DOI QR코드

DOI QR Code

The Effect of Startups' Trust in Government R&D Policies on Innovation Performance

벤처기업의 정부 R&D정책에 대한 신뢰가 혁신 성과에 미치는 영향

  • 김덕용 (한국과학기술기획평가원) ;
  • 배성주 (연세대학교 경영대학)
  • Received : 2021.07.27
  • Accepted : 2021.11.23
  • Published : 2021.11.30

Abstract

Startups play an important role in economic growth and job creation in niche markets, thus governments regularly expand their research and development(R&D) budgets accordingly. As stratups are more dependent on governments to compensate for insufficient resources and capabilities than large and medium-sized companies, trust in government policies will be important. In this study, we analyzed the impact of startups' trust in government R&D policies on innovation performance. There were three major results. The first result is that government R&D investments in startups increase innovation performance in the manufacturing and high-technology industries but did not affect other industries. The second result is that trust in government R&D policies increased innovation in high-and medium-high technology and manufacturing industries. The third result is that trust in government R&D policies affects innovation before, during, and after evaluation of support process. We analyzed the importance of trust to the effectiveness of government R&D support to determine how to effectively provide it. The results show that governments need to differentiate the types of R&D support they provide according to the target firm's technology level and whether they are a manufacturing company and that appropriate R&D support mechanism should be developed for low-technology and non-manufacturing companies. Finally, governments should allocate resources and make fair and transparent decisions to help companies grow, not to better supervise them.

벤처기업은 기존 기업의 틈새 영역에서 도전정신을 기반으로 경제성장과 일자리 창출의 중요한 역할을 하고 있기에 정부는 지속적으로 연구개발(R&D) 예산을 확대하고 있는 상황이다. 특히 대기업과 중견기업 등에 비하여 자원과 역량이 부족한 벤처기업은 이를 보완하기 위해 정부에 대한 의존이 높은 상황에서 정부 R&D 지원 정책에 대한 신뢰가 중요한 역할을 할 것으로 판단된다. 이에 본 연구에서는 벤처기업의 정부 R&D 지원 정책에 대한 신뢰에 따라 혁신성과에 미치는 영향에 대해 분석하였으며 실증분석 결과는 다음과 같다. 첫째, 벤처기업에 대한 정부 R&D 투자는 혁신성과에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 특히, 제조업과 기술 수준이 높은 고기술과 중고기술 그룹에서 유의하였으며 비제조업 및 저기술 중저기술 그룹에서는 유의하지 않은 것으로 분석되었다. 둘째, 정부 R&D 지원 정책에 대한 신뢰가 높을수록 정부 R&D 투자에 따른 벤처기업의 혁신성과 역시 높은 것으로 나타났다. 기술 수준별 분석에서도 고기술 및 중고기술 그룹과 제조업 분야에서 정부 R&D 지원 정책에 대한 신뢰의 조절효과를 확인하였다. 셋째, 정부 R&D 지원 단계별 신뢰에서는 사전, 중간, 사후 평가에 대한 모든 단계에서 조절효과를 확인하였다. 이는 정부 R&D 투자 정책의 효과성 제고를 위해서는 R&D 지원 단계 전반에 걸쳐 정책에 대한 신뢰를 제공할 수 있도록 노력하는 것이 중요하다는 것을 실증적으로 분석하였다. 본 연구를 통해 벤처기업의 기술 수준 및 제조업 여부에 따라 정부 R&D 지원 방식의 차별성이 필요하며 특히 기술수준이 낮은 그룹과 비제조업을 대상 정부 지원은 기업 눈높이에 맞는 지원 방식의 도입으로 정부 R&D 지원 정책에 대한 신뢰를 제공하는 것이 중요하다. 정부는 R&D 예산을 배정하고 관리 감독의 역할보다 벤처기업 성장에 밑거름이 되는 조력자로써 공정하고 투명한 의사결정이 전제된 정책집행 되도록 노력해야 할 것이다.

Keywords

Acknowledgement

본 논문은 한국과학기술기획평가원 「전략적 R&D예산 배분 및 편성을 위한 정책기반 구축에 관한 연구」지원을 받아 수행되었습니다.

