DOI QR코드

DOI QR Code

Development of a Simplified Model for Estimating CO2 Emissions: Focused on Asphalt Pavement

CO2 배출량 추정을 위한 간략 모델 개발: 아스팔트 포장을 중심으로

  • 김규연 (서울과학기술대학교 공과대학) ;
  • 김성근 (서울과학기술대학교 건설시스템공학과)
  • Received : 2021.06.22
  • Accepted : 2021.07.06
  • Published : 2021.07.30

Abstract

Global warming due to increased carbon dioxide is perceived as one of the factors threatening the future. Efforts are being made to reduce carbon dioxide emissions in each industry around the world. In particular, environmental loads and impacts during the life cycle of SOC structures and buildings have been quantitatively assessed through a quantitative method called Life Cycle Assessment (LCA). However, the construction sector has gone through difficulty in quantitative assessment for several reasons: 1) LCI DB is not fully established; 2) the life cycle is very long; 3) the building structures are unique. Therefore, it takes enormous effort and time to carry out LCA. Rather than estimating carbon emissions with accuracy, this study aims to present a simplified estimation model that allows owners or designers to easily estimate carbon dioxide emissions with little effort, given that rapid and rough decisions regarding environmental load reduction are to be made. This study performs the LCA using data from 25 road construction projects across the country, followed by multiple regression analyses to derive a simplified carbon estimation model (SLCA). The study also carries out a comparative analysis with values estimated by performing a typical LCA. The comparison analysis shows an error rate of less than 5% for 16 road projects.

미래를 위협하는 요인의 하나로 이산화탄소 증가로 인한 지구온난화가 지적되고 있다. 각 나라들과 각 산업별로 이산화탄소 배출량을 줄이고자 하는 노력을 기울이고 있으며 전과정 평가라는 정량화된 방법으로 구조물 및 건축물의 전과정 동안 발생하는 환경부하 및 환경영향을 정량적으로 평가하고 았다. 하지만 건설분야의 경우에는 LCI DB도 충분히 구축되어 있지 않고 전과정 기간이 매우 길고 구조물 및 건축물도 유일무이한 경우가 많아서 전과정 평가를 수행하는데 많은 노력과 시간이 필요하다. 본 연구에서는 아주 정확한 탄소배출량을 추정하기 보다는 발주가 또는 설계자가 환경부하 저감과 관련한 신속한 의사결정이 필요한 경우에 적은 노력으로 이산화탄소 배출량을 편리하게 추정할 수 있는 간략화된 추정모델을 제시하는 것을 목적으로 하고 있다. 전국 25개 도로현장 데이터를 이용하여 일반적인 LCA를 수행하였으며 수행된 결과를 이용하여 다중회귀분석을 실시하여 간편 추정식을 도출하였다. 간편 추정식으로 산출된 이산화타소 배출량과 일반적인 LCA를 수행하여 추정한 배출량을 비교한 결과 16개 도로현장의 경우에 오차율이 5% 미만으로 의미있는 결과가 도출되었다.

Keywords

References

  1. 공찬휘.황용우.문진영.곽인호(2016), "LCA기반 물질흐름분석 기법을 이용한 고속도로 건설에서의 총 자원요구량 산정", 「대한환경공학회지」, 38(8): 403~410. https://doi.org/10.4491/KSEE.2016.38.8.403
  2. 권은선(2003), "환경친화적인 제품 설계를 위한 Simplified LCA 및 반정량적 Matrix 방법론 개발에 관한 연구", 석사학위논문, 건국대학교 대학원.
  3. 김규연(2015), "아스팔트 포장의 탄소배출량 추정을 위한 간략화 LCA 모델", 석사학위논문, 서울과학기술대학교 대학원.
  4. 김도군(1996), "전과정평가(LCA)기법에 의한 강구조교량과 콘크리트교량의 환경성과 경제성의 기초적 비교", 석사학위논문, 한국과학기술원.
  5. 김윤덕.차희성.김경래.신동우(2011), "LCC-LCA 통합 분석에 의한 친환경 건설기술 평가방법", 「한국건설관리학회논문집」, 12(3): 91~100. https://doi.org/10.6106/KJCEM.2011.12.3.91
  6. 김익.손민정(2015), "건설재료의 환경성 평가를 위한 LCI DB 구축", 「건축시공」, 15(2): 28~34.
  7. 김창학.신민호.강인석(2010), "경제성 환경성 통합평가를 위한 정보통합시스템", 「대한토목학회논문집」, 30(6D): 615~622.
  8. 노형민(2010), "교량의 폐기 및 재활용 단계를 고려한 환경적합성평가와 통합 VE에 관한 연구", 석사학위논문, 연세대학교 대학원.
  9. 민성규(2013), "LCA 분석을 활용한 공항포장의 환경부하 저감방안 수립을 위한 연구", 석사학위논문, 서울과학기술대학교 대학원.
  10. 박광호(2004), "건설사업의 환경적, 경제적, 사회적 평가를 위한 TBL통합모델의 개발", 박사학위논문, 인하대학교 대학원.
  11. 이관호(2002), "건축물의 환경성능과 경제성을 고려한 평가 프로그램 개발", 박사학위논문, 중앙대학교 대학원.
  12. 이신원(2010), "전과정평가를 이용한 하수처리 재이용시설의 환경영향 평가", 석사학위논문, 서울과학기술대학교 대학원.
  13. 이철규.김종수(2011), "건설단계에서의 철도시설물 온실가스저감방안 연구", 「한국철도학회논문집」, 14(5): 425~432. https://doi.org/10.7782/JKSR.2011.14.5.425
  14. 이태규(2008), "교량의 합리적인 환경부하 평가를 위한 LCA평가법에 관한 연구", 석사학위논문, 연세대학교 대학원.
  15. 최두성.박진종.전흥찬(2013), "폐기단계에서 LCI DB구축을 위한 CO2발생량에 관한 연구", 「한국생태환경건축학회논문집」, 13(5): 103~110.
  16. 환경부(2020), 「2030 국가 온실가스 감축목표 및 장기저탄소 발전전략 보도자료」.
  17. Chapman, R. E. and R. Rennison (1998), Approach for Measuring Reductions in Operations, Maintenance and energy Costs: Baseline Measures of Construction Industry Practices for the National Construction Goals, NIST, NISTIR 6185.
  18. Encyclopedia Britannica (2021), "The modern road: Road engineering", https://www.britannica.com/technology/road/The-modern-road
  19. Kang, W. S. (2016), "Framework convention on climate change and countermeasures for construction industry", Real Estate Focus, 93: 16~27.