DOI QR코드

DOI QR Code

Barrier-Free Subway Service System Scenario : Comparison Between Korea and China

한국과 중국의 비교를 통한 무장애 지하철 서비스시스템 시나리오 제안

  • Jia-Xing Long (Graduate School, Design major, Dongseo University) ;
  • Sung-Pil Lee (Graduate School, Design major, Dongseo University)
  • 용가흥 (동서대학교 일반대학원, 디자인학과) ;
  • 이성필 (동서대학교 일반대학원, 디자인학과)
  • Received : 2021.03.15
  • Accepted : 2021.09.06
  • Published : 2021.09.30

Abstract

In the global era, the tourism industry is a major profitable business, and the state and local governments are making various efforts to provide quality tourism experiences. The purpose of this study in a variety of tourism contents is to study barrier-free subway services in line with the global era, and to expand from the existing rapid, safe, and ordered transportation to the provision of high-quality comfort and all-round service experiences. This study compared and analyzed the subway service systems of Korea, China and both countries through the service design method, and presented a barrier-free subway service system to improve the user's satisfaction with the subway service system by improving the user's service experience. As a result, research results showed that 20 attractive quality attributes in 17 fields, such as convenience facilities, language issues, security equipment, and riding environment, play an important role in improving the quality and experience of subway services. In addition, through the construction of a Service Spatial Scenario, an optimized subway service system can be visualized to help understand this so that it can be used as a reference for creating a strategic application.

글로벌시대에 있어 관광산업은 주요 수익사업으로서 국가 및 지자체에서 양질의 관광 경험을 제공하기 위하여 다양한 노력을 하는 실정이다. 다양한 관광 콘텐츠에 있어 본 연구의 목적은 글로벌 시대에 부합하는 무장애 지하철 서비스에 관한 연구로서 기존의 신속, 안전, 질서화된 수송으로부터 양질의 쾌적함과 전방위적인 서비스 체험의 제공으로 확대하기 위함이다. 사례연구로서 서비스디자인 방법을 통해 한 중 양국의 지하철 서비스시스템을 비교 분석하고, 이용자의 서비스 체험을 개선하여 지하철 서비스시스템의 이용자 만족도를 높일 수 있도록 무장애 지하철 서비스시스템을 제시하였다. 그 결과 편의 시설, 언어 문제, 보안 장비, 승차 환경 등 17개 분야의 20개 매력적 품질 요소(Attractive Quality Attribute)가 지하철 서비스의 질적 향상과 체험을 획기적으로 향상하는 데 중요한 역할을 한다는 연구 결과가 나왔다. 또한, 서비스 공간 시나리오(Service Spatial Scenario)의 구축을 통해 최적화된 지하철 서비스시스템을 가시화하여 이에 대한 이해를 도움으로써 전략적인 애플리케이션을 만드는 데 참고할 수 있도록 한다.

Keywords

Acknowledgement

본 연구는 동서대학교 4단계 BK21 서비스디자인 기반의 사회혁신 교육연구팀에 의해 지원되었습니다.

References

  1. Alan Cooper, Robert Reimann, Dave Cronin (2007), About Face 3: The Essentials of Interaction Design. Wiley Publishing, Inc.
  2. Code for Metro Design (2014), Ministry of Housing and Urban-Rural Development of the People's Republic of China.
  3. Community of Metros (2020):https://cometandnova.org/comet-and-nova-members/
  4. Kim J W (2012), "Introduction to Human Computer Interaction," Angrapix: Paju.
  5. Kim S C (2010), A Study on the Service Quality Improvement by Kano Model & Weighted Potential Customer Satisfaction Index. Journal of Distribution Science, 8(4), 17-23.
  6. Lee J Y, Lee W H (2009). Factors Affecting Customers' Satisfaction of Incheon Metropolitan Subway Service. A Study on Korean Policy, 9(2), 211-228.
  7. LIU W Y, LI F, HONG W X (2007). Research on classifier of multi-dinensional data based on radar chart mapping. Computer Enginering and Applications, 43(22), 161-164.
  8. Walden, D (1993). Introduction to Kano's methods. Center for Quality of Management Journal, 2(4).
  9. Zhang S (2008), A Research of Customer Satisfaction Evaluation System for Metro Passengers, Chang'an University, Master's Thesis.
  10. Zhang G B (2006). Operation and Organization of Urban Rail transits [M]. Shanghai: Shanghai Scientific & Technical Publishers.