DOI QR코드

DOI QR Code

The Mediating Effect of Cognitive Flexibility and Active Coping on the Relationship between Adult Attachment and Perceptions of Teacher-student Relationships in Elementary School Teachers

초등교사의 성인애착과 교사-학생 관계에서 인지적 유연성과 적극적 대처의 매개 효과

  • Received : 2021.02.19
  • Accepted : 2021.07.05
  • Published : 2021.08.30

Abstract

This study examined the mediating effect of cognitive flexibility and active coping on the relationship between elementary school teachers' adult attachment and their perceptions of teacher-student relationships. Questionnaires were given to 203 elementary school teachers in Gyeonggi-do that contained adult attachment, cognitive flexibility, coping, and teacher-student relationship scales. Collected data was analyzed using SPSS 23.0 and SPSS macros. There were three major results. First, cognitive flexibility fully mediated the relationship between adult attachment and perceptions of teacher-student relationships. Teachers who had secure adult attachment tended to positively perceive teacher-student relationships as a result of their cognitive flexibility. Second, active coping did not mediate the relationship between adult attachment and perceptions of teacher-student relationships when the mediating effects of both cognitive flexibility and active coping were considered. This result means that adult attachment indirectly affected active coping via cognitive flexibility. Third, cognitive flexibility and active coping fully mediated the relationship between adult attachment and perceptions of teacher-student relationships. Teachers who had secure adult attachment tended to perceive teacher-student relationships positively as a result of their cognitive flexibility and active coping. This paper presents the implications of these results, limitations of this study, and suggestions for future research.

본 연구에서는 초등교사의 성인애착이 교사가 지각한 교사-학생 관계에 미치는 영향에서 인지적 유연성과 적극적 대처가 매개하는지 검증하였다. 경기도에서 근무하는 203명의 초등교사를 대상으로 자기보고식 설문을 실시하였으며, 측정도구로 성인애착, 인지적 유연성, 적극적 대처, 교사-학생 관계 척도를 사용하였고, 수집된 자료는 SPSS 23.0과 SPSS Macro를 이용하여 분석하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 초등교사의 성인애착과 교사가 지각한 교사-학생 관계를 인지적 유연성이 매개하는 것으로 나타났다. 이는 초등교사의 성인애착이 안정적일수록 인지적 유연성이 증가하여 교사-학생 관계가 향상됨을 의미한다. 둘째, 인지적 유연성과 적극적 대처의 매개효과를 함께 고려할 때, 초등교사의 성인애착과 교사가 지각한 교사- 학생 관계를 적극적 대처가 매개하지 않는 것으로 나타났다. 성인애착이 적극적 대처로 가는 직접경로가 유의미하지 않음을 의미한다. 셋째, 초등교사의 성인애착과 교사가 지각한 교사-학생 관계를 인지적 유연성과 적극적 대처가 순차적으로 매개함을 확인하였다. 즉, 초등교사의 애착이 안정적일수록 인지적 유연성이 높아져 적극적 대처를 하게 되므로 교사가 학생과의 관계를 더욱 긍정적으로 지각하게 된다는 것이다. 이러한 연구결과를 바탕으로 본 연구의 의의와 제한점을 밝히고, 후속 연구를 위한 제언을 논의하였다.

Keywords

References

  1. 강수진, 최영희 (2011). 성인애착이 대인관계 능력에 미치는 영향: 정서조절양식과 사회불안을 매개변인으로. 인간발달연구, 18(3), 53-68.
  2. 강혜림, 정남운 (2018). 성인애착, 의도적 반추 및 스트레스 대처가 실연 후 성장에 미치는 영향. 한국심리학회지: 건강, 3(1), 247-270.
  3. 권석만, 신민섭, 한수정, 김중술 (2002). 성인기 애착 양식원형과 내적 작동 모델 요소간 관련성에 대한 탐색적 연구. Korean Journal of Clinical Psychology, 21(1), 93-124.
