Abstract
Houses contain our own characteristics and philosophy. As a Yangban house in the late Joseon Dynasty, the house of Kwon Hee-moon was constructed over 250 years to the present. Therefore, this house can more objectively examine the aesthetic ideals, such as the thoughts and philosophies of the house owners across the generations. The name of Sarang-Chae is Ui-Wang-Seo(嶷汪棲), it shows thoughts and philosophies symbolically. Ui(嶷)·Wang(汪) mean the elements of nature, and Seo(棲) symbolizes living together, It is aesthetics of Nature, aesthetics of Human boundary. Aesthetics of Nature boundary is aesthetics of Ui(嶷)·Wang (汪), so it is clear and fine. Aesthetics of Human boundary is aesthetics of Seo(棲), so it has meditation and purity. As such, the aesthetic ideal of Kwon Hee-moon's house pursues the ideal of life. Through the aesthetic boundary of the house of Kwon Hee-moon, we can understand the aesthetic boundary of Honam Yang-ban House in the Late Chosun Dynasty.
우리 가옥은 우리만의 특징과 철학을 담고 있다. 조선 후기의 양반가옥으로 권희문 가옥은 250여년의 기간을 두고 중수를 거쳐 현재에 이르게 되었다. 그러므로 이 가옥은 누대에 걸친 가옥 주인의 사상과 철학등의 심미이상을 보다 객관적으로 살펴볼 수 있다. 가옥 사랑채의 당호인 의왕서(嶷汪棲)는 이를 상징적으로 보여준다. '의(嶷)·왕(汪)'은 자연의 요소이며, '서(棲)'는 더불어 살아감을 상징한다. 이는 자연미학(自然美學)의 경계(境界)·인간미학(人間美學)의 경계(境界)이다. 자연미학(自然美學)의 경계(境界)는 의(嶷)·왕(汪)의 미학(美學)으로 은수(隱秀)하고 청려(淸麗)함이 특징이며, 인간미학(人間美學)의 경계(境界)는 서(棲)의 미학(美學)으로 응신(凝神)과 청기(淸氣)함이 특징이다. 이와 같이 권희문 가옥의 심미이상은 삶의 이상을 추구하고 지향함에 있다. 조선(朝鮮) 후기(後期)에 호남지방(湖南地方)에 조성된 다른 양반가옥의 심미경계도 이와 같은 심미 이상을 담고 있음을 유추하여 볼 수 있다.