DOI QR코드

DOI QR Code

과학이 삶에 미친 영향에 대한 대학생들의 인식

How Do University Students Appreciate the Influence of Science on Life?

  • 투고 : 2021.06.14
  • 심사 : 2021.08.23
  • 발행 : 2021.08.31

초록

이 연구는 학생들이 어떤 과학적 경험을 하고 이러한 과학적 경험이 학생들의 삶에 어떤 영향을 미쳤는지 확인함으로써 과학 교육과정의 목표가 의도한 바대로 달성되고 있는지 알아보는 것을 목적으로 하였다. '과학사의 이해'를 수강하는 문과 계열 학생 81명, 이과계열 학생 125명에게 '과학이 내 삶에 미치는 영향'이라는 주제로 에세이를 쓰게 하고, 과학 전문가들의 세미나를 통해 분류 기준을 수립하여 학생들에게 영향을 미친 과학적 경험과 그 영향을 분석하였다. 분석 결과, 학생들은 과학 관련 영상에 가장 많은 영향을 받은 것으로 나타났으며 이와 더불어 수업, 도서, 첨단기술/과학기기가 학생들의 삶에 영향을 미친 과학적 경험의 절반 이상을 차지하는 것으로 나타났다. 과학 경험을 형식 학습과 비형식 학습으로 분류 한 결과, 대부분의 경험이 비형식 과학학습으로 나타났다. 학번에 따라 과학적 경험을 분류한 결과 높은 학번(7차 교육과정만 이수한 학생)에 비해 낮은 학번 학생(2007이나 2009 교육과정도 경험한 학생)들이 영상, 첨단기술/과학 기기에 더 큰 영향을 받은 것으로 나타났고, 이와 반대로 높은 학번의 학생들은 수업과 도서/글에 영향을 많이 받은 것으로 나타났다. 학생들이 그러한 과학적 경험을 통해 어떤 영향을 받았는지 조사한 결과, 그들의 일상 생활에 영향(삶의 질 개선, 진로, 지식의 확장)을 받거나 과학에 대한 인식(과학에 대한 긍정적 정서, 흥미 발현, 과학의 양면성 인식)에 영향을 받았다는 것을 확인할 수 있었다. 과학적 경험과 그 영향력의 관계를 살펴보면 학생들이 삶에 가장 영향을 준 경험으로 꼽은 영상이 일상 생활과 과학에 고르게 영향을 미친 것으로 나타났다. 수업에서의 경험은 진로나 지식 확장이 아닌 과학에 대한 긍정적 정서 발현(20회)과 과학에 대한 흥미 향상(17회)에 집중되어 있다. 과학적 경험이 미친 영향을 문·이과 계열별로 분류해서 확인해 본 결과 이과계열 학생들이 문과계열 학생들에 비해 과학적 경험을 통해 더 많은 영향을 받았다는 것을 알 수 있다. 결과적으로 학생들은 다양한 과학적 경험을 통해 삶에 영향을 받고 있으나 이는 학교에서의 형식 과학학습보다 비형식 과학학습에 의한 경우가 많았으며 수업은 학생들의 삶을 변화시키는데까지 이르는 경우는 많이 없는 것으로 드러났다. 또 학생들은 과학교육 목표 중 '호기심과 흥미'의 측면은 충족하고 있으나 '문제 해결' 같은 상위 목표에까지 이르지는 못했다. 따라서 '문제 해결, 과학적 소양 발현'이라는 과학교육의 목표와 연관된 비형식 과학적 경험을 수업에 도입해야 하며, 학생들이 선호하는 비형식 과학학습에 대한 연구 및 개발이 이루어져야 한다.

This study was conducted to identify students' meaningful scientific experiences and to ascertain the path through which the experience led to learning. The subjects of 'Understanding of the History of Science' were asked to write an essay on the subject of 'Effects of science on my life' to 81 students in the department of literature and 125 students in the science department. After that Classification criteria were established through scientific experts' seminars, and the scientific experiences that affected students and their effects were examined. The results from analyses were summarized as follows: First, As a result of study about Science Education experience that has impacted students' lives, the students were influenced by images, most of which were influenced by scientific videos. They were also influenced by science classes and science books. As a result of classifying science experience, most of the experience is composed of Informal Science Learning. Second, as a result of examining how students were influenced by their scientific experience, they found that they were affected by their daily life or influenced by science. As a result of the research, it can be confirmed that Informal Science Learning experience is an important learning form that has a great influence on students. Therefore, appropriate Informal Science Learning experience should be introduced into the class, and research and development on the Informal Science Learning experience preferred by the students should be done.