  4. 권선구 (2013). 중학교 담임교사가 지각한 부모 양육태도가 교사-학생 관계에 미치는 영향. 석사학위논문, 서강대학교 교육대학원.
  5. 권선구, 한기백 (2014). 중학교 담임교사의 아동기 부모양육경험이 교사가 지각한 교사-학생 관계에 미치는 영향: 성인애착의 매개효과. 상담학연구, 15(1), 479-498.
  6. 김광은 (2004). 성인 애착 유형과 요인에 따른 성격 특성 및 스트레스 대처방식. 한국심리학회지: 상담 및 심리치료, 16(1), 53-69.
  7. 김남희, 김종백 (2011). 기본심리욕구와 수업 참여를 매개로 한 학생-교사애착관계와 학업성취도의 관계. 교육심리연구, 25(4), 763-789.
  8. 김민지 (2017). 특수교사의 성인애착이 교사-학생간의 관계에 미치는 영향. 석사학위논문, 인제대학교 교육대학원.
  9. 김성근 (2019). 교사의 내면화된 수치심이 교사가 지각한 교사-학생관계에 미치는 영향. 석사학위논문, 서강대학교 교육대학원.
  10. 김성현 (2004). 친밀 관계 경험 검사 개정판 타당화 연구. 석사학위논문, 서울대학교.
  11. 김세은 (2018). 초등학교 담임교사의 정서인식 명확성과 교사-학생 관계. 석사학위논문, 서강대학교 교육대학원.
  12. 김승진 (2002). 교사와 학생의 인간관계에 미치는 요인에 대한 연구. 석사학위논문, 중부대학교 교육대학원.
  13. 김은정 (1999). 자기표상들과 자의식 성향이 스트레스 대처방식에 미치는 영향. 석사학위논문, 한양대학교.
  14. 김의철, 박영신 (1997). 스트레스 경험, 대처와 적응 결과. 한국심리학회지: 건강, 2(1), 96-126.
  15. 김인수 (2017). 초등체육에서 교사열정과 학생-교사관계, 자율성지지 간의 구조적 관계. 한국체육교육학회지, 22(3), 67-79.
  16. 김 정 (2019). 교사-학생관계와 교사효능감, 회복탄력성, 사회적 지지 간의 관계. 석사학위논문, 목포대학교.
  17. 김정희 (1987). 지각된 스트레스, 인지세트, 및 대처방식의 우울에 대한 작용-대학 신입생의 스트레스 경험을 중심으로. 박사학위논문, 서울대학교.
  18. 김준미, 김은하 (2019). 초등교사의 성인애착이 교사-학생관계에 미치는 영향: 공감의 매개효과. 한국웰니스학회지, 14(2), 55-71.
  19. 김준미, 김은하, 장원진 (2020). 초등학교 교사-학생관계에 대한 국내 연구 동향. 초등상담연구, 19(3), 215-238.
  20. 김진구, 신희영 (2018). 초기 청소년기 또래거부의 사회화 과정: 친구네트워크와 교사 학생 관계의 영향. 한국심리학회지: 발달, 31(3), 163-182.
  21. 김진숙 (2013). 애착이론의 내적 작동 모델과 상담적 적용점. 상담학연구, 14(4), 2485-2507.
  22. 김현주 (2015). 초등학생이 지각한 교사 학생 관계와 학생의 자아탄력성 및 학교적응 연구. 초등교육학연구, 22(1), 49-71.
  23. 김혜원, 이지연 (2020). 아동기의 정서적 외상 경험이 대학생의 대인관계문제에 미치는 영향: 정서표현억제와 수동적 갈등대처방식의 순차적 매개효과 검증. 사회과학연구, 31(3), 145-165.
  24. 김화선, 노인숙, 홍지명 (2018). 대학생의 스트레스 대처방식과 대인관계능력의 관계. 인문사회 21, 9(5), 777-786.
