DOI QR코드

DOI QR Code

기계분야 일학습병행제에서의 PBL 실태 분석

Analysis of PBL for Korean Apprenticeship Program in Mechanical Engineering

  • 장혜정 (한국직업능력연구원 고용능력자격연구본부) ;
  • 강선애 (한국기술교육대학교 테크노인력개발대학원)
  • Chang, Hea Jung (Employment, Skills Development, and Qualifications Research Division, Korea Research Institute for Vocational Education & Training) ;
  • Kang, Seonae (Techno-HRD Graduate School, KOREATECH)
  • 투고 : 2021.11.22
  • 심사 : 2021.12.23
  • 발행 : 2021.12.31

초록

본 연구에서는 산업현장에서 요구하는 실무형 인재를 양성하기 위해 추진하고 있는 고용노동부 일학습병행제 교육훈련에서 문제 기반 학습(PBL)을 활용하는 실태를 분석하여 공업분야 일학습병행제에서의 PBL 활용방안을 도출하고자 하였다. 24개 NCS 대분류 분야 중에서 가장 많은 일학습병행제 참여 실적을 가지고 있는 공업분야인 기계분야를 중심으로 실태를 분석하였다. 연구방법으로는 문헌분석, 설문조사, FGI를 수행하였다. 먼저 일학습병행제와 일학습병행제에서의 PBL 적용현황, 공업분야를 중심으로 PBL 수업모형 등 관련 선행연구를 분석하였다. 다음으로는 일학습병행제에서의 PBL 인식과 운영현황을 알아보기 위해 총 515명의 공동훈련센터 교수, 기업현장교사, 학습근로자를 대상으로 설문조사를 실시하였다. 본 논문에서는 총 515명 중 108명의 기계분야 응답자의 설문조사 결과를 전체 결과와 비교하여 제시하였다. 마지막으로는 일학습병행제에서 PBL 활용경험이 있는 총 25명을 대상으로 FGI를 실시하여 보다 심층적인 실태와 애로사항을 수렴하였고 그 결과를 결론 및 제언에 반영하였다. 본 연구의 주요 결론과 제언을 제시하면 다음과 같다. 첫째, PBL은 4차산업혁명시대의 미래 역량인 비판적 사고와 분석능력, 문제해결능력을 향상시키기 위해서 일학습병행제의 주요한 교수학습방법으로 더욱 확대될 필요가 있다. 둘째, 실험·실습이 많고 협업을 통한 프로젝트로 작업이 수행되는 공업분야의 특성 상 PBL은 보다 효과적으로 활용될 수 있을 것이다. 셋째, 일학습병행제에 참여하고 있는 모든 분야와 모든 기업에서 PBL이 효과적이며 잘 활용할 수 있는 것은 아니므로 어떠한 유형과 NCS 분야, 직무기술 수준에서 보다 잘 활용할 수 있을지 추가적인 고려가 필요하다. 넷째, PBL로 진행된 OJT를 위한 적절한 평가방법이 필요하다. 마지막으로, 일학습병행제에 맞는 PBL 운영 모델의 개발, 우수사례 및 가이드라인 보급, PBL 실행역량을 고려한 참여기업 선정, 교수자이자 평가자로서 기업현장교사의 역량 강화, 일학습병행 참여기업의 형태와 역량을 고려한 e-PBL의 적극적인 도입 등이 일학습병행제에서 보다 효과적인 PBL 활용과 후속연구를 위해 제안되었다.

The purpose of this study was to analysis of PBL for Korean Apprenticeship Program in Mechanical Engineering. The details of the study were as follows: First, the perception related to the PBL of Korean apprenticeship program was investigated. Second, the utilization and the operational difficulties of PBL for Korean Apprenticeship Program were investigated. Third, the supporting system for PBL was suggested. Research methods were literature research, questionnaire survey and FGI. The survey was conducted online from July 15 to August 14, 2021. A total of 515 respondents responded. A total of 108 in 515 respondents were in Mechanical Engineering. FGI conducted a total of 25 people who actual use PBL in the field of Korean Apprenticeship Program. Conclusions and suggestions based upon the result of this study are as follows. First, It is necessary to improve the utilization of PBL for Korean Apprenticeship Program in Industry. Second, PBL is necessary to apply optionally according to the job and field situation. Third, it is necessary to support system of evaluation for PBL in Korean Apprenticeship Program. Finally, related operation model and guideline need to be prepared for best practice.

