DOI QR코드

DOI QR Code

The Effects of Mathematics Learning Mentoring on Mathematical Knowledge for Teaching of Pre-service Mathematics Teachers

수학학습 멘토링이 예비수학교사의 수학교수지식(MKT)에 미치는 영향

  • Received : 2021.08.19
  • Accepted : 2021.11.22
  • Published : 2021.12.30

Abstract

This study examines the effects of mathematics learning mentoring activities on mathematical knowledge for teaching (MKT) of pre-service mathematics teachers. We choose six pre-service mathematics teachers in the department of mathematics education at M University. The pre-service mathematics teachers conducted 1:1 mathematics learning mentoring for two hours at a times and twice a week for 15 weeks. The pre-service mathematics teachers submitted the mentor log, which recorded weekly learning and emotional observations. We collected the mentor log and the reflection log of pre-service mathematics teachers and the interviews with pre-service mathematics teachers. Based on the collected data, we analyzed the effects of MKT, the understanding of students, and pre-service mathematics teachers' introspection by mathematics learning mentoring. We obtained conclusions as follows. First, mathematics learning mentoring provides an opportunity for pre-service mathematics teachers to apply the theory of mathematical education to schools. Thus pre-service mathematics teachers express theoretical knowledge as practical knowledge. Second, mathematics learning mentoring helps pre-service mathematics teachers have the ability to understand students and provide opportunities to reflect on their attitudes as learners. Third, mathematics learning mentoring helps advance teaching activities by providing pre-service mathematics teachers with opportunities to reflect on their teaching activities. Finally, mathematics learning mentoring has positively influenced the change in pre-service mathematics teachers' beliefs and teaching intuition.

본 연구는 수학학습 멘토링 활동이 예비수학교사들의 수학교수지식에 미치는 영향에 대해 알아보기 위하여 M대학교 수학교육과 학생 6명을 연구 대상자로 선정하였다. 예비수학교사들은 농촌지역 중학생과 주 2회 2시간씩 15주 동안 1:1로 수학학습 멘토링을 진행하였으며, 매주 학습사항 및 정서관찰을 기록한 멘토일지를 과제로 제출하였다. 예비수학교사들의 멘토일지, 성찰일지와 면담 내용을 바탕으로 수학학습 멘토링 활동이 예비수학교사들의 수학교수지식과 학생에 대한 이해 및 자아성찰에 미치는 영향을 분석한 결과 다음과 같은 결론을 얻었다. 첫째, 수학학습 멘토링은 예비수학교사들에게 이론적인 수학교육학의 내용을 학교현장에서 적용할 수 있는 기회를 제공함으로써 이론적인 지식을 실천적 지식으로 발현하게 하였다. 둘째, 수학학습 멘토링은 예비수학교사들에게 학생을 이해하는 방법과 이해하는 능력을 갖추는데 도움을 주었고, 학습자로서의 자신의 태도 및 자세에 대해 반성하게 하는 기회를 제공하였다. 셋째, 수학학습 멘토링은 예비수학교사들에게 수업에 대한 반성의 기회를 제공함으로써 교수 활동을 신장하는데 도움을 주었다. 넷째, 수학학습 멘토링은 예비수학교사들의 교직에 대한 신념과 교직관의 변화에 긍정적인 영향을 주었다.

