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Evaluation Index and Process for Business Value Creation of Proptech

프롭테크 비즈니스의 가치창출 평가지표 개발 및 평가 프로세스 제언

  • 김재영 (고려대학교 기업경영학과) ;
  • 강연실 (제주연구원 지역균형발전지원센터) ;
  • 이성희 (호서대학교 경영학부)
  • Received : 2021.05.27
  • Accepted : 2021.06.25
  • Published : 2021.06.30

Abstract

Proptech, which has applied information technology to the real estate market, is leading real estate transaction innovation by presenting various value creation models. This study categorizes and understands values that are created and shared in proptech-based businesses, and develops evaluation data that reflects the relative importance of individual value areas. To this end, the dimension of value creation of proptech was hierarchically constructed, and the degree of relative value creation of the sub-industries of the proptech industry was evaluated. In order to grasp the relative importance of the proposed indicators, AHP analysis was conducted for industry and academic experts. In the first stage, intangible values, relational values, and advanced values were presented. It was derived as weights between indicators through two-way comparison. This study aims to improve and develop the value-creation capability of the entire Korean proptech ecosystem in the future by evaluating the value-created competence of each sector of the proptech industry.

부동산 시장에 정보기술이 적용된 프롭테크는 다양한 가치창출모델들을 제시하면서 부동산 거래혁신을 이끌고 있다. 본 연구에서는 프롭테크에 기반한 비즈니스에서 창출 및 공유되고 있는 가치를 분류하여 이해하는 동시에, 개별 가치 영역 간의 상대적 중요도를 반영한 평가자료를 개발하고자 한다. 이를 위하여 프롭테크의 가치창출 차원을 위계적으로 구성하였고, 다종 산업이 혼재되어 있는 프롭테크 산업의 하위 산업에 대한 상대적 가치창출 정도를 평가하였다. 제안된 지표 간의 상대적 중요성을 파악하기 위하여 업계 및 학계 전문가를 대상으로 AHP 분석을 시행하였다. 1단계에서는 무형적 가치, 관계적 가치, 고도화 가치를 제시하였으며, 2단계의 분해과정을 거쳐 총 9개 평가지표들의 이원 비교를 통하여 지표 간 가중치를 도출하였다. 본 연구는 프롭테크 산업의 부문별 가치창출 정도를 평가해 봄으로써, 향후 한국 프롭테크 생태계 전반의 가치창출 역량 향상 및 발전을 도모하고자 하였다.

Keywords

Acknowledgement

이 논문은 2019년도 정부(교육부)의 재원으로 한국연구재단의 지원을 받아 수행된 기초연구사업임(일반공동연구지원사업 2019S1A5A2A03052232)

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