키워드

참고문헌

  1. J. Park, S. Kim, D. Kim, K. Hong, S. Ahn, H. Oh, D. Park, S. Jeon, and Y. Choi, "Performance diagnosis in Korean apprenticeship program HRD Korea & KRIVET," 2020.
  2. H. A. Sim and K. Y. Kim, "Effects of the Professors' participation in PBL teaching method support program on learners' competencies and satisfaction", Journal of Learner-Centered Curriculum and Instruction, vol. 17, no. 22, pp. 587-606, 2017.
  3. K. P. Hong, H. Y. Oh, D. Y. Kim, S. M. An, H. J. Oh, D. J. Park, and S. J. Jeon, "A survey of Korean apprenticeship program," HRD Korea & KRIVET, 2020.
  4. MOEL, Status Analysis of Technical and Vocational Education and Training, MOEL, July 2021.
  5. H. S. Barrows and P. J. Feltovich, "The clinical reasoning process," Medical Education, vol. 21, no. 2, pp. 86-91, 1987. https://doi.org/10.1111/j.1365-2923.1987.tb00671.x
  6. H. S. Barrows, "Problem-based learning in medicine and beyond: A brief overview," New Directions for Teaching and Learning, vol. 68, pp. 3-12, 1996. https://doi.org/10.1002/tl.37219966804
  7. G. Camp, "Problem-based learning: A paradigm shift or a passing fad," Medical Education Online, vol. 1, no. 1, 4282, 1996. https://doi.org/10.3402/meo.v1i.4282
  8. Y. J. Kim, P. S. Kang, C. K. Lee, and J. H. Park, "The principle and practice of PBL," Korean Journal of Medical Education, vol. 12, no. 1, pp. 1-14, 2000. https://doi.org/10.3946/kjme.2000.12.1.1
  9. S. H. Choi and J. E. Kim, "Effect of integrated curriculum PBL and block type curriculum PBL on the satisfaction and self-efficacy in a medical school," Journal of Learner-Centered Curriculum and Instruction, vol. 16, no. 2, pp. 353-376, 2016.
  10. S. D. Wurdinger, "The power of project-based learning: Helping students develop important life skills," Rowman & Littlefield, July 2016.
  11. Y. M. Lee, J. B. Yang, and C. K. Ryu. "Development and application of teaching and learning model based on the NCS," KRIVET, 2017.
  12. HRD Korea, "Assessing effectiveness of P-TECH PBL," Unpublished Internal Datam, July 2020.
  13. HRD Korea, "Expansion plan of PBL for Korean apprenticeship program," Unpublished Internal Data, March, 2021.
  14. J. Chen, A. Kolmos, and X. Du, "Forms of implementation and challenges of PBL in engineering education: a review of literature," European Journal of Engineering Education, vol. 46, no. 1, pp. 90-115, 2021. https://doi.org/10.1080/03043797.2020.1718615
  15. HRD Korea, "Policy Direction of TVET and current trends in major countries for the 4th industrial revolution," 2018.
  16. S. Y. Lim, H. S. Choi, K. Y. Choi, S. O. Lee, and M. J. Kim, "Development of PBL for training manual(I)," KOREATECH HRD Center, 2018.
  17. K. P. Hong, "Development and application of project-based learning for improving key occupational competencies of NCS," KRIVET, 2015.
  18. J. Lim, M. Kang, M. Kwak, M. Kim, Y. Lee, Y. Kim, S. Lee, and J. Jung, "An example of blended-learning of TVET in the post-COVID-19 Era," KOPO, 2020.