  25. 김 흘 (2016). 초등학교 담임교사의 직무스트레스, 교사-학생 간 인간관계 및 학생의 학교생활스트레스 연구. 통합교육과정연구, 10(1), 127-148.
  26. 남윤정 (2020). 대학생의 불안정 애착, 단절 및 거절 도식과 대인관계만족, 주관적 안녕감의 관계: 적극적 스트레스대처 방식의 매개 효과. 박사학위논문, 가천대학교.
  27. 남태연 (2020). 불안정 성인애착과 사회불안의 관계. 석사학위논문, 명지대학교 사회교육 대학원.
  28. 노성숙, 한영주, 유성경 (2012). 한국에서 "워킹맘"으로 살아가기: 직장인 엄마의 다중역할 경험에 대한 현상학적인 연구. 한국심리학회지: 상담 및 심리치료, 24(2), 365-395.
  29. 류혜림 (2019). 초등교사의 자아분화 수준이 교사-학생 관계에 미치는 영향. 석사학위논문, 인제대학교 교육대학원.
  30. 박정주 (2011). 교사애착이 학생의 학교부적응에 미치는 영향에 관한 종단 분석. 한국교원교육연구, 28(3), 333-352.
  31. 박희철, 김민정 (2018). 초등교사의 스트레스 대처방식과 소진의 관계에 대한 학생문제행동 지각의 매개효과. 교육종합연구, 16(2), 123-150.
  32. 배정남, 조한익 (2019). 중등학교 교사들이 지각한 교사-학생 관계, 교사정서, 수업전문성 및 교사헌신의 구조적 관계. 중등교육연구, 67(1), 1-33.
  33. 서영석 (2010). 상담심리 연구에서 매개효과와 조절효과 검증. 한국심리학회지: 상담 및 심리치료, 22(4), 1147-1168.
  34. 서혜정 (2015). 중학교 담임교사의 성인애착이 교사 및 학생이 지각한 교사-학생 관계에 미치는 영향. 석사학위논문, 부산대학교.
  35. 신노라, 안창일 (2004). 성인 애착 유형과 자기 개념, 효능감, 대처 양식, 사회적지지 수준과 대인불안의 관계. Korean Journal of Clinical Psychology, 23(4), 949-968.
  36. 신선임 (2015). 성인애착 유형에 따른 스트레스 대처방식 및 대학생활 적응. 청소년학 연구, 22(4), 1-21.
  37. 신지욱 (2006). 애착, 정서, 그리고 대인관계 유능성 사이의 관계에 대한 경로분석. 석사학위논문, 이화여자대학교 대학원.
  38. 안주희 (2010). 초등교사가 지각한 교사-학생 관계와 교사효능감 간의 관계. 석사학위논문, 경인교육대학교.
  39. 안하얀, 서영석 (2010). 성인애착, 심리적 디스트레스, 대인관계문제. 한국심리학회지: 상담 및 심리치료, 22(3), 575-603.
  40. 여미정, 김완일 (2020). 대학생의 정서인식명확성과 대인관계 유능성의 관계에서 인지적 유연성의 매개효과. 청소년학연구, 27(6), 215-234.
  41. 육설아, 이서현, 남덕현, 권정혜 (2012). 오프라인과 온라인 대인관계 갈등대처방식과 정신건강의 관계에 있어서 관계질의 매개효과. 한국심리학회 학술대회 자료집, 2012(1), 243-243.
  42. 윤성민 (2012). 성인애착은 용서가 안녕감에 미치는 영향을 조절하는가. 한국심리학회지: 일반, 31(3), 917-939.
  43. 윤성민 (2019). 성인애착이 심리적 안녕에 미치는 영향: 스트레스 대처방식과 기본 심리적 욕구만족의 이중매개효과. 한국심리학회지: 상담 및 심리치료, 31(4), 1139-1164.
