Abstract
In line with the era of local universities, a total of 402 people, including companies, private businesses, individuals (founders), and companies listed in the 2021 campus innovation park, were surveyed for six days from 02/15/2021 to 02/21. According to the regression analysis, future-oriented (47%) factors influencing the establishment of campus innovation park consumer-centered methods (p<.05), the standardization factor 𝛽 is future-oriented (𝛽=.479), Environmental Analysis and Policy (𝛽=.047), and it was confirmed that there was a greater future-oriented influence on innovative park consumers than environmental analysis and policy. This study is meaningful in identifying the needs of consumers and businesses related to the campus innovation park construction project of S University in the province and suggesting ways to establish an efficient innovation park.
본 연구는 지방대학 거점의 시대에 맞추어, 학교 주변 혁신파크 생태계 조성을 통해 지역경제 활성화와 일자리 창출 등 환경 기반 조성을 목적으로 2021년 02월 15일부터 02월 21일까지 6일간에 걸쳐 기업체, 개인사업자, 개인(창업예정자) 및 2021년 지방 S대 캠퍼스 혁신파크 입주의향서에 기재된 업체를 포함한 총 402명을 대상으로 고객 수요에 대한 현황을 조사하였다. 회귀분석 결과 캠퍼스 혁신파크 수요자 중심의 수립방안에 영향을 미치는 요인으로는 미래지향적(47%)으로 나타났고(p<.05), 표준화 계수 𝛽값은 미래지향적(𝛽=.479), 환경분석 및 정책(𝛽=.047)으로 분석되었으며, 혁신파크 수요자 중심에는 환경분석 및 정책 보다 미래지향적이 더 큰 영향력이 미치는 것으로 확인되었다. 본 연구는 지방 S대학교 캠퍼스 혁신파크 조성사업과 관련된 수요자와 기업체 요구사항을 파악하여 효율적인 혁신파크 조성 수립방안을 제시하는데 연구의 의의가 있다.