DOI QR코드

DOI QR Code

사서교사의 윤리적 딜레마에 관한 연구

Ethical Dilemmas in Teacher-librarians' Professional Practice

  • 정진수 (덕성여자대학교 글로벌융합대학 문헌정보학전공)
  • 투고 : 2021.01.22
  • 심사 : 2021.02.10
  • 발행 : 2021.02.28

초록

본 연구는 사서교사의 윤리적 딜레마에 관하여 현황과 사례를 조사 분석하는 것을 목적으로 수행되었다. 『도서관인 윤리선언』의 내용을 틀로 윤리적 딜레마 경험 정도를 묻는 설문조사에 259명의 사서교사가 참여하였고, 5명의 사서교사를 대상으로 반 구조적 인터뷰를 수행하여 직접경험 사례를 수집하였다. 기술통계와 인터뷰 전사자료의 질적 분석을 통해 도출한 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 사서교사들은 정보 접근을 저해하는 검열에 관하여 가장 많은 경험을 딜레마 경험을 하였다. 둘째, 사서교사들은 직업적 책무를 수행하기 위해 전문성을 활용하기 어려울 경우 딜레마가 발생하였다. 셋째, 사서교사들은 지식재산권 존중과 이용자와 권리자 간 균형 추구에 관련하여 그 중요성은 잘 알지만 실제 사례에 당면하여 구체적인 적용 방법에 대해 잘 알지 못해 딜레마가 발생하였다. 넷째, 사서교사들은 사서교사 전문성 함양 분야와 학교에서 원하는 사서교사상 간의 차이로 인해 딜레마가 발생하였다. 다섯째, 사서교사들은 대출반납 업무와 학생 개인 대출 정보 공개에 관한 딜레마가 있었다. 여섯째, 사서교사들은 학교교육시스템과 도서관운영의 관습관련 딜레마가 있었다. 특히, 윤리적 딜레마 사례는 각각 맥락의존적으로 사서교사들의 균형적 판단이 중요함이 나타났다. 향후 윤리적 딜레마에서 사서교사의 균형적 판단을 위한 지점과 대처에 대한 도서관계의 고민이 필요하다.

This study investigates ethical dilemmas of teacher-librarians in their professional practice. Within the framework of "Librarians' Statement of Ethics" by Korean Library Association, the study used the survey and semi-structured interview with teacher-librarians. 259 teacher-librarians responded the survey and 5 teacher-librarians participated the interview. The survey was analyzed using descriptive statistics to find how often teacher-librarians experience ethical dilemmas. The semi-structured interview was transcribed and analyzed to draw the individual cases of teacher-librarians' ethical dilemmas. The results indicate that teacher-librarians experience ethical dilemmas in relation to information access and intellectual freedom most often. It was difficult for teacher-librarians to relate their professional duties with their expertise and that they were not clear on how to avoid copyright issues and how to deal with the balance between users and copyright holders. This study had implications that individual dilemma cases are so context-dependent that teacher-librarians had to make decisions individually. They tried hard to find the balance between protecting students from harmful resources and library ethics. Researchers and practitioners need focus more on finding where the balance is and how teacher-librarians deal with their ethical dilemmas.

키워드

과제정보

본 논문은 2019년 덕성여자대학교 교내연구비 지원에 의해 수행되었음.

참고문헌

  1. National Institute of Korean Langage. 2020. Ethical dilemma. Woo-Ri-Mal-Sam. http://opendic.korean.go.kr
  2. Lee, M. J. 2013. Medical Doctors Ethics Statement, Code, and Guidelines. Medical Newspaper. http://www.bosa.co.kr/news/articleView.html?idxno=2033749
  3. Korean Library Association. 2019. Ethics Statement for Librarianship. http://kla.org
  4. Hwang, Y. J. and Chung, C. H. 2014. Teachers Ethics. Seoul: Koyookkwahak-Sa.
  5. AASL. 2021. Intellectual Freedom Brochure. Retrieved January 2, 2021 from http://www.ala.org/aasl/sites/ala.org.aasl/files/content/aaslissues/intellectual_freedom_brochure0212.pdf
  6. ALA. 2008. Code of ethics. Retrieved January 2, 2021 from http://www.ala.org/tools/ethics
  7. Bopp, R. and Smith, L. 2011. Reference and Information Services: An Introduction. (4th ed.). Santa Babara, CA: Libraries Unlimited.
  8. IFLA. 2012. Professional Code of Ethics for Librarians. Retrieved January 2, 2021 from https://www.ifla.org/faife/professional-codes-of-ethics-for-librarians
  9. IFLA. 2020. National Codes of Ethics for Librarians by Countries. Retrieved January 2, 2021 from https://www.ifla.org/faife/professional-codes-of-ethics-for-librarians
  10. Ferguson, S., Thornley, C. and Gibb, F. 2016. "Beyond Codes of Ethics: How Library and Information Professionals Navigate Ethical Dilemmas in a Complex and Dynamic Information Environment." International Journal of Information Management, 36(2016): 543-556. https://doi.org/10.1016/j.ijinfomgt.2016.02.012
  11. Froehlich, T. J. (2000). "Intellectual Freedom, Ethical Deliberation and Codes of Ethics." IFLA Journal, 26(4): 264-272. https://doi.org/10.1177/034003520002600405
  12. Hauptman, R. 1996. Ethics and Librarianship. Jefferson, NC: McFarland.
  13. Luo, L. 2016. 2016. "Ethical Issues in Reference: An in-depth View from the Librarians' Perspective." Reference & User Services Quarterly, 55(3): 189-198.
  14. Rubin, R. 2011. Ethical Aspects of Reference Service. In Reference and Information Services: An Introduction. (Bopp, R. and Smith, L. eds.). Santa Barbara, CA: Libraries Unlimited, 29-56.
  15. Simpson, C. 2003. An Ethical Dilemma. In Ethics in School Librarianship. (Simpson, C. ed.). Worlington, OH: Linworth, 1-6.