DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on the Motivation behind Government-funded Normal Students' Admission in China

중국 국비 사범생의 진학동기에 관한 연구

  • Received : 2021.11.29
  • Accepted : 2021.12.26
  • Published : 2021.12.31

Abstract

To narrow the educational gap and balance the development of education, the Chinese Ministry of Education and various regional education offices are actively promoting government-funded normal education policies. In this study, the background, purpose, and main contents of government-funded normal education policy were identified through a literature review. Furthermore we tried to make an in-depth understanding of the motivation behind government-funded normal students' admission. The results of the analysis were classified as "unexpected motivation" at the individual level, "interim motivation" at the home and school level, and "mirror motivation" at the national policy and social level. "Parents and teachers' opinions" topped the list, followed by securing teaching positions, double-sided dailies (excluding tuition and dormitory fees, paying living allowances), teacher dominance and social status. Parents and teachers had a strong involvement in the admission of government-funded students. Economic factors are relatively more influential than the ideal job as a teacher, and it seems contrary to the original intention of the policy. In response, efforts should be made such as regarding the guidance of state-funded education policies and vocational identity education.

교육격차 해소 및 교육 균형 발전을 핵심목적으로 중국 교육부 및 여러 지역 교육청은 무상 사범교육 정책을 적극적으로 추진하고 있다. 본 연구의 목적은 실행 중인 중국 국비 사범교육 정책을 고찰하고, 국비 사범생의 진학동기를 심층적으로 파악함으로써 정책 보완, 교사 양성 등에 대한 제언하고자 한다. 연구목적을 달성하기 위하여 중국 L대학교 재학 중인 26명 국비 사범생들을 대상으로 문화기술지에서 개발된 분류체계분석과 성분분석을 활용하여 그들이 진학했을 때 고려한 요소들을 확인하였다. 분석결과는 개인 차원의 미시적 동기, 가정·학교 차원의 중간적 동기, 국가정책·사회 차원의 거시적 동기로 분류되었다. 부모·선생님 의견이 1위를 차지하였고, 교직확보, 양면일보(학비·기숙사비 면제, 생활수당 지급), 교사 우세와 사회지위 순으로 나타났다. 부모·교사는 국비 사범생들의 진학에 강한 관여성이 지니고 있었고, 교사로서의 적업 이상보다는 경제적 요인이 비교적 영향을 발휘하고 있으며, 국비 사범교육정책의 초점과 맞추지 않은 것으로 보인다. 이에 대해 국비 사범교육 정책의 안내, 직업 정체성 교육 등과 관련한 노력이 필요하다.

