Abstract
This study presents a perceptual difference in acceleration sounds of a sporty sedan between the driver and passenger. We found a significant difference in annoyance and sportiness perception according to the acceleration sound level through subjective evaluations. The multimodal reproduction system, which can reproduce the driving image, motion, vibration, and sound, was applied for the test. A subjective experiment was conducted to evaluate the perceived intensity of annoyance and sportiness by varying the acceleration sound level in five steps of 3 dB. The experimental results showed that the driver perceives the acceleration sound less annoying than the passenger at a relatively low sound level. Meanwhile, the driver has perceived the acceleration sound more sporty than the passenger at a relatively high sound level. Moreover, it was found that passengers were 35 % less sensitive to an annoyance than drivers, whereas the driver was 74 % more susceptible to sportiness than passengers according to the sound level change. This finding is expected to be applied as a sound design strategy that differentiates the acceleration sound level in active sound design.
본 연구에서는 차량 가속음에 대한 운전자와 탑승객의 지각적 차이를 평가하였다. 주관 평가를 통해 가속음의 크기에 따라 성가심과 스포티함의 지각 정도에 큰 차이가 있음을 발견하였다. 주관 평가는 주행 영상, 모션, 진동, 소리를 재현할 수 있는 멀티모달 시뮬레이터를 기반으로 가속음의 크기를 3 dB씩 5 단계로 변화시켜 지각되는 성가심과 스포티함이 평가되도록 설계되었다. 실험 결과 성가심과 스포티함의 지각 강도는 운전자보다 탑승객일 때 더 큰 것으로 나타났다. 한편, 가속음 크기의 변화에 따라 성가심의 민감도는 운전자가 탑승객보다 35 % 더 크게 나타났고 스포티함의 민감도는 74 % 더 큰 것으로 나타났다. 본 연구 결과는 능동 음향 설계를 활용한 가속음 개발 시 운전자와 탑승객의 음량을 차별화하여 가속음에 대한 만족도를 향상 시킬 수 있는 사운드 디자인 방향 설정에 활용될 수 있을 것으로 기대된다.