  44. 이가영 (2015). 초등 교사의 성인애착과 교사-학생간의 관계에서 교사자아탄력성의 매개효과. 석사학위논문, 경인교육대학교.
  45. 이상노 (1968). 교수-학생의 인간관계에 관한 일 연구. 학생지도연구, 1(1), 1-8.
  46. 이수진 (2020). 초등학교 교사의 성인애착과 교사-학생 갈등의 관계:인지적 정서조절 전략의 매개효과. 석사학위논문, 아주대학교.
  47. 이숙정 (2010). 초등학생의 학업성취에 영향을 미치는 교사-학생 관계와 학급풍토 및 학습몰입의 경로분석. 초등교육연구, 23(4), 207-227.
  48. 이여빈 (2013). 성인애착과 주관적 행복의 관계에서 인지적 유연성의 매개효과 검증. 석사학위논문, 광주여자대학교.
  49. 이은설, 신윤정 (2017). 인지적 유연성이 중.고등학교 교사의 직업 및 삶의 만족에 미치는 영향. 한국심리학회지: 학교, 14(2), 235-258. https://doi.org/10.16983/KJSP.2017.14.2.235
  50. 이은정, 이종구, 이종한 (2015). 자아탄력성과 정서.인지유연성의 관계 및 적응과 적극 적 대처에 미치는 영향. 사회과학연구, 26(4), 77-97.
  51. 이은지, 서영석 (2014). 불안전 성인애착(애착 불안, 애착회피)과 대인관계문제 및 심리적 디스트레스의 관계. 한국심리학회지: 상담 및 심리치료, 26(2), 413-441.
  52. 이장호, 김정희 (1988). 지각된 스트레스, 인지 세트 및 대처방식의 우울에 대한 작용. 한국심리학회지: 상담 및 심리치료, 1(1), 25-45.
  53. 이주혜, 조영아 (2014). 성인애착과 대인관계능력 관계에서 공감의 매개효과. 상담학연구, 15(2), 579-594.
  54. 임선영, 권석만 (2012). 대학생의 관계상실을 통한 성장에 관한 연구. 한국심리학회지: 일반, 31(2), 261-281.
  55. 임성애, 염혜선 (2019). 중학생의 교사-학생 상호작용과 또래 상호작용 사이의 종단적 관계. 학습자중심교과교육연구, 19(12), 1065-1087.
  56. 임정하, 조은영, 오연경, 윤원영 (2016). 대학생의 감사성향과 인지적 유연성이 대인관계 유능성에 미치는 영향. 한국청소년연구, 27(2), 93-120.
  57. 장효주, 연규진 (2016). 기혼 여교사의 다중역할계획태도, 인지적 유연성, 성역할태도 및 관리자 민감성과 다중역할 경험과의 관계. 한국심리학회지: 여성, 21(3), 483-509.
  58. 전겸구, 김교헌 (2003). 한국 주부의 생활 스트레스와 대처 양상. 한국심리학회지: 건강, 8(1), 1-39.
  59. 정민현 (2008). 애착유형, 스트레스 대처방식과 대인불안의 관계. 학생생활상담, 26, 99-116.
  60. 조성연, 조한익 (2017). 걱정과 반추가 스트레스 반응에 미치는 영향. 한국심리학회지: 상담 및 심리치료, 29(3), 809-842.
  61. 조주희 (2010). 초등교사의 애착유형에 따른 교사-아동의 관계와 교사의 촉진적 의사소통. 석사학위논문, 경인교육대학교 교육대학원.
  62. 지은림, 백순근, 채선희, 설현수 (2003). 교사-학생 관계 척도 개발 및 타당화. 교육평가 연구, 16(2), 25-42.
  63. 채선화, 김진숙 (2015). 학교급별 부모애착, 교사애착, 또래애착과 학교적응 간 상관관계 메타분석. 상담학연구, 16(4), 339-358.
