DOI QR코드

DOI QR Code

A Narrative of Medical School Professors' International Medical Experience: Applicability of Medical Humanities Curriculum

의과대학 교수의 국제진료 경험에 대한 내러티브: 의료인문학 교육과정의 적용 가능성

  • Received : 2021.05.30
  • Accepted : 2021.06.25
  • Published : 2021.06.30

Abstract

This study is a study on the applicability of the medical humanities curriculum through a narrative study on international treatment of foreign patients. Korea's medical system and standards are world-class, and it can be seen that the knowledge and skills for patient care are sufficient, which shows that the competence for patient care emphasized by Korean doctors is sufficient. In terms of social responsibility for doctors in Korea, the importance of volunteering is learned from medical school education, and through medical field experiences in various cultures, it can be seen that volunteering is important to lead to lifelong work as a doctor. In the field of professionalism, professionalism could be expressed as a doctor, and in all processes, the medical staff understood and empathized with the pain of the patient, and it was found that the sincerity was conveyed to the patient. Professionalism is an area that is being emphasized more recently, and it is necessary to provide educational opportunities for professionalism to doctors as well as medical school education. This international medical experience can be applied to the medical humanities curriculum of the medical school, and a harmonized and integrated medical humanities curriculum can be operated throughout the six-year curriculum.

본 연구는 외국인 환자의 국제진료에 대한 내러티브를 통한 의료인문학 교육과정의 적용 가능성에 대한 연구이다. 내러티브를 분석한 결과 첫째, 한국의 의료시스템과 수준은 세계적인 수준이며, 환자 진료를 위한 지식과 술기가 충분하다는 것을 알 수 있었고, 둘째, 한국의 의사상에서 강조하는 환자 진료에 대한 역량이 충분하다는 것을 알 수 있었다. 셋째, 한국의 의사상의 사회적 책무성 측면에서 봉사활동의 중요성을 알고 이러한 봉사활동을 의과대학 교육부터 체득화되고, 또한 다양한 문화권의 의료 현장 경험을 통하여 봉사활동은 의사로서 평생 할 수 있는 일로 이어지는 것이 중요함을 알 수 있다. 전문직업성 영역에서는 의사로서 프로페셔널리즘을 발현할 수 있었고, 모든 과정에서 의료진들은 환자의 아픔을 이해하고, 공감하여 환자에게도 진심이 전달되었음을 알 수 있었다, 전문직업성은 최근 더욱 강조되고 있는 영역으로 의과대학 교육뿐만 아니라, 의사들에게도 전문직업성에 대한 교육적 기회를 제공하는 것이 필요하다. 이러한 국제진료 경험은 의과대학 의료인문학 교육과정에 적용 가능하며, 6년 교육과정 전체에 조화와 통합된 의료인 문학 교육과정이 운영될 수 있다.

Keywords

References

  1. 강민경(2016). 몽골 의료 소비자들의 한국 의료기관 선택과 재방문 요인분석. 석사학위논문, 단국대학교.
  2. 김유라.박혜진(2020). 한국의 의사양성 교육체계에 대한 고찰. 고등교육, 3(1), 77-99.
  3. 만다흐 아즈자야(2021). 몽골과 한국의 의료보험 제도 비교 연구. 석사학위논문. 부경대학교.
  4. 안덕선(2014). 한국의 의사상: 좋은 의사양성. 의학교육논단, 16(3), 119-125. https://doi.org/10.17496/kmer.2014.16.3.119
  5. 안정원.장혜영(2019). 외국인 환자 간호에 대한 간호사의 문화역량 영향요인. 보건행정학회지, 29(1), 49-57. https://doi.org/10.4332/kjhpa.2019.29.1.49
  6. 유왕근(2010). 몽골의 보건의료체계 현황 및 국민보건수준. 몽골학, 28, 327-341.
  7. 한재진.강상윤.김미영.김애리.김찬웅.명선정.전대석.최숙희.한희진(2020). '한국의 의사상 2014'에 입각한 의사평생교육 역량 개발. 서울: 의료정책연구소.
  8. 한재진(2017). 바람직한 의사의 역량: 한국의 의사상, 2014를 중심으로. 대한의학회. E-Newsletter, 81. http://kams.or.kr/webzine/17vol81/index.php?main_num=4에서 인출
  9. Pellegrino, E. D. (1979). Humanism and the physician. Knoxville: the university of Tennessee Press, 3-6.
  10. Moore, A. R. (1976). Medical Humanism-a New Medical Adventure. NEJM, 295, 1479-1480. https://doi.org/10.1056/NEJM197612232952610