DOI QR코드

DOI QR Code

Comparison of incumbent teacher education in Korea and China

한·중 현직교사교육 비교

  • Received : 2021.12.03
  • Accepted : 2021.12.28
  • Published : 2021.12.31

Abstract

The purpose of this study is to find out the differences and commonalities between Korea and China by comparing the objectives, contents, and models of in-service teacher education. Through the differences and commonalities, it is intended to present a revelation point for the education of incumbent teachers in both countries. The research results show that in China, teachers' moral education and subject knowledge are emphasized, while in Korea, teachers' cultural competency and major knowledge are emphasized, and the specific training content and completion time are all precisely stipulated. Based on their research capabilities, the Chinese side was asked to provide individual-centered training support, and to the South Korean side, they were asked to suggest new points, such as substantiating the cooperative system between educational and training institutions.

본 연구는 한·중 현직교사교육의 목적, 내용, 모형에 대한 비교를 통하여 서로의 차이점과 공통점을 알아보는 데에 있다. 그 차이점과 공통점을 통하여 양국 현직교사교육에 대한 계시 점을 제시하도록 한다. 연구결과는 중국에서 교사의 도덕 교육과 과목지식을 중시하며 한국은 교사의 문화 역량, 전공 지식을 중시하는 것, 구체적인 연수 내용과 이수 시간 모두 정확하게 규정되어 있는 것 등이 있다. 연구력과를 바탕으로 중국 측에게 개인중심으로 진행하는 연수 지원, 한국 측에게 교육연수기관 간 협력 체제 내실화 등 계시 점을 제시하도록 하였다.

Keywords

References

  1. 이윤식, 유현숙, 최상근(1993). 교원 연수제도 개선방안 연구. 서울: 한국교육개발원.
  2. 고벽진(2004). 교원 현직연수 제도 및 운영에 관한 교원과 교육전문직의 인식 분석. 계명대학교. 박사학위논문.
  3. 박상완, 전상훈(2013). 한국에서 현직교사교육 연구 동향 및 성찰. 한국교원교육학회 학술대회. 93-135.
  4. 풍가락(2012). 한국과 중국의 교사교육 비교. 전북대학교. 석사학위논문
  5. 손현준(2020). 부정적으로 교사를 표현하는 미디어에 대한 예비 교사와 현직 교사의 인식 연구. 교사교육연구. 59(3). 305-318
  6. 金旻咏(2010). 韓國幼儿敎師继續敎育研究. 天津師范大學. 碩士學位論文.
  7. 中國敎育部(2002). 《敎育部關于"十五"期間敎師敎育改革与發展的意見》2002年.
  8. 楊榮昌(2006). 敎師继續敎育课程体系研究. 華東師范大學. 碩士學位論文.
  9. 杜静(2007). 英國敎師在職敎育發展研究. 西南大學. 博士學位論文.
  10. 熊榮(2009). 欠發達地區中小學敎師继續敎育政策執行研究. 貴州大學. 碩士學位論文.
  11. 朴忠男(2010). 中韓敎師在職敎育比较研究. 華東師范大學. 碩士學位論文.
  12. 高春香(2003). 美國敎師的继續敎育:歷史發展与借鑒啓示. 西北師范大學. 碩士學位論文.
  13. 중국교육부(2019). http://www.moe.gov.cn/jyb_xwfb/gzdt_gzdt/moe_1485/201911/t20191111_407727.html 2019.11.11. 2019년 11. 14 검색