Keywords

References

  1. 박종흡(2003). 문화기술적 면접법. 서울 :시그마프레스
  2. 이용숙(2009). 분류체계.성분분석법 재개발 실행연구:수업분석 적용사례를 중심으로. 열린교육연구, 17(01), 99-128.
  3. 이용숙(2013). 액션러닝 방법을 활용한 대학수업 개발 실행연구 : '마케팅의 문화인류학'과 '신제품 마케팅 에스노그라피'. 한국열린교육학회 학술대회 논문집, (1), 225-231.
  4. 이용숙(2015). 「분류체계/성분분석 결과를 통합 분석하여 설문조사 문항으로 발전시키기」 교육프로그램 개발 실행연구. 열린교육연구, 23(1), 157-186.
  5. 이효휘, 박창언(2018). 중국 교사 자격증 취득 시험에 대한 반성적 성찰. 예술인문사회융합멀티미디어논문지, 8(9), 485-494.
  6. Spradley, J. P.(1979). Ethnographic Interview. New York: Holt, Rinehart and Winston.
  7. 曹婧, 馬玉芳(2019). 公費師範生敎育政策存在的問題及應對策略探究. 黑龍江高敎硏究, (5), 79-82.
  8. 常彥(2012). 4+2分段式敎師敎育機制構想--對我國現階段師範生免費敎育政策的質疑. 嘉興學院學報, 24(1), 1-4.
  9. 陳光棟(2013). 免費師範生學習動力硏究. 陝西師範大學 碩士學位論文.
  10. 丁道群, 蔣珊珊(2011). 湖南地區高校免費師範生的敎師職業認同感調查硏究. 敎師敎育硏究, (4), 63-67.
  11. 董波(2012). 免費師範生音樂敎育存在的問題及對策硏究. 西南大學 碩士學位論文.
  12. 封子奇, 薑宇, 杜豔婷, 高欽(2010). 免費師範生敎師職業認同及其影響因素硏究. 河北師範大學學報(敎育科學版), 12(7), 69-75.
  13. 馮廷勇, 袁文萍, 趙偉華(2011). 免費敎育師範生學習適應狀況及與報考動機的關係. 心理學探新, (6), 559-563.
  14. 付傑(2019). 基於CiteSpace 分析我國免費師範生硏究進展. 現代交際, (9), 26-28.
  15. 付義朝, 付衛東(2011). 首屆免費師範畢業生就業意向及其影響因素分析---基於全國 6 所部屬師範大學免費師範畢業生的調查. 華中師範大學學報(人文社會科學版), (4), 144-152.
  16. 高雪春(2009). 免費師範生培養模式硏究. 華中師範大學 碩士學位論文.
  17. 郭爽(2016). 我國師範生免費敎育政策存在的問題及對策硏究. 吉林大學 碩士學位論文.
  18. 穀鵬磊(2019). 高考志願填報相關影響因素的調查報告. 中國校外敎育, (01), 69.
  19. 荊齋榮, 翟世傑(2009). 我國居民家庭收入支付高校學費能力的實證分析. 青島大學學報(自然科學版), (6), 81-84.
  20. 經濟觀察報(2018). 免費師範生11載 違約因何不止. 2018-07-14.
  21. 李長祖(2012). 免費師範生學習動力問題硏究. 華中師範大學 碩士學位論文.
  22. 李高峰(2011). 免費師範生報考動機的調查與分析-以陝西師範大學為例. 國家敎育行政學院學報, (5), 71-74.
  23. 梁淼, 王雪沁(2014). 關於免費師範生從敎意願的調查硏究. 文學敎育, (20), 49-51.
  24. 劉海濱(2015). 風險評估視角下師範生免費敎育政策硏究. 東北師範大學 博士學位論文.
  25. 劉海濱, 王智超(2011). 免費師範生就業中的政策障礙及對策思考. 國家敎育行政學院學報, (5), 51-54.
  26. 劉立軍(2010). 我國體育敎育專業免費師範生培養目標暨課程設置的硏究. 陝西師範大學 碩士學位論文.
  27. 劉藝菲(2014). 物理免費師範生學業情緒及影響因素硏究. 陝西師範大學 碩士學位論文.
  28. 羅平雲(2014). 免費師範生實踐敎學課程設置的現狀硏究. 西南大學 碩士學位論文.
  29. 羅瑩(2016). 國家免費師範生政策頒佈的背景,內涵,突出問題及建議. 黑龍江畜牧獸醫, (11), 48-52.
  30. 祁應楠(2017). 免費師範生學習動力問題及對策建議--以寧夏師範學院為例. 寧夏師範學院學報, (1), 131-134.
  31. 邱月(2018). 五年制學前敎育免費師範生報考動機硏究. 成都師範學院學報, 34(7), 46-51.