  64. 최희숙, 박명숙, 천성문 (2008). 육군병사의 애착유형, 스트레스 대처 및 대인불안의 관계. 상담학연구, 9(2), 455-468. https://doi.org/10.15703/KJC.9.2.200806.455
  65. 한국교원단체총연합회 (2009, 2011, 2012, 2015, 2016, 2019, 2020). 스승의 날 기념 교원 인식 설문조사 결과 발표. 서울: 한국교원단체총연합회
  66. 한성열, 허태균, 김동직, 채정민 (2001). 스트레스상황 특성에 따른 적응적인 대처양식: 대처양식의 유연성 제안. 한국심리학회지: 건강, 6(2), 123-143.
  67. 허심양 (2011). 완벽주의와 심리적 부적응의 관계에서 인지적 유연성의 역할. 석사학위논문, 서울대학교.
  68. 현의숙, 황혜정 (2019). 초등학교 고학년생이 지각한 교사애착과 또래애착이 행복감에 미치는 영향: 학교생활적응의 매개효과 검증. 학습자중심교과교육연구, 19(5), 451-472.
  69. 홍성훈, 김희수 (2005). 초등학교 저학년 학생이 지각한 교사의 행동과 학생의 애착안정성이 학교생활 적응에 미치는 영향. 교육과학연구, 36(1), 33-53.
  70. 홍순주 (2017). 기혼여성의 불안정 성인애착이 대인관계 유능성에 미치는 영향: 인지적 유연성의 매개효과. 석사학위논문, 아주대학교.
  71. 홍점표, 박종흡 (1999). 교사.학생간의 친밀한 인간관계가 학습습관.학업성취에 미치는 영향. 학생생활연구, 12, 91-118.
  72. 황혜리, 류수정 (2015). 기독대학생의 스트레스 대처방식과 대인관계가 인터넷 중독에 미치는 영향. 한국기독교상담학회지, 26(4), 305-325.
  73. Baron, R. M., & Kenny, D. A. (1986). The moderator-mediator variable distinction in social psychological research: Conceptual, strategic, and statistical considerations. Journal of Personality and Social Psychology, 51(6), 1173-1182. https://doi.org/10.1037/0022-3514.51.6.1173
  74. Bedel, A., & Ulubey, E. (2015). ERGENLERDE BASA CIKMA STRATEJILERINI ACIKLAMADA BILISSEL ESNEKLIGIN ROLu. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 14(55), 291-300.
  75. Berman, W. H., & Sperling, M. B. (1991). Parental attachment and emotional distress in the transition to college. Journal of Youth and Adolescence, 20(4), 427-440. https://doi.org/10.1007/BF01537184
  76. Billings, A. G., & Moos, R. H. (1981). The role of coping responses and social resources in attenuating the stress of life events. Journal of behavioral medicine, 4(2), 139-157. https://doi.org/10.1007/BF00844267
  77. Birch, S. H., & Ladd, G. W. (1997). The teacher-child relationships and children's early school adjustment. Journal of School Psychology, 35, 67-79.
  78. Bowlby, J. (1969/1982). Attachment and loss: Vol. 1. Attachment. New York: Basic Books.
  79. Bowlby, J. (1973). Attachment and loss: Vol. 2. Separation: Anxiety and anger. New York: Basic Books.
  80. Bowlby, J. (1980). Attachment and loss: Vol. 3. Loss: Sadness and depression. New York: Basic Books.
  81. Bowlby, J. (1988). A secure base: Clinical applications of attachment theory. London: Routledge.
  82. Brennan, K. A., Clark, C. L., & Shaver, P. R. (1998). Self-report measurement of adult attachment: An integrative overview. In J. A. Simpson & W. S. Rholes (Eds.), Attachment theory and close relationships (p. 46-76). New York: The Guilford Press.
