔터테인먼트 기업에 대한 리스크 관리와 프로듀싱 능력 평가가 높을수록 통합 브랜드 자산 인식을 긍정적으로 하는 것으로 나타났다. 셋째, 4개 기업은 공통적으로 프로듀싱 능력의 주효과가 유의미하게 나타났다. 또한 CSR 활동과 리스크 관리에 대한 평가 수준에 관계없이 프로듀싱 능력 평가가 높은 집단은 낮은 집단에 비해 통합 브랜드 자산 인식이 높은 것으로 나타났다.

Keywords

References

  1. 양현석 성추문에 YG엔터테인먼트 주가 급락...1월 대비 시총 4021억 증발. https://bizn.donga.com/3/all/20190527/95720733/1/2019.05.27.
  2. 망측하기도 해라...연예계 성추문.불륜 논란. http://news.tf.co.kr/read/entertain/1644238.htm/2016.06.27
  3. 반옥숙, 박주연(2015). 연예 매니지먼트 기업의 사회적 책임(CSR) 활동과 효과에 관한 연구. 커뮤니케이션학 연구, 23(1): 79-107.
  4. 최병춘(2018). 한국 엔터테인먼트 기업의 CSR 활동이 기업신뢰 및 브랜드 이미지에 미치는 영향. 한국엔터테인먼트산업학회 논문지, 12(6): 1-12.
  5. 박영은, 이동기(2011). SM엔터테인먼트, 글로벌 엔터테인먼트를 향한 질주. Korea Business Review, 15(2): 65-99.
  6. 조춘호, 조인희(2013). 국내 엔터테인먼트 기업의 해외 진출에 관한 연구. 한국엔터테인먼트산업학회 논문지, 7(3): 15-22.
  7. 배정호, 박현석(2016). 중소제조기업 조직역량이 선도적 사회적 책임활동 및 성과에 미치는 영향. 디지털융복합연구, 14(3): 181-19. https://doi.org/10.14400/JDC.2016.14.3.181
  8. Carroll, A.B.(1991). The Pyramid of Corporate Social Responsibility: Toward the Moral Management of Organizational Stake holders, Business Horizons, 34(4): 39-48. https://doi.org/10.1016/0007-6813(91)90005-G
  9. 김정섭, 박주연(2014). 엔터테인먼트 기업의 사회적 책임(CSR) 활동에 관한 전문가 인식 연구. 한국방송학보, 28(1): 131-166.
  10. Coombs, W.T., & Holladay, S.J.(1996). Communication and Attribution in a crisis: An experimental study in crisis communication. Journal of Public Relations Research, 8(4): 279-295. https://doi.org/10.1207/s1532754xjprr0804_04
  11. Coombs, W.T.(1999). Ongoing crisis communication: planning managing, and responding, Sage Publications.
  12. 김인철(2005). 중소기업 M&A 전략, 한국신용보증기금.
  13. 장상인(2013). 홍보는 위기관리다, 서울: 소담출판사.
  14. Aaker, D.A.(1991). Managing brand equity, New York Free Press.
  15. 공다영, 한필구(2008). 모바일 동영상 UCC 서비스의 성공요인에 관한 연구. Entrue Journal of Information Technology, 7(1): 89-101.
  16. 한희선, 이재권(2006). 사용자의 사용용이성 및 유용성에 영향을 미치는 모바일 게임 콘텐츠 품질요인에 관한 연구, 디지털융복합연구, 4(2): 87-96.
  17. 우형진(2013). 지상파 방송사 CSR활동 및 채널 품질에 대한 수용자 인식이 채널 브랜드 자산에 미치는 영향에 관한 연구. 방송문화연구, 25(2): 7-36. https://doi.org/10.22854/SBC.2013.25.2.7
  18. 정철호, 정덕화(2009). UCC 서비스의 콘텐츠 품질이 사용자 만족과 지속이용의도에 미치는 영향. 한국콘텐츠학회논문지, 9(7): 294-303. https://doi.org/10.5392/JKCA.2009.9.7.294
  19. 김미리, 전주언(2018). 소셜 네트워크 활동이 브랜드 자산에 미치는 영향. 서비스경영학회지, 19(4): 97-118.
  20. Keller, K.L.(1993). Conceptualizing, measuring, and managing customer-based brand equity. Journal of Marketing, 57(1): 1-22. https://doi.org/10.2307/1252054
  21. Alba, J.W., & Hutchinson, J.W.(1987). Dimensions of consumer expertise. Journal of consumer research, 13(4): 411-454. https://doi.org/10.1086/209080
  22. Kotler, P.(1994). Reconceptualizing marketing: an interview with Philip Kotler. European Management Journal, 12(4): 353-361. https://doi.org/10.1016/0263-2373(94)90021-3
  23. 오현정, 한은경(2011). 이벤트 체험요인이 브랜드자산에 미치는 영향. 광고연구, (88): 183-222.
  24. Oliver, R.L.(1999). Whence Customer Loyalty?. Journal of Marketing, 63(Special Issue): 33-44. https://doi.org/10.1177/00222429990634s105