Abstract
The importance of "personalization technology" has recently been highlighted due to the Covid-19 and the development of IT technology such as AI and big data, which is soon coming beyond personalization into the "super-personalization era." Therefore, in terms of the music streaming service market, it has formed a service supply trend in which individual tastes are respected and companies are seeking to establish a realistic analysis and development direction considering the external market environment. From this perspective, this paper sought to analyze the strengths and weaknesses of the Genie Music's and provide a direction for development based on Genie Music's customer interactive strategy. In particular, it was intended to analyze the advantages and disadvantages of customer interactive strategies with the 'live music service platform' that moves with customers and to provide directions for future corporate development. As an analysis method, we looked at strengths and weaknesses, opportunities and threat requirements based on SWOT analysis. Afterwards, the company attempted to present specific corporate development strategies through TOWS analysis.
코로나 19와 AI, 빅데이터, IT기술 발달 등과 같은 여파로 최근 '개인화 기술' 중요성이 부각되어지고 있으며, 이는 곧 개인화를 넘어 '초개인화 시대'에 도래하고 있다. 따라서 음원 스트리밍 서비스 시장측면에서는 개인 취향이 존중되는 서비스 공급 트랜드를 형성해 오고 있다. 이에 따라 기업들은 외부 시장 환경을 고려, 냉철한 분석을 토대로 발전방향을 수립하고자 하고 있다. 이러한 관점에 본 논문은 지니뮤직 고객 인터렉티브 전략에 기초하여 장·단점을 분석하고 기업 발전방향을 제시하고자 한다. 특히 고객과 함께 움직이는 '라이브음악서비스플랫폼'을 기반으로 고객 인터렉티브 전략 장·단점을 분석하고 이후 발전 방향을 제시하고자 하였다. 분석방법으로는 SWOT 분석 기법을 적용하여 강점과 약점, 기회와 위협 요건을 살펴보았다. 이후 TOWS 분석을 통해 구체적인 기업 발전전략을 제시하고자 하였다.