Acknowledgement
이 연구는 2020년도 서울교육대학교 교내 연구비에 의하여 연구되었음.
References
- 교육과학기술부(2011). 초등학교 과학 5-2. 서울: 금성출판사.
- 교육부(2015). 초등학교 과학 5-1. 서울: 미래엔.
- 교육부(2019). 초등학교 과학 5-1. 서울: 비상교육.
- 맹승호, 이기영(2018). 지구의 공전과 별자리의 겉보기 운동에 대한 초등학생들의 공간적 추론 발달 경로의 사례 연구. 한국과학교육학회지, 38(4), 481-494. https://doi.org/10.14697/jkase.2018.38.4.481
- 맹승호, 이기영, 박영신, 이정아, 오현석(2014). 순위 선다형 문항을 이용한 천문 시스템 학습 발달과정 개발 및 타당화 연구. 한국과학교육학회지, 34(8), 703-718. https://doi.org/10.14697/jkase.2014.34.8.0703
- Calderon-Canales, E., Flores-Camacho, F. & Gallegos-Cazares, L. (2013). Elementary students' mental models of the solar system. Astronomy Education Review, 12, 1-17.
- Plummer, J. D. (2014). Spatial thinking as the dimension of progress in an astronomy learning progression. Studies in Science Education, 50, 1-45. https://doi.org/10.1080/03057267.2013.869039
- Richards, T. (2012). Using kinesthetic activities to teach Ptolemaic and Copernican retrograde motion. Science & Education, 21, 899-910. https://doi.org/10.1007/s11191-010-9265-8
- Sharp, J. G. (1995). Children's astronomy: Implications for curriculum developments at Key Stage 1 and the future of infant science in England and Wales. Inter-national Journal of Early Years Education, 3(3), 17-49. https://doi.org/10.1080/0966976950030302
- Sharp, J. G. (1996). Children's astronomical beliefs: A preliminary study of Year 6 children in south-west England. International Journal of Science Education, 18(6), 685-712. https://doi.org/10.1080/0950069960180604
- Sharp, J. G. & Kuerbis, P. (2006). Children's ideas about the solar system and the chaos in learning science. Science Education, 90, 124-147. https://doi.org/10.1002/sce.20126
- Yu, K. C., Sahami, K. & Denn, G. (2010). Student ideas about Kepler's laws and planetary orbital motions. Astronomy Education Review, 9, 1-17.