DOI QR코드

DOI QR Code

Development of Instructional Materials for 3D Printing Education Program and Its Application

3D 프린팅 교육 프로그램을 위한 수업자료 개발과 적용

  • Lee, Younggun (Department of Electronics and Communication Engineering, Republic of Korea Air Force Academy) ;
  • Lee, Sanghyun (Department of Aerospace Engineering, Republic of Korea Air Force Academy) ;
  • Yoo, Seunghoon (Department of Computer Science, Republic of Korea Air Force Academy) ;
  • Kim, Sitae (Department of Mechanic Engineering, Republic of Korea Air Force Academy)
  • 이영건 (공군사관학교 전자통신공학과) ;
  • 이상현 (공군사관학교 항공우주공학과) ;
  • 유승훈 (공군사관학교 컴퓨터과학과) ;
  • 김시태 (공군사관학교 기계공학과)
  • Received : 2021.02.10
  • Accepted : 2021.04.20
  • Published : 2021.05.31

Abstract

This paper deals with the development and application of a 3D printing education program implemented to cultivate creative fusion-type talents required by the 4th Industrial Revolution. Specifically, the entire process developed by applying the ADDIE program development model, from 3D modeling to post-processing of printed materials, was performed individually and for each team for about 200 second-year college students for two weeks. Through this program, students develop the basic ability to apply 3D printing to the learning curriculum, the ability to solve problems through cooperative interactions between team members, and convergence thinking ability by collaborating within the team by students from various major fields. They are proved by analyzing an education satisfaction survey conducted after application of the program. In conclusion, the program of this paper presents a methodology for effective 3D printing education in universities.

Keywords

References

  1. 교육부(2015). 2015 개정 교육과정 안내. https://www.moe.go.kr/boardCnts/view.do?boardID=316&lev=0&statusYN=C&s=moe&m=0302&opType=N&boardSeq=62381
  2. 김미숙(2019). 대학에서 3D 프린팅 교육을 효과적으로 하기 위한 방법론 연구: 본인의 교육사례를 중심으로. 애니메이션연구, 15(2), 47-64.
  3. 김성호 외(2020). 실제 3D 프린팅 작업장에서 발생하는 공기 중 유기화합물, 금속 및 입자특성 평가. 한국산업보건학회지, 30(2), 153-162. https://doi.org/10.15269/JKSOEH.2020.30.2.153
  4. 김정언 외(2017). 제4차 산업혁명 선도를 위한 과학기술.ICT 기반 국가정책방안 연구. 미래창조과학부.
  5. 김진수(2012). STEAM 교육론. 양서원.
  6. 박지훈 외(2018). 3D 프린팅 가동 조건 별 발생 입자크기 분포와 흡입 노출량 추정. 한국환경보건학회지, 44(6), 524-538. https://doi.org/10.5668/JEHS.2018.44.6.524
  7. 백성기 외(2016). 제4차 산업혁명 대비 대학의 혁신방안. 교육부.
  8. 변문경.조문흠(2016). 무한상상실 이용자의 경험분석과 과학교육을 위한 제언. 한국과학교육학회지, 36(2), 337-346. https://doi.org/10.14697/jkase.2016.36.2.0337
  9. 변문경.조준호.조문흠(2015). 3D 프린팅을 활용한 과학 수업에서 학습자의 동기와 만족감 분석. 한국과학교육학회지, 35(5), 877-884. https://doi.org/10.14697/jkase.2015.35.5.0877
  10. 성국주.김석래(2015). 3D 프린터 활용 프로세스를 통한 교육과정 연구 -디자인대학을 중심으로-. 디지털융복합연구, 14(6), 381-393. https://doi.org/10.14400/JDC.2016.14.6.381
  11. 소효정.이지향.계보경(2017). 3D 프린팅 활용 교육 프레임워크 제안 및 적용의 탐색적 연구. 정보교육학회논문지, 21(4), 451-462. https://doi.org/10.14352/jkaie.2017.21.4.451
  12. 송위진.안형준(2012). Fab Lab: 사용자와 시민사회를 위한 혁신 공간. 이슈 앤 폴리시, (62), 1-12.
  13. 심세용(2016). 중학교 기술교육에서 문제해결능력 향상을 위한 아두이노 STEAM 프로그램 개발. 석사학위논문. 한국교원대학교.
  14. 이인환.신정민.조해용(2015). 기계공학 교과과정에서 3D 프린팅 교육의 설계와 운영. 한국기계가공학회지, 14(3), 21-26. https://doi.org/10.14775/ksmpe.2015.14.3.021
  15. 임동욱(2012). 손에 잡히는 STEAM 교육 무엇이 아이들을 즐겁게 하는가. 한국과학창의재단.
  16. 전은화.황윤자(2019). 공과대학생을 위한 디자인씽킹 기반의 3D 프린팅 비교과 교육과정 개발 및 운영 효과성 분석. 한국디지털콘텐츠학회 논문지, 20(12), 2407-2416.
  17. 전은화.황윤자(2020). 특성화고등학교를 위한 창의성 교육 기반 3D 프린팅 교재 개발 연구. 한국디지털콘텐츠학회 논문지, 21(5), 875-883.
  18. 하봉수(2017). 3D 프린팅 교육을 통해 교수자가 인식한 기회요소. 기초조형학연구, 18(4), 429-442.
  19. 한국과학창의재단. https://www.ideaall.net/intro/intro.php?tsort=1&msort=6
  20. Brown, A.(2015). 3D printing in instructional settings: Identifying a curricular hierarchy of activities. TechTrends, 59(5), 16-24. https://doi.org/10.1007/s11528-015-0887-1
  21. KAIST(2019). 2018 DDSHS-KAIST 비룡창의과학연구 R&E 프로그램 연구결과보고서. 대전: 애드파워
  22. Lawshe, C. H.(1975). A quantitative approach to content validity. Personnel Psychology, 28(4), 563-575. https://doi.org/10.1111/j.1744-6570.1975.tb01393.x
  23. Molenda, M.(2003). In search of the elusive ADDIE model. Performance improvement, 42(5), 34-37. https://doi.org/10.1002/pfi.4930420508
  24. Schwab, K.(2017). The Fourth Industrial Revolution. London, England:Portfolio Penguin.