Keywords

References

  1. 강경희 (2017). 멘토링 참여 경험이 과학교사의 일반교수효능감과 과학교수효능감에 미치는 영향. 한국과학교육학회지, 37(6), 951-960. https://doi.org/10.14697/JKASE.2017.37.6.951
  2. 계보경, 김혜숙, 이용상, 김상운, 손정은, 백송이 (2020). COVID-19에 따른 초.중등학교 원격교육경험 및 인식 분석-기초 통계 결과를 중심으로-. 한국교육학술정보원 연구자료(GM 2020-11).
  3. 곽영순 (2011). 초임 과학교사 지원을 위한 멘토링의 효율성 연구, 한국과학교육학회지, 31(1), 1-13. https://doi.org/10.14697/JKASE.2011.31.1.001
  4. 교육부 (2021a). 「교육회복 종합방안」 기본계획 - 모든 학생의 코로나19 극복 지원 -. 교육부(2021.7.29.).
  5. 교육부 (2021b). 2학기 등교확대 관련 설문조사 결과 발표. 교육부 보도자료(2021.6.17.).
  6. 권수진, 임대근, 류현아 (2014). 멘토링을 통한 수학 학습 부진아의 수학학습태도 변화에 대한 사례연구. East Asian Mathematical Journal, 30(2), 123-148. https://doi.org/10.7858/eamj.2014.010
  7. 김세웅, 장경로 (2005).대학운동선수들의 조직사회화과정에서의 멘토링 역할. 한국체육학회지, 45(3), 391-400.
  8. 김혜숙, 김현진, 김진숙, 김성종, 김재현 (2021). 원격수업의 질 제고를 위한 교육과정 운영 방향 탐색 연구. 교육부 정책 연구(교육부-용역-2020-07).
  9. 박성미 (2005). 교대생의 초등교사 역할정체감에 영향을 미치는 멘토링 기능 분석. 초등교육연구, 18(2), 221-242.
  10. 박영석, 은지용 (2011). 저경력 교사의 사회.문화 수업에 대한 멘토링 사례 연구. 사회과연구, 50(3), 49-65.
  11. 방정숙 (2006). 수학 교사 학습 및 교수법 변화에 관한 이해. 한국학교수학회논문집, 9(3), 265-286.
  12. 배경준, 박만구 (2016). 동료 멘토링 수학 수업에서 학생의 수학적 인성 및 수학 학업성취도 분석. 초등수학교육, 19(4), 261-276.
  13. 송혜림 (2011). 고등학교 1학년 수학 학습부진아에 대한 동료 멘토링 수업의 효과. 강원대학교 교육대학원 석사학위논문.
  14. 이송연, 민희정, 원정애, 백성혜 (2011). 멘토링을 통한 예비화학교사들의 Pedagogical Content Knowledge 변화. 한국과학교육학회지, 31(4), 621-640. https://doi.org/10.14697/JKASE.2011.31.4.621
  15. 이옥화, 임연욱 (2010). 사이버대학에서의 동료지원 멘토링 프로그램의 효과: 재등록율, 학업성취도, 만족도 기준으로. 교육정보미디어연구, 16(2), 315-339.
  16. 이현우 (2008). 멘토링 활용 학습이 수학과 학업성취도 및 학습태도에 미치는 영향. 국민대학교 교육대학원 석사학위논문.
  17. 장영희 (2012). 학습부진아의 자기효능감과 학업성취도에 미치는 효과. 인재대학교 교육대학원 석사학위논문.
  18. 장정훈 (2008). 기업의 공식적 멘토링에서 멘토의 오너십(ownership)과 몰입(commitment)의 인과요인 규명. 이화여자대학교 대학원 박사학위논문.
  19. 주동효 (2013). 대학생 멘토링이 저소득층 중학생의 수학 학업성취도 및 태도에 미치는 영향. 부경대학교 교육대학원 석사학위 논문.
  20. 최승현 (2007). 교육과정 개정에 따른 수학과 내용 교수 지식(PCK) 연구. 연구보고 RRI 2007-3-2. 한국교육과정평가원.
  21. 최영선, 유원석 (2006). 멘토링 수업을 통한 특별보충과정 운영 사례. 수학교육논문집, 20(3), 483-502.
  22. 한주옥 (2019). 멘토링 관련 연구 동향 및 효과적인 멘토링 프로그램을 위한 제언. 사회과학연구, 12(1), 7-36.
  23. 홍미래 (2018). 학교현장 멘토링을 통한 예비수학교사의 전문성 신장 사례 연구. 아주대학교 교육대학원 석사학위 논문.
  24. 홍우림 (2014). 예비 초등교사의 교사 전문성에 대한 인식. 초등교육연구, 27(1), 187-209.
  25. 황혜정 (2011). 수학 수업의 교사 지식에 관한 평가 요소 탐색 - 교수 학습 방법 및 평가를 중심으로-. 한국학교수학회논문집, 14(3), 241-263.
  26. 황혜정, 최승현, 조성민, 박지현 (2018). 수학교육학신론 2. 문음사.
  27. Armstrong, J. C., Alinson, C. W. & Hayes, J. (2000). Formal mentoring systems: An examination of the effects of mentor/protege cognitive styles on the mentoring process. J ournal of Management Studies, 39(8), 1111-1137.
  28. Bennetts, C. (2003). Mentoring youth: trend and tradition. British Journal of Guidance & Counseling, 31(1), 63-76. https://doi.org/10.1080/0306988031000086170
  29. Cannister, M. W. (1999). Mentoring and the spiritual well-being of late adolescents. Adolescence, 34(136), 769-779.
  30. Gallaher & Reid (1988). Education grants. Addison Wesley.
  31. Gordon F. S. (2002). Mentoring : how to develop successful montor behaviors. Axzo Press.
  32. Merriam, S. B. (1998). Qualitative Research and Case Study Applications in Education(2nd ed.). Jossey-Bass Publishers. 고상숙, 권오남, 류희찬, 박만구, 방정숙, 이중권, 정인철, 황우형 역(2005). 정성연구방법론과 사례연구. 교우사.
  33. Ritchie, A., & Genoni, P. (1999). Mentoring in professional associations: Continuing professional development for librarians. Health Libraries Review, 16, 216-225. https://doi.org/10.1046/j.1365-2532.1999.00241.x
  34. Scandura, T. A. (1997). Mentoring and organizational justice: An empirical investigation. J ournal of Vocational Behavior, 51, 58-69. https://doi.org/10.1006/jvbe.1997.1588