References

  1. 강민지.이주용.조영상 (2020), "국내총생산을 극대화 하는 제조업 최적 R&D 비중에 관한 연구", 「산업혁신연구」, 36(4), 1-27.
  2. 과학기술정보통신부 (2020), "2019 국가연구개발사업 조사.분석 보고서", 한국과학기술기획평가원.
  3. 과학기술정보통신부 (2020), "2019년도 연구개발활동조사보고서", 한국과학기술기획평가원.
  4. 김건식 (2018), "연구개발투자와 혁신성과 간의 비선형 관계에서 업종별 기술집약도의 역할과 상호작용", 「중소기업연구」, 40(1), 1-23.
  5. 김기완 (2008), "정부 R&D보조금의 기업성과에 대한 효과분석", 정책연구시리즈, 한국개발연구원.
  6. 김병규.이곤수 (2009), "정치경제적 관점에서 본 정부신뢰의 영향요인 - 이명박 정부에 대한 국민인식을 중심으로", 「한국행정논집」, 21(3), 893-914.
  7. 김재진.양동우 (2014), "벤처캐피탈 투자가 중소벤처기업의 기술적 성과에 미치는 영향에 관한 연구", 「디지털융복합연구」, 12(4), 115-131. https://doi.org/10.14400/JDC.2014.12.4.115
  8. 김태영.김기룡.송성수 (2017),"정부신뢰 제고를 위한 대안 탐색: 정부의 사회적 책임(GSR)을 중심으로", 「한국공공관리학보」, 31(4), 123-144. https://doi.org/10.24210/KAPM.2017.31.4.006
  9. 김현식.배성주.한상연 (2018), "정부 선정영향력이 기술발전 프로세스에 미치는 영향 분석", 「한국혁신학회지」, 13(4), 125-153.
  10. 노용환.홍성철 (2016), "정부지원 R&D의 중소기업 기술 및 고용 성과에 대한 연구", 「기술혁신연구」, 24(2), 57-89 https://doi.org/10.14383/SIME.2016.24.2.57
  11. 박상운.조근태 (2020), "동적역량, 운영역량, 혁신성과 간의 관계: 환경역동성을 조절변수로 하여", 「기술혁신연구」, 28(4), 27-62.
  12. 박재민.이중만 (2011). "기업의 혁신 활동이 기업성과에 미치는 영향", 한국콘텐츠학회논문지, 11(3), 339-350. https://doi.org/10.5392/JKCA.2011.11.3.339
  13. 박천희.홍은영 (2017). "위험커뮤니케이션과 원자력 위험회피행동의 관계에 관한 연구: 정부신뢰의 매개효과를 중심으로", 한국행정학보, 51(4), 291-322.
  14. 박희봉.조연상.이희창 (2003), "우리나라 정부신뢰 특성 및 영향 요인 분석", 「한국행정학보」, 37(3), 45-66.
  15. 송대희 (2019), "1990년대 이후 국내외 경제환경 변화와 시사점", 한국개발연구원.
  16. 신상준.이숙종 (2016), "정부에 대한 공정성 인식이 정부신뢰에 미치는 영향: 정부성과 만족도의 매개효과에 대한 다중집단 분석을 중심으로", 「한국행정학보」, 50(2), 1-37.
  17. 오형나.권혁용.홍종호 (2015), "정책신뢰 결정요인: 정책성과 vs 정치지도자 효과", 한국재정학회 학술대회 논문집.
  18. 윤지웅 (2006), "준구조적 계량 모형을 이용한 기술 획득과 연구 개발의 관계에 관한 실증연구", 「기술혁신학회지」, 9(2), 236-259.
  19. 윤지웅.윤성식 (2013), "정부의 기업 R&D 지원이 기업의 탐색적 활동에 미치는 영향의 실증 분석", 「기술혁신학회지」, 16(1), :279-302.
  20. 이병기 (2004), "정부의 연구개발 보조가 민간기업의 연구개발 투자에 미치는 효과분석", 한국경제연구원 연구보고서, 1-76.
  21. 이숙종 (2006), "정부신뢰와 거버넌스", 「국정관리연구」, 1(1), 143.
  22. 이현국.김윤호 (2014), "정부서비스 성과와 정부신뢰: 서울시 정부서비스를 대상으로", 「한국행정학보」, 48(4), 1-22.
  23. 정의영.이기백.최문기 (2013), "제조 기업의 R&D 자원과 혁신 성과의 구조적 관계: 내부 R&D 역량, 외부 R&D 협력, 정부 지원을 중심으로, 「POSRI 경영경제연구」, 13(1) 100-124.
  24. 전자신문 (2021), "R&D 100조원 시대 개막, 세계 Top5 대열 합류", https://www,etnews,com/20210122000130?mc=em_005_0001.
  25. 중소벤처기업부.벤처기업협회 (2020), "2020년 벤처기업정밀실태조사".
  26. 중소벤처기업부.중소기업중앙회 (2020), "2020 중소기업 기술통계조사 보고서".
  27. 최은영 (2015), "정부지원제도 및 내부R&D투자와 R&D협력이 기술혁신성과에 미치는 영향", 산업경제연구, 28(4), 1473-1492.
  28. 행정안전부 (2019), "대한민국 정부신뢰도 OECD 국가 중 22위 (39%), 역대 최고 성적", 보도자료.
  29. Adams, J. D., Chiang, E, P., & Jensen, J. L. (2003), "The Influence of Federal Laboratory R&D on Industrial Research", The review of economics and statistics, 85(4), 1003-1020. https://doi.org/10.1162/003465303772815899
  30. Adams, R., Bessant, J., & Phelps, R. (2006), "Innovation management measurement: A review", International journal of management reviews, 8(1), 21-47. https://doi.org/10.1111/j.1468-2370.2006.00119.x
  31. Aghion, P., Algan, Y., Cahuc, P., & Shleifer, A. (2010), "REGULATION AND DISTRUST, The Quarterly journal of economics", 125(3), 1015-1049. https://doi.org/10.1162/qjec.2010.125.3.1015
