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Motivational Factors of Social Media Switching Behavior: Focusing on Social Network Stress

소셜 미디어 전환의도 동기요인: 소셜 네트워크 스트레스를 중심으로

  • Kim, Hyo-Jun (Graduate School of Business IT, Kookmin University) ;
  • Lim, Yeong-Woo (Graduate School of Business IT, Kookmin University) ;
  • Kwahk, Kee-Young (College of Business Administration/Graduate School of Business IT, Kookmin University)
  • 김효준 (국민대학교 비즈니스IT전문대학원) ;
  • 임영우 (국민대학교 비즈니스IT전문대학원) ;
  • 곽기영 (국민대학교 경영대학/비즈니스IT전문대학원)
  • Received : 2021.09.13
  • Accepted : 2021.10.21
  • Published : 2021.12.31

Abstract

The use of social media has many advantages such as knowledge sharing, social networking, and communicating with other people. However, it has given rise to various side effects including stress, Which is defined as social network stress in this study. This study aims to conceptualize social network stress and investigate its effect on switching behavior in social media. For this purpose, we present a research model that consists of the antecedents and consequences of social network stress and test it empirically using LISREL 8.7 based on the structural equation model. The empirical results showed that knowledge sharing and self-disclosure had positive impact on social network stress, which in turn positively influenced social media switching behaviors. In conclusion, we discussed both theoretical and practical implications of this research and suggested its limitations.

소셜 미디어의 사용은 참여자들 간의 지식공유 활동, 사회 네트워크 형성, 다양한 사람들과의 소통기능 등과 같은 다양한 장점을 갖고 있다. 그러나 이러한 장점에도 불구하고 프라이버시와 사생활 침해, 피싱공격, 심리적 스트레스 등 다양한 부작용 또한 야기되고 있는데, 그 중 특히 소셜 네트워크 스트레스라는 새로운 개념의 스트레스가 주목받고 있다. 본 연구는 소셜 네트워크 스트레스의 개념을 정립하고, 소셜 미디어 환경에서 소셜 네트워크 스트레스가 전환행동에 미치는 영향을 살펴보려 한다. 이를 위해 본 연구에서는 소셜 네트워크 스트레스의 선행요인 및 결과요인으로 구성된 연구모델을 제시하고, 구조방정식 모델을 기반으로 하는 LISREL 8.7을 이용하여 연구모델을 실증적으로 검증하였다. 실증분석 결과, 소셜 미디어상에서 자기표출과 지식공유 활동은 소셜 네트워크 스트레스에 유의한 긍정적 영향을 주었으며 이는 소셜 미디어 전환의도에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 끝으로 본 연구의 이론적, 실무적 시사점을 논의하였고 연구가 지닌 한계점을 제시하였다.

Keywords

Acknowledgement

이 논문은 2018년 대한민국 교육부와 한국연구재단의 지원을 받아 수행된 연구임(NRF-2018S1A3A2075114)

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