DOI QR코드

DOI QR Code

Enterprise Customized National Infrastructure & Strategy Industry Job Training Participants Recognized Analysis of Demands for Project Classes and Improvement Plan

기업맞춤형 직업훈련 학습자의 프로젝트 수업에 대한 인식 및 요구 분석 연구

  • Lee, Sookyung (Korea Research Institute for Vocational Education and Training(KRIVET)) ;
  • Kim, Bom-I (Korea Research Institute for Vocational Education and Training(KRIVET)) ;
  • Park, Yeonjeong (Department of Early Childhood Education, Honam University)
  • Received : 2021.07.05
  • Accepted : 2021.08.18
  • Published : 2021.08.31

Abstract

In recent years, vocational training has shifted away from lectures and practice-oriented methods in light of rising demand for project-based classes in which trainees can produce results while simultaneously receiving feedbacks from field experts from the industry. Therefore, this study aims to suggest a salient role of the project-based classes of enterprise-customized training programs, which private vocational training institutions regard as vital, by identifying demands from trainees or the actual beneficiaries of these programs. To this end, a written survey of the trainees' perception of the enterprise-customized training programs was conducted along with a qualitative analysis of open-ended questions. Specifically, we analyzed the overall satisfaction level of these classes, their contribution to employment, degree of meeting the expectations, and areas for improvements to ultimately derive significant implications.

최근의 직업훈련에서는 강의, 실습 위주의 방식에서 벗어나 훈련생들이 스스로 결과물을 만들어 내어 기업 현장 전문가의 피드백을 받아볼 수 있는 프로젝트 기반 수업에 대한 요구가 커지고 있다. 이에 본 연구는 최근 직업훈련기관에서 중요시 하고 있는 기업맞춤형 훈련 내 프로젝트 수업 수요자인 훈련생의 인식과 요구가 무엇인지를 파악하여 프로젝트 수업의 설계 및 운영방안을 제시하는데 목적이 있다. 이를 위해 기업 맞춤형 훈련에 대한 훈련생의 인식을 서면조사하고 개방형 문항에 대한 질적분석을 실시하였다. 구체적으로 프로젝트 수업 만족도, 프로젝트 수업의 취업기여도, 프로젝트 수업에 대한 기대의 충족 여부, 개선점 등을 분석하고 이를 바탕으로 시사점을 도출하였다.

Keywords

Acknowledgement

이 논문은 2020년 고용노동부 수탁과제로 한국직업능력연구원에서 수행된 '기업 맞춤형 국가기간전략산업직종훈련 모니터링 및 개선방안 도출' 보고서의 내용을 기반으로 연구되었음.

References

  1. Ministry of Employ and Labor, "Directions for the 2016 vocational competency policy," Announcement of the Competence-Centric Society Revitalization Forum, January 13, 2016.
  2. Ministry of Employ and Labor, "The first vocational skills development committee conference materials," 2020.
  3. H. W. Ko, "Customized job training to prepare for the future," The HRD Review, vol. 23, no. 1, pp. 68-84, 2020.
  4. S. K. Lee, H. W. Ko, B. I. Kim, S. R. Yoon, J. H. Lee, and Y. J. Na, Enterprise Customized National Infrastructure & Strategy Industry Job Training Monitoring and Improvement Plans, Sejong: Ministry of Employ and Labor & Korea Research Institute for Vocational Education & Training, 2020.
  5. S. K. Lee, B. I. Kim, R. Jung, J. H. Lee, C. H. Kim, J. H. Jang, Y. J. Pak, and S. Y. Kwon, Diagnosis of Training Model in Response to the 4th Industrial Revolution and Research on Improvement Plans, Sejong: Ministry of Employ and Labor & Korea Research Institute for Vocational Education & Training, 2019.