DOI QR코드

DOI QR Code

Trend Analyses of B777 FLCH Usage Beyond FAF Events

B777 항공기 Final Approach Fix(FAF) 이후 Flight Level Change(FLCH) 사용 이벤트 경향성 분석

  • Chung, Seung Sup (Department of Aeronautical Science & Flight Operations, Korea Aerospace University) ;
  • Kim, Hyeon Deok (Department of Aeronautical Science & Flight Operations, Korea Aerospace University)
  • 정승섭 (한국항공대학교 항공운항학과) ;
  • 김현덕 (한국항공대학교 항공운항학과)
  • Received : 2021.06.04
  • Accepted : 2021.06.29
  • Published : 2021.06.30

Abstract

The main causes of the July 2013 OZ 214 accident were poorly performed approach and the failure to recognize the autothrottle in the HOLD position which the automated speed control was not provided. The pilots late decision for go-around was also a critical factor leading to the accident. The B777 POM restricts the use of FLCH mode beyond the FAF. This research utilized the QAR data of an airline's B777 fleet in the period of two years where 44 cases were found. In many cases, the FLCH mode was used for rapid descent from an higher than normal situation. In addition, in the base turn, continuous use of FLCH mode even when the path was below the glide path were observed. Airports with elevation above 500 ft MSL had a higher rate of occurrence. In this research, the proper descent planning and vertical path monitoring, and the adherence to the limitation set in the manuals and the stabilized approach criteria were re-emphasized as mitigation to reduce event occurences.

2013년 7월 아시아나 OZ 214편 샌프란시스코 국제공항 (SFO) 사고의 주요 원인은 조종사의 잘못된 접근 조작과 항공기 오토트로틀 홀드(autothrottle hold) 모드로 인해 자동 속도 컨트롤(control)이 불가함을 인지 못하였고, 복행 (go-around) 결심이 늦었다는 것이다. 이와 관련하여 B777 POM (pilot operation manual)에는 FAF (final approach fix) 후 FLCH (flight level change) 모드 사용을 제한하고 있다. 본 연구는 QAR (quick access recorder) 데이터 분석 시스템을 활용하여 국내 항공사의 B777 기종에서 2년간 발생한 44건의 해당 이벤트를 분석 한 결과, 정상 강하각 보다 높은 위치에서 조종사가 FLCH 모드를 이용하여 급하게 강하하는 과정에서 해당 이벤트들이 주로 발생하였으며, 항공기 베이스 선회 (base Turn) 시 정상 수직 경로(vertical path)보다 낮은 상태에서도 FLCH 모드를 지속 사용한 예도 있었다. 아울러 공항의 표고가 500 ft 이상의 높은 공항에서 이벤트 발생율이 높은 점을 확인하였다. 이에 본연구에서는 항공기 접근 시의 강하 계획(descent planning), 수직 경로(vertical path) 모니터링의 중요성과 자동항법장치 사용 기준 및 안정 접근 항목(stabilized approach criteria)의 준수로 이벤트 경감방안 마련의 시사점을 도출하고자 한다.

Keywords

References

  1. Accident report, descent below visual glidepath and impact with seawall Asiana Airlines flight 214 Boeing 777-200ER HL7742 San Francisco California, national transportation safety board, Washington, D.C. NTSB/AAR-14/01, pp. 19-27, Jun. 2014.
  2. The aviation herald, accident: Asiana B772 at San Francisco on Jul 6th 2013, touched down short of the runway, broke up and burst into flames, [Internet] available : http://avherald.com/h?article=464ef64f&opt=4096
  3. K airline, ERP pilot operation manual [Internet]. available: http://erp.koreanair.com
  4. S. S. Silva, and R. J. Hansman, "Divergence between flight crew mental model and aircraft system state in auto-throttle mode confusion accident and incident cases," Journal of cognitive engineering and decision making, Vol. 9, No. 4, pp. 312-328, Sep. 2015 https://doi.org/10.1177/1555343415597344
  5. ICAO, Doc 10000, Manual on flight data analysis programmes (FDAP), pp. 1.3-1.4, 1st ed. 2014.
  6. K airline, ERP flight crew operation manual [Internet]. available: http://erp.koreanair.com
  7. Federal aviation administration, advisory aircular 120-82, flight operational quality assurance, pp. 1-25, 2004.
  8. K airline, ERP flight operations manual [Internet]. available: http://erp.koreanair.com
  9. T. Blajev, and Capt. W. Curtis, Go-around decision-making and execution project, flight safety fondation, pp. 32, 2017