  83. Brennan, K. A., & Shaver, P. R. (1995). Dimensions of adult attachment, affect regulation, and romantic relationship functioning. Personality and Social Psychology Bulletin, 21(3), 267-283. https://doi.org/10.1177/0146167295213008
  84. Brewster, M. E., Moradi, B., DeBlaere, C., & Velez, B. L. (2013). Navigating the borderlands: The roles of minority stressors, bicultural self-efficacy, and cognitive flexibility in the mental health of bisexual individuals. Journal of Counseling Psychology, 60(4), 543-556. https://doi.org/10.1037/a0033224
  85. Carpenter, B. N., Hansson, R. O., Rountree, R., & Jones, W. H. (1983). Relational competence and adjustment in diabetic patients. Journal of Social and Clinical Psychology, 1(4), 359-369. https://doi.org/10.1521/jscp.1983.1.4.359
  86. Cheng, C. (2001). Assessing coping flexibility in real-life and laboratory settings: A multimethod approach. Journal of Personality and Social Psychology, 80(5), 814-833. https://doi.org/10.1037/0022-3514.80.5.814
  87. Collins, N. L., & Feeney, B. C. (2000). A safe haven: An attachment theory perspective on support seeking and caregiving in intimate relationships. Journal of Personality and Social Psychology, 78(6), 1053-1073. https://doi.org/10.1037//0022-3514.78.6.1053
  88. Collins, N. L., & Read, S. J. (1994). Cognitive representations of attachment: The structure and function of working models. In K. Bartholomew & D. Perlman (Eds.), Advances in personal relationships, Vol. 5. Attachment processes in adulthood (p. 53-90). London: Jessica Kingsley Publishers.
  89. Demirtas, A. S. (2020). Cognitive Flexibility and Mental Well-Being in Turkish Adolescents: The Mediating Role of Academic, Social and Emotional Self-Efficacy. Annals of Psychology, 36(1), 111-121.
  90. Dennis, J. P., & Vander Wal, J. S. (2010). The Cognitive Flexibility Inventory: Instrument development and estimates of reliability and validity. Cognitive Therapy and Research, 34(3), 241-253. https://doi.org/10.1007/s10608-009-9276-4
  91. D'Zurilla, T. J., & Goldfried, M. R. (1971). Problem solving and behavior modification. Journal of Abnormal Psychology, 78(1), 107-126. https://doi.org/10.1037/h0031360
  92. Fivush R. (2006). Scripting attachment: generalized event representations and internal working models. Attachment & human development, 8(3), 283-289. https://doi.org/10.1080/08912960600858935
  93. Folkman, S., & Lazarus, R. S. (1985). If it changes it must be a process: Study of emotion and coping during three stages of a college examination. Journal of Personality and Social Psychology, 48(1), 150-170. https://doi.org/10.1037/0022-3514.48.1.150
  94. Fraley, R. C., Waller N. G., & Brennan, K. A. (2000). An item response theory analysis of self-report measures of adult attachment. Journal of Personality and Social Psychology, 78, 350-365. https://doi.org/10.1037/0022-3514.78.2.350
  95. Fiske, S. T., & Taylor, S. E. (2008). Social cognition: From brains to culture. New York, NY: McGraw-Hill.
  96. Gruen, R. J., & Blatt, S. J. (1990). Change in self- and object representation during long-term dynamically oriented treatment. Psychoanalytic Psychology, 7(3), 399-422. https://doi.org/10.1037//0736-9735.7.3.399
  97. Hagger, M. S. (2009). Personality, individual differences, stress and health [Editorial]. Stress and Health: Journal of the International Society for the Investigation of Stress, 25(5), 381-386. https://doi.org/10.1002/smi.1294
  98. Hayes, A. F. (2009). Beyond Baron and Kenny: Statistical mediation analysis in the new millennium. Communication Monographs, 76(4), 408-420. https://doi.org/10.1080/03637750903310360
  99. Horowitz, L. M., Rosenberg, S. E., & Bartholomew, K. (1993). Interpersonal problems, attachment styles, and outcome in brief dynamic psychotherapy. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 61(4), 549-560. https://doi.org/10.1037/0022-006X.61.4.549
  100. Howes, C. (1999). Attachment relationships in the context of multiple caregivers. In J. Cassidy & P. R. Shaver (Eds.), Handbook of attachment: Theory, research, and clinical applications (p. 671-687). New York: The Guilford Press.