  32. 尚偉(2016). 高校體育敎育專業免費師範生培養方案的比較硏究. 西南大學 碩士學位論文.
  33. 隨國棟, 洪明(2019). 近十二年來我國免費師範生敎育硏究狀況述論---基於"中國知網"相關文獻的量化分析. 集美大學學報:敎育科學版, (1), 21-28.
  34. 孫海軍, 陳英, 曾豔, 張穎(2011). 免費敎育師範生終身從敎意願的調查與思考. 西南農業大學學報, (5), 187-189.
  35. 滕貞貞(2011). 免費師範生從敎心理探究及案例分析. 社會心理科學, (2), 32-35.
  36. 王根順,王璐(2011). 敎育公平視角下師範生免費敎育政策的分析. 河北科技大學學報, (06), 100-103.
  37. 王嘉毅,梁永平(2007). 西北貧困地區農村基礎敎育發展現狀調查與政策建議. 北京大學敎育評論, (2), 147-156.
  38. 王玲(2017). 新疆免費師範生入學動機對學習狀態的影響及對策硏究. 石河子大學 碩士學位論文.
  39. 王乃一, 何穎(2014). 免費師範生就業滿意度調查及其思考--以華東師範大學為例. 敎師敎育硏究, (2), 65-71.
  40. 王善波(2011). 均衡視角下免費師範生政策的失衡性硏究. 成人敎育, (8), 105-106.
  41. 王鑫強, 肖明玉(2013). 免費師範生與一般師範生的敎師職業認同感結構及特點比較. 西南師範大學學報(自然科學版), (10), 100-106.
  42. 王志梅, 肖玉珠, 王勇鑫(2016). 省屬免費師範生報考動機與職業規劃的相關硏究. 石家莊學院學報, 18(1), 114-119.
  43. 王智超(2011). 師範生免費敎育政策實施現狀調查及思考. 現代敎育管理, (1), 58-61.
  44. 魏巧利(2014). 師範生免費敎育政策追蹤與反思. 陝西師範大學 碩士學位論文.
  45. 謝麗娜(2010). 免費師範生報考動機調查硏究---以西南大學為例. 新課程硏究,(1), 9-10.
  46. 新華網(2019). 創新高!2019年下半年中小學敎師資格考試人數590萬. 2019-11-02.
  47. 續潤華(2009). 提高我國農村中小學敎師素質的斷想. 敎育理論與實踐, (11), 35-36.
  48. 楊公安(2009). 免費師範生學習積極性問題硏究--基於人力資本產權視角分析. 西南大學 碩士學位論文.
  49. 姚雲, 董曉薇(2009). 全國師範生免費敎育政策實施認同度調查. 敎育硏究與實驗, (1), 45-50.
  50. 姚雲, 馬龍, 李小紅(2012). 師範生免費政策實施效果的硏究--基於首屆免費師範生的入學與畢業調查. 敎師敎育硏究, (2), 63-68.
  51. 葉飛(2008). 關於師範生免費敎育的課程目標設定的基礎分析. 敎育科學, (1), 34-37.
  52. 喻本伐(2007). 中國師範敎育免費傳統的歷史考察. 湖北大學學報(哲學社會科學版), (3), 43-45.
  53. 張河森, 林雲, 崔莎莎(2016). 藝體類免費師範生從敎意願實證硏究--基於華中師範大學免費師範生的調查. 敎師敎育硏究, (4), 57-63.
  54. 張立昌, 閻春, 李正根(2011). 免費師範生報考動因與政策態度調查. 當代敎師敎育, (6), 39-46.
  55. 張曉輝, 趙宏玉, 齊婷婷, 閭邱意淳(2011). 免費師範生的敎師職業認同:結構與特點實證硏究. 敎師敎育硏究, (6), 62-66.
  56. 趙廣宇(2010). 免費師範生學習動力問題硏究. 西南大學 碩士學位論文.
  57. 中國日報(2015). 免費師範生,都去了哪兒?陝西免費師範生狀況調查. 2015-06-08.
  58. 仲紅俐(2010). 師範生免費敎育政策問題與對策硏究. 南京農業大學 碩士學位論文.
  59. 周琴(2013). 免費師範生政策認知調查--以西南大學爲個案. 敎師敎育硏究, (3), 60-65.
  60. 山東基礎敎育發展與政策硏究中心 http://www.sdjjzk.sdnu.edu.cn/
  61. 山東省敎育廳 http://edu.shandong.gov.cn/
  62. 山東省審計廳 http://audit.shandong.gov.cn/
  63. 山東省統計局 http://tjj.shandong.gov.cn/
  64. 中國敎育部 http://www.moe.gov.cn/