  32. Andersen, H. E., & Geil, O. (2008), "Evaluation codes from order domain theory", Finite fields and their applications, 14(1), 92-123. https://doi.org/10.1016/j.ffa.2006.12.004
  33. Anderson, J. C., & Narus, J. A., (1990), "A Model of Distributor Firm and Manufacturer Firm Working Partnerships", Journal of marketing, 54(1), 42-58. https://doi.org/10.2307/1252172
  34. Becheikh, N,, Landry, R,, & Amara, N, (2006), "Lessons from innovation empirical studies in the manufacturing sector: A systematic review of the literature from 1993-2003", Technovation, 26(5), 644-664. https://doi.org/10.1016/j.technovation.2005.06.016
  35. Bien, H.-J., Ben, T.-M., & Wang, K.-F. (2014), "Trust relationships within R&D networks: A case study from the biotechnological industry", Innovation (North Sydney), 16(3), 354-373.
  36. Blackburn, K., & Christensen, M. (1989), "Monetary Policy and Policy Credibility: Theories and Evidence", Journal of economic literature, 27(1), 1-45.
  37. Colquitt, J. A., Scott, B. A., & LePine, J. A. (2007), "Trust, Trustworthiness, and Trust Propensity: A Meta-Analytic Test of Their Unique Relationships With Risk Taking and Job Performance", Journal of Applied Psychology, 92(4), 909-927. https://doi.org/10.1037/0021-9010.92.4.909
  38. Dasgupta, P. (2009), "Trust and cooperation among economic agents", Philosophical transactions. Biological sciences, 364(1533), 3301-3309. https://doi.org/10.1098/rstb.2009.0123
  39. De Jong, G., & Woolthuis, R. K. (2008), "The Institutional Arrangements of Innovation: Antecedents and Performance Effects of Trust in High-Tech Alliances", Industry and Innovation, 15(1), 45-67. https://doi.org/10.1080/13662710701858520
  40. Diamond, A. M. (1999), "DOES FEDERAL FUNDING "CROWD IN" PRIVATE FUNDING OF SCIENCE?", Contemporary economic policy, 17(4), 423-431. https://doi.org/10.1111/j.1465-7287.1999.tb00694.x
  41. Frazier, P. A., Tix, A. P., & Barron, K. E.(2004). Testing moderator and mediator effects in counseling psychology. Journal of Counseling Psychology, 51(1), 115-134 https://doi.org/10.1037/0022-0167.51.1.115
  42. Galindo-Rueda, F., & Verger, F. (2016),"OECD Taxonomy of Economic Activities Based on R&D Intensity", OECD Science, Technology and Industry Working Papers, No. 2016/04, OECD Publishing, Paris.
  43. Gamson, W. A. (1968). "Power and Discontent", Dorsey Press.
  44. Grabel, I. (2000), "The political economy of 'policy credibility': the new-classical macroeconomics and the remaking of emerging economies", Cambridge journal of economics, 24(1), 1-19. https://doi.org/10.1093/cje/24.1.1
  45. Griliches, Z., (1990), "Patent Statistics as Economic Indicators: A Survey", Journal of Economic Literature 28 : 1661 ~ 1707 scholar logo
  46. Guellec, D., & Van Pottelsberghe De La Potterie, B. (2003), "The impact of public R&D expenditure on business R&D", Economics of Innovation and New Technology, 12(3), 225-243. https://doi.org/10.1080/10438590290004555
  47. Hirsch-Kreinsen, H. (2008), "'Low-Tech' Innovations", Industry and Innovation, 15(1), 19-43. https://doi.org/10.1080/13662710701850691