  101. Howes, C., & Hamilton, C. E. (1992). Children's relationships with child care teachers: Stability and concordance with parental attachments. Child Development, 63(4), 867-878. https://doi.org/10.1111/j.1467-8624.1992.tb01667.x
  102. Jerome, E. M., Hamre, B. K., & Pianta, R. C. (2009). Teacher-Child Relationships from Kindergarten to Sixth Grade: Early Childhood Predictors of Teacher-perceived Conflict and Closeness. Social Development, 18(4), 915-945. https://doi.org/10.1111/j.1467-9507.2008.00508.x
  103. Kiesler, D. J. (1996). Wiley series in clinical psychology and personality. Contemporary interpersonal theory and research: Personality, psychopathology, and psychotherapy. New York: John Wiley & Sons.
  104. Koesten, J., Schrodt, P., & Ford, D. (2009). Cognitive Flexibility as a Mediator of Family Communication Environments and Young Adults' Well-Being. Health Communication, 24(1), 82-94. https://doi.org/10.1080/10410230802607024
  105. Kobak, R. R., & Sceery, A. (1988). Attachment in late adolescence: Working models, affect regulation, and representations of self and others. Child Development, 59(1), 135-146. https://doi.org/10.1111/j.1467-8624.1988.tb03201.x
  106. Lazarus, R. S. (1993). Coping Theory and Research: Past, Present and Future. Psychosomatic Medicine, 55, 234-247. https://doi.org/10.1097/00006842-199305000-00002
  107. Lazarus, R. S., & Folkman, S. (1984). Stress, appraisal, and coping. New York: Springer.
  108. Lopez, F. G., & Brennan, K. A. (2000). Dynamic processes underlying adult attachment organization: Toward an attachment theoretical perspective on the healthy and effective self. Journal of Counseling Psychology, 47(3), 283-300. https://doi.org/10.1037/0022-0167.47.3.283
  109. Lopez, F., & Gormley, B. (2002). Stability and Change in Adult Attachment Style over the First-Year College Transition: Relations to Self-Confidence, Coping, and Distress Patterns. Journal of Counseling Psychology, 49, 355-364. https://doi.org/10.1037//0022-0167.49.3.355
  110. MacKinnon, D. P., Fairchild, A. J., & Fritz, M. S. (2007). Mediation Analysis. Annual Reviews of Psychology, 58, 593-614. https://doi.org/10.1146/annurev.psych.58.110405.085542
  111. Main, M. (1995). Recent studies in attachment: Overview, with selected implications for clinical work. In S. Goldberg, R. Muir, & J. Kerr (Eds.), Attachment theory: Social, developmental, and clinical perspectives (p. 407-474). Hillsdale, New Jersey: Analytic Press.
  112. Marrone, M. (2000). Attachment and Interaction. London: Jessica Kingsley.
  113. Mikulincer, M. (1997). Adult attachment style and information processing: Individual differences in curiosity and cognitive closure. Journal of Personality and Social Psychology, 72(5), 1217-1230. https://doi.org/10.1037/0022-3514.72.5.1217
  114. Mikulincer, M., & Arad, D. (1999). Attachment working models and cognitive openness in close relationships: A test of chronic and temporary accessibility effects. Journal of Personality and Social Psychology, 77(4), 710-725. https://doi.org/10.1037/0022-3514.77.4.710
  115. Mikulincer, M., & Florian, V. (1998). The relationship between adult attachment styles and emotional and cognitive reactions to stressful events. In J. A. Simpson & W. S. Rholes (Eds.), Attachment theory and close relationships (p. 143-165). New York: The Guilford Press.
