DOI QR코드

DOI QR Code

The Effects of Healthcare Accreditation System on Job Satisfaction, Service Value, and Organizational Commitment

의료기관인증제도가 서비스가치, 직무만족, 조직몰입에 미치는 영향

  • 최동춘 (숭의여자대학교 스토아매니지먼트과)
  • Received : 2021.08.30
  • Accepted : 2021.09.15
  • Published : 2021.09.30

Abstract

This study empirically investigates the causal relationship between healthcare accreditation system and Job Satisfaction, Service value, and organizational commitment. The results of this study can be summarized as followings. First, healthcare accreditation system had not a positive significant on the job satisfaction. Second, healthcare accreditation system had a positive significant on service value. Third, job satisfaction had a positive significant on the organizational commitment. Forth, service value had a positive significant on the organizational commitment.

본 연구는 의료기관 인증제도가 구성원들이 지각하는 서비스가치, 직무만족, 조직몰입에 미치는 영향을 분석하고자 하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같이 도출할 수 있었다. 첫째, 의료기관 인증제도는 의료기관 종사자들이 지각하는 서비스가치에 유의한 영향을 미치고 있는 것으로 분석되었다. 둘째, 의료기관 인증제도는 의료기관 종사자들이 지각하는 직무만족에 유의한 영향을 미치지 못하고 있는 것으로 분석되었다. 셋째, 의료기관의 서비스가치는 의료기관 종사자들의 조직몰입에 유의한 영향을 미치고 있는 것으로 분석되었다. 넷째, 의료기관 종사자들의 직무만족은 조직몰입에 유의한 영향을 미치고 있는 것으로 분석되었다.

Keywords

References

  1. 김재열(2021), "의료기관인증제도 운영, 조직신뢰, 구성원 인게이지먼트, 그리고 병원 조직유효성간의 관계," 경영교육연구, 36(1), 215-240.
  2. 백현희, 이혜승(2016), "인증여부에 따른 병원 직원의 직무스트레스, 직무만족도, 의료서비스 효과분석," 한국엔터테인먼트산업학회 논문지, 10(4), 259-272.
  3. 손형준, 정승철(2019), "사회적 지원이 직무만족에 미치는 영향: 소진의 매개효과를 중심으로," 벤처혁신연구, 2(1), 81-92. https://doi.org/10.22788/2.1.6
  4. 서영호, 김건엽, 김명선(2018), "요양병원 의료기관인증제 시행 후 환자안전, 의료의 질, 조직문화 및 병원 경영성과의 변화," 한국산학기술학회 논문지, 19(9), 391-401.
  5. 이다솜, 이상완(2016), "의료기관 인증제도의 활용이 병원조직의 조직학습과 전략변화에 미치는 영향," 회계연구, 21(6), 179-202.
  6. 이영환, 임정도(2015), "의료기관 인증 후 환자안전 및 질 관리 변화와 경영활동 변화 간의 관계," 한국콘텐츠학회 논문지, 15(6), 286-299.
  7. 이혜승, 양유정(2014), "의료기관 인증제도가 구성원 만족도와 병원운영 효과에 미치는 영향," 디지털융복합연구, 12(1), 431-442. https://doi.org/10.14400/JDPM.2014.12.1.431
  8. 이혜승, 전영주(2015), "의료기관 인증제도가 병원운영과 의료서비스 향상에 미치는 영향," 사회과학연구, 31(2), 235-259.
  9. 이희태(2013), "의료기관인증제도가 병원의 서비스 질 관리체계에 미치는 효과," 사회과학연구, 29(3), 307-328.
  10. 의료기관 평가인증원 홈페이지(2021), https://koiha.or.kr/web/kr/assessment/accdita tion.do).
  11. 양종현, 정규호(2014), "간호사의 감정노동, 직무만족, 조직몰입이 이직의도에 미치는 영향," 한국산학기술학회 논문지, 15(12), 7170-7178.
  12. 연영란(2013), "의료기관인증이 병원 근로자가 지각하는 환자안전과 질, 직무만족 및 조직몰입에 미치는 효과: 일개 종합병원을 대상으로," 한국산학기술학회 논문지, 14(4), 1820-1829.
  13. 정유민, 김경숙, 이선희(2017), "의료기관 인증제도 참여요인이 경영성과에 미치는 영향," 병원경영학회지, 22(4), 74-86.
  14. 차재희(2014), 의료기관 인증제도 인식이 병원 경영성과에 미치는 영향, 건양대학교대학원 박사학위논문.
  15. Allen, N. J. and J. P. Meyer(1990), "The measurement and antecedents of affective, continuance and normative commitment," Journal of Occupational Psychology, 163, 1-18. DOI: http://dx.doi.org/10.1111/j.2044-8325.1990.tb00506.x
  16. Meyer, J. P. and N. J. Allen(1997), Commitment in the workplace: Theory, research, and application, ThousandOaks, CA: Sage.
  17. Alkhenizan, A., C. Shaw(2011), "Impact of accreditation on the quality of healthcare services: A systematic review of the literature," Ann Saudi Med, 31(4), 407-416. https://doi.org/10.4103/0256-4947.83204
  18. Smith, P. C. and L. M. Kendall, C. L. Hulin(1969), The measurement of satisfaction in work and retirement, Chicago, Rand McNally.
  19. Heskett, J. L., W. E. Sasser. and L. A. Schlesinger(1997), The Service Profit Chain: How Leading Companies Link Profit and Growth to Loyalty, Satisfaction and Value, Free Press, New York.
  20. Sirdeshmukh, D., Singh and B. Sabol(2002), "Consumer Trust, Value and Loyalty in Relational Exchange," Journal of Marketing, 66, 15-37. https://doi.org/10.1509/jmkg.66.1.15.18449