DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on Factors Impacting the Satisfaction of Mobile Banking Applications: Mongolian Users

몽골의 모바일 뱅킹 앱 만족도 영향 요인에 관한 연구: 서비스 특성과 품질 특성을 중심으로

  • Mendjargal, Batburen (Department of Business Administration, Kangwon National University) ;
  • Park, Sang-Moon (Department of Business Administration, Kangwon National University) ;
  • Kim, Myoung-Soo (Department of Business Administration, Kangwon National University)
  • Received : 2021.12.23
  • Accepted : 2021.12.23
  • Published : 2021.12.31

Abstract

Purpose - In this study, we tried to find out the determinants of the customer satisfaction in using mobile banking applications. Design/methodology/approach - We conducted an empirical study for hypotheses testing through the analysis using survey data of experienced users in Mongolia. In this study, reliability test, factor analysis, and regression were conducted using SPSS 26.0. Findings - We found that the customer's perception of information quality and system quality in using the mobile banking application is positively associated with the customer satisfaction. in addition, it was found that the convenience in using banking applications is also positively related with the customer satisfaction. Research implications or Originality - Based on the results of an analysis, it was confirmed that the quality of the banking applications is important in retaining customers. the number of viewers is found in most American films released in Korea.

Keywords

References

  1. 권영모 (2015), "스마트폰 모바일뱅킹 이용의도에 관한 연구", 산업경제연구, 28(1), 529-549.
  2. 김수현, 이뢰 (2012), "스마트폰 뱅킹서비스 수용의도에 영향을 미치는 요인: 중국 사례", 한국콘텐츠학회 논문지, 12(11), 303-312.
  3. 김영택, 오종철 (2007), "모바일 뱅킹 서비스품질이 고객충성도 및 전환 의도에 미치는 영향에 관한 실증적 연구", 대한경영학회지, 20(6), 2855-2877.
  4. 문윤지 (2019) "모바일뱅킹 사용의도에 영향을 미치는 요인에 대한 탐색", 경영과정보연구, 38(1), 103-120.
  5. 멘드자르갈(2020), 모바일뱅킹 앱 만족과 지속적 이용의도 영향요인 연구: 몽골 사용자 대상, 강원대학교 대학원 경영학과 석사학위논문.
  6. 박철, 이상혁, 오랑거, 솝다 (2013), "몽골 소비자들의 인터넷 쇼핑 실태 연구", 고려대학교 세종연구소 경상논집, 33(1), 64-92.
  7. 백순동 (2008), "모바일뱅킹 이용의도의 영향요인 연구", 경영학석사학위논문, 경북대학교.
  8. 성현아 (2015), "ActiveX 특성이 웹 사이트 이용에 있어 사용자저항에 미치는 영향", 경영학석사학위논문, 숭실대학교 대학원.
  9. 심윤정, 서철승, 이동명 (2017), "모바일 뱅킹 서비스 품질이 고객 만족도 및 충성도에 미치는 영향", 한국경영공학회지, 22(3), 63-81.
  10. 오재신 (2015), "모바일 뱅킹 사용자의 지각된 유용성, 만족, 지속사용의도의 관계: 인지욕구와 인지부조화의 조절효과", 인터넷전자상거래연구, 15(1), 95-112.
  11. 이용희 (2009), "모바일 뱅킹의 서비스 품질요인이 마켓 메이븐에 미치는 영향에 관한 연구", 경영학박사학위논문, 숭실대학교 일반대학원.
  12. 장형유 (2009), "전자뱅킹의 사용의도 및 재사용의도 증진방안에 관한 연구 -인터넷뱅킹과 모바일뱅킹을 중심으로", 인터넷전자상거래연구 9(1), 307-330.
  13. 탁동일 (2014), "스마트폰을 활용한 모바일뱅킹 (Mobile banking) 서비스 이용자 만족요인 연구", 금융지식연구, 12(2), 253-277.
  14. 한수범 (2013), "한.중 모바일 뱅킹 비용자의 재이용에 대한 연구", e-비즈니스연구, 14(5), 229-246.
  15. Bailey, J. E. and S. W. Pearson, (1983), "Development of a Tool for Measuring and Analyzing Computer User Satisfaction", Management Science, 29(5), 530-545. https://doi.org/10.1287/mnsc.29.5.530
  16. DeLone, W. H. and E. R. McLean (1992), "Information System Success: The Quest for the Dependent Variable", Information Systems Research, 3(1), 60-95. https://doi.org/10.1287/isre.3.1.60
  17. Delone, W. H., and E. R. Mclean (2004), "Measuring e-commerce Success: Applying the DeLone & McLean Information Systems Success Model", International Journal of Electronic Commerce, 9(1), 31-47. https://doi.org/10.1080/10864415.2004.11044317
  18. Enkhtsetseg, G. and Sook-eun Byun (2014), "The Factors Affecting Mobile Banking Usage Intention: The Moderating Effect of Trustee Types," Korean Marketing Association, 19(4), 45-62.
  19. Giese, J. L. and J. A. Cote (2000), "Defining Consumer Satisfaction", Academy of Marketing Science Review, 2000(1), 1-34.
  20. Gummerus, J. and M. Pihlstrom (2011), "Context and Mobile Services' Value-in-use", Journal of Retailing and Consumer Services, 18(6), 521-533. https://doi.org/10.1016/j.jretconser.2011.07.002
  21. Gunasekaran, A. and E. W. T. Nagi (2003), "The Successful Management of a Small Logistics Company," Journal of Physical Distribution & Logistics Management, 33(9), 825-842. https://doi.org/10.1108/09600030310503352
  22. Pousttchi, K. and M. Schurig (2004), "Assessment of Today's Mobile Banking Applications from the View of Customer Requirements" In 37th Annual Hawaii International Conference on System Sciences, Proceedings of the (pp. 1-pp. 10), IEEE.
  23. Yoo, Boonghee and N. Donthu (2001), "Developing a Scale to Measure the Perceived Quality of an Internet Shopping Site (SITEQUAL)," Quarterly Journal of Electronic Commerce, 2(1), 31-47.