  48. Hsu, C.-W., & Chiang, H.-C. (2001), "The government strategy for the upgrading of industrial technology in Taiwan", Technovation, 21(2), 123-132. https://doi.org/10.1016/S0166-4972(00)00029-8
  49. Hurmelinna, P., Blomqvist, K., Puumalainen, K., & Saarenketo, S. (2005), "Striving Towards R&D Collaboration Performance: The Effect of Asymmetry, Trust and Contracting", Creativity and innovation management, 14(4), 374-383. https://doi.org/10.1111/j.1467-8691.2005.00357.x
  50. Jamal, A., & Nooruddin, I. (2010), "The Democratic Utility of Trust: A Cross-National Analysis", The Journal of politics, 72(1), 45-59. https://doi.org/10.1017/S0022381609990466
  51. Kim, Ji-hyun, Bae, Sung Joo, Yang, Jae-Suk (2014), "Government roles in evaluation and arrangement of R&D consortia", Technological forecasting & social change, 88, 202-215. https://doi.org/10.1016/j.techfore.2014.06.022
  52. Malerba, Franco (2002), "Sectoral systems of innovation and production", Research policy, 31(2), 247-264. https://doi.org/10.1016/S0048-7333(01)00139-1
  53. Metcalfe, J. S. (1995), "Technological systems and technology policy in an evolutionary framework", Cambridge Journal of Economics, 19: 25-46.
  54. Nunes, P. M., Serrasqueiro, Z. and J. Leitao(2012), "Is there a linear relationship between R&D intensity and growth? Empirical evidence of non-high-tech vs. high-tech SMEs," Research Policy, Vol. 41, No. 1, pp. 36-53. https://doi.org/10.1016/j.respol.2011.08.011
  55. OECD (2011), ISIC REV, 3 TECHNOLOGY INTENSITY DEFINITION.
  56. Poortinga, W., & Pidgeon, N. F. (2003), "Exploring the Dimensionality of Trust in Risk Regulation", Risk analysis, 23(5), 961-972. https://doi.org/10.1111/1539-6924.00373
  57. Rousseua. D. M., Sitkin, S.B., Burt, R. S., and Camerer, C. (1998), " Not so different after all: A cross-discipline view of trust", Academy of Management Review, 23(3), 393-404 https://doi.org/10.5465/AMR.1998.926617
  58. Samset, K., Samset, K., Christensen, T., & Christensen, T. (2017), "Ex Ante Project Evaluation and the Complexity of Early Decision-Making", Public Organization Review, 17(1), 1-17. https://doi.org/10.1007/s11115-015-0326-y
  59. Santamaria, L., & Surroca, J. (2011), "Matching the Goals and Impacts of R&D Collaboration", European Management Review, 8(2), 95-109. https://doi.org/10.1111/j.1740-4762.2011.01012.x
  60. Thornhill, S. (2006), "Knowledge, innovation and firm performance in high- and low-technology regimes", Journal of Business Venturing, 21(5), 687-703. https://doi.org/10.1016/j.jbusvent.2005.06.001
  61. Ybarra, C. E., & Turk, T. A. (2009), "The evolution of trust in information technology alliances", Journal of high technology management research, 20(1), 62-74. https://doi.org/10.1016/j.hitech.2009.02.003
  62. Zaheer, A,, McEvily, B,, & Perrone, V, (1998), "Does Trust Matter? Exploring the Effects of Interorganizational and Interpersonal Trust on Performance", Organization science (Providence, R,I,), 9(2), 141-159. https://doi.org/10.1287/orsc.9.2.141
  63. Zak, P. J., & Knack, S. (2001), "Trust and Growth", The Economic journal (London), 111(470), 295-321. https://doi.org/10.1111/1468-0297.00609