키워드

참고문헌

  1. Ahn, K., & Park, W. (2009). Effect of participation in science fairs on perception, science related attitudes and science inquiry process skill of elementary school children. Elementary Science Education, 28(3), 304-312.
  2. Baek, S., Noh, S., & Kim, B. (2011). A survey of elementary school teacher recognition of informal science education. Journal of Research in Curriculum Instruction, 15(3), 737-755. https://doi.org/10.24231/rici.2011.15.3.737
  3. Bell, P., Lewenstein, B., Shouse, A. W., & Feder, M. A. (2009). Learning science in informal environments: People, places, and pursuits. Washington, DC: National Academies Press.
  4. Creswell, J. W. (2007). Qualitatve inquiry & research design (2th ed.). Thousand Oaks, CA: Sage Publicationsm Inc.
  5. Gang, H., Gong, Y., Kwon, H., Kim, J., Bae, J., Song, M., Shin, Y., Yang, I., Yoon, H., Lee, D., Lee, M., Im, C., Im, H., Jang, S., Jun, Y., & Chae, D. (2007). Introduction to primary science education.. Gyeonggi; Kyoyookbook.
  6. Jang, E. (2018). Trend analysis of informal science education research in Korea: Focus on educational perspectives. Journal of Science Education, 42(3), 293-307. https://doi.org/10.21796/jse.2018.42.3.293
  7. Jeong, H., & Shin, D. (2018). Analysis of the relation between exhibitions in busan national science museum and 2015 revised curriculum: Focusing on the key competencies and the 3rd-6th grades. Elementary Science Education, 37(4), 352-362.
  8. Jeong, E., & Son, J. (2021). Analysis of the users' viewing characteristics of YouTube video contents related to science Education. Journal of Science Education, 45(1), 118-128. https://doi.org/10.21796/JSE.2021.45.1.118
  9. Kim, M., Kang, D., & Lee, H. (2021). Analyzing storytelling represented in educational convergence content of science museums' YouTube videos. The Korean Society of Science & Art, 39(3), 11-25. https://doi.org/10.17548/ksaf.2021.06.30.11
  10. Kim, C., Shin, M., & Lee, S. (2010). Understanding informal science learning. Seoul: Bookshill.
  11. Kwon, J., Kim, K., Oh, M., Lee, M., Lee, S., & Choi, Y. (2010). Introduction to education. Seoul: Hakjisa.
  12. Kwon, J., Kim, C., Seo, J., Lee, S., Lee, J., & Jang, S. (2008). Introduction to education. Seoul: Taeyoung.
  13. McLeod, J., & Kilpatrick, K. M. (2001). Exploring science at the museum. Educational Leadership, 58(7), 59-63.
  14. Ministry of Education [MOE]. (1997). Science education curriculum (Notice No.1997-15). Seoul: Author.
  15. Ministry of Education [MOE]. (2015). Science education curriculum (Notice No. 2015-74) Sejong: Author.
  16. Ministry of Education and Science Technology. (2011). Science education curriculum (Notice No.2011-361). Seoul: Author.
  17. Ministry of Education & Human Resources Development. (2007). Science education curriculum (Notice No.2007-79). Seoul: Author. Retrieved from https://www.msit.go.kr/web/msipContents/contentsView.do?cateId=_policycom2&artId=1376823
  18. Moon, J., & Hong, S. (2013). Making science documentary: On the role of experts in the production of "Light" by EBS. Journal of Science & Technology Studies, 13(1), 145-180.
  19. National Science Teachers Association [NSTA]. (2012). Learning Science in Informal Environments. Retrieved May 5, 2018, from http://www.nsta.org/about/positions/informal.aspx
  20. Park, S., Kwon, S., Kim, M., Kim, Y., Kim, I., Kim, J., Park, J., Song, J., Lee, M., Jang, B., & Jung, B. (2000). Physics education research. Gyeonggi: Kyoyookbook.
  21. Rennie, L. J., Feher, E., Dierking, L. D., & Falk, J. H. (2003) Toward an agenda for advancing research on science learning in out-of-school setting. Journal of Research in Science Teaching, 40(2), 112-120. https://doi.org/10.1002/tea.10067
  22. Ryu, M., & Kim, J. (2020). A study on the direction of outreach ocean environmental education through the analysis of ocean environmental education objectives in the 2015 revised national curriculum. Korean Journal of Environmental Education 33(1), 1-16. https://doi.org/10.17965/KJEE.2020.33.1.1
  23. Shin, S., Ha, M., & Lee. J. (2020). Images of decomposition of hydrogen peroxide demonstration represented in new media contents: Focusing on simulacra and simulation. Journal of the Korean Association for Research in Science Education, 40(1), 13-28.
  24. Shon, H. (2020). A study on development of a convergent teaching method to enhance the efficiency of science liberal arts education in university: Focusing on the use of YouTube contents based on platform media. Korea Institute of Exhibition Industry convergence. 38(3), 117-128.
  25. Wellington, J. (1994). Using informal learning to enrich science education. Routledge, 284-294.