  116. Mikulincer, M., & Shaver, P. R. (2010). Does gratitude promote prosocial behavior? The moderating role of attachment security. In M. Mikulincer & P. R. Shaver (Eds.), Prosocial motives, emotions, and behavior: The better angels of our nature (p. 267-283). Washington, DC: American Psychological Association.
  117. Moos, R. H., & Schaefer, J. A. (1993). Coping resources and processes: Current concepts and measures. In L. Goldberger & S. Breznitz (Eds.), Handbook of stress: Theoretical and clinical aspects (p. 234-257). New York: Free Press.
  118. Newby, M., Rickards, T., Fisher, D. (2001). A Model of the Relationship between Teacher and Student Perceptions of Classroom Interactions. [S.l.]: Distributed by ERIC Clearinghouse.
  119. Ntoumanis, N., Edmunds, J., & Duda, J. L. (2009). Understanding the coping process from a self-determination theory perspective. British Journal of Health Psychology, 14(2), 249-260. https://doi.org/10.1348/135910708X349352
  120. Payne, L. A., Ellard, K. K., Farchione, T. J., Fairholme, C. P., & Barlow, D. H. (2014). Emotional disorders: A unified transdiagnostic protocol. In D. H. Barlow (Ed.), Clinical handbook of psychological disorders: A step-by-step treatment manual (p. 237-274). New York: The Guilford Press.
  121. Pianta, R. C. (1992). Student Teacher Relationship Scale (STRS). Unpublished instrument, University of Virginia, Charlottesville.
  122. Pianta, R. C. (2001). Student-teacher Relationship Scale: Professional Manual. Odessa, FL: Psychological Assessment Resources.
  123. Pollina, L., & Snell, W. (1999). Coping in Intimate Relationships: Development of the Multidimensional Intimate Coping Questionnaire. Journal of Social and Personal Relationships, 16(1), 133-144. https://doi.org/10.1177/0265407599161008
  124. Preacher, K. J., & Hayes, A. F. (2008). Asymptotic and resampling strategies for assessing and comparing indirect effects in multiple mediator models. Behavior Research Methods, 40(3), 879-891. https://doi.org/10.3758/BRM.40.3.879
  125. Rothbard, J. C., & Shaver, P. R. (1994). Continuity of attachment across the life span. In M. B. Sperling & W. H. Berman (Eds.), Attachment in adults: Clinical and developmental perspectives (p. 31-71). New York: The Guilford Press.
  126. Schwarzer, R., & Schwarzer, C. (1996). A critical survey of coping instruments. In M. Zeidner & N. S. Endler (Eds.), Handbook of coping: Theory, research, applications (p. 107-132). New York: John Wiley & Sons.
  127. Shaver, P. R., & Hazan, C. (1993). Adult romantic attachment: Theory and evidence. In D. Perlman & W. Jones (Eds.), Advances in personal relationships (Vol. 4, pp. 29-70). London: Jessica Kingsley.
  128. Wei, M., Vogel, D. L., Ku, T.-Y., & Zakalik, R. A. (2005). Adult Attachment, Affect Regulation, Negative Mood, and Interpersonal Problems: The Mediating Roles of Emotional Reactivity and Emotional Cutoff. Journal of Counseling Psychology, 52(1), 14-24. https://doi.org/10.1037/0022-0167.52.1.14
  129. West, S. G., Finch, J. F., & Curran, P. J. (1995). Structural equation models with nonnormal variables: Problems and remedies. In R. H. Hoyle (Ed.), Structural equation modeling: Concepts, issues, and applications (p. 56-75). California: Sage Publications.
  130. Yeung, N. C. Y., Lu, Q., Wong, C. C. Y., & Huynh, H. C. (2016). The roles of needs satisfaction, cognitive appraisals, and coping strategies in promoting posttraumatic growth: A stress and coping perspective. Psychological Trauma: Theory, Research, Practice, and Policy, 8(3), 284-292. https://doi.org/10.1037/tra0000091