Abstract
Global warming due to increased carbon dioxide is perceived as one of the factors threatening the future. Efforts are being made to reduce carbon dioxide emissions in each industry around the world. In particular, environmental loads and impacts during the life cycle of SOC structures and buildings have been quantitatively assessed through a quantitative method called Life Cycle Assessment (LCA). However, the construction sector has gone through difficulty in quantitative assessment for several reasons: 1) LCI DB is not fully established; 2) the life cycle is very long; 3) the building structures are unique. Therefore, it takes enormous effort and time to carry out LCA. Rather than estimating carbon emissions with accuracy, this study aims to present a simplified estimation model that allows owners or designers to easily estimate carbon dioxide emissions with little effort, given that rapid and rough decisions regarding environmental load reduction are to be made. This study performs the LCA using data from 25 road construction projects across the country, followed by multiple regression analyses to derive a simplified carbon estimation model (SLCA). The study also carries out a comparative analysis with values estimated by performing a typical LCA. The comparison analysis shows an error rate of less than 5% for 16 road projects.
미래를 위협하는 요인의 하나로 이산화탄소 증가로 인한 지구온난화가 지적되고 있다. 각 나라들과 각 산업별로 이산화탄소 배출량을 줄이고자 하는 노력을 기울이고 있으며 전과정 평가라는 정량화된 방법으로 구조물 및 건축물의 전과정 동안 발생하는 환경부하 및 환경영향을 정량적으로 평가하고 았다. 하지만 건설분야의 경우에는 LCI DB도 충분히 구축되어 있지 않고 전과정 기간이 매우 길고 구조물 및 건축물도 유일무이한 경우가 많아서 전과정 평가를 수행하는데 많은 노력과 시간이 필요하다. 본 연구에서는 아주 정확한 탄소배출량을 추정하기 보다는 발주가 또는 설계자가 환경부하 저감과 관련한 신속한 의사결정이 필요한 경우에 적은 노력으로 이산화탄소 배출량을 편리하게 추정할 수 있는 간략화된 추정모델을 제시하는 것을 목적으로 하고 있다. 전국 25개 도로현장 데이터를 이용하여 일반적인 LCA를 수행하였으며 수행된 결과를 이용하여 다중회귀분석을 실시하여 간편 추정식을 도출하였다. 간편 추정식으로 산출된 이산화타소 배출량과 일반적인 LCA를 수행하여 추정한 배출량을 비교한 결과 16개 도로현장의 경우에 오차율이 5% 미만으로 의미있는 결과가 도출되었다.