Abstract
Nowadays kimchi is exported to 80 countries and can be easily found overseas, but the name "Korean Kimchi" has not been protected internationally. Korean kimchi need to be registered as a geographical indication and receive international protection in order to establish its status as the country of origin. With the revision of the Kimchi Industry Promotion Act in 2020, geographical indications were introduced for kimchi and a legal basis was in place to enable the geographical indication as "Korean Kimchi" or "Republic of Korea Kimchi." Although there are issues remaining between the current system and producers' associations, we should prioritize the geographical indication as a means of protecting the country's agricultural products. In addition, efforts should be made to improve the quality and product value of Korean kimchi so that it is also recognized as a global brand.
현재 한국김치는 80여 개국에 수출되어 해외에서 쉽게 찾아볼 수 있는 식품이 되었지만 "한국김치" 라는 명칭은 아직 국제적으로 보호받지 못하고 있다. 김치 뿐 아니라 연간 70억 불을 수출하는 한국의 농식품도 이제는 해외에서 보호받을 수 있는 제도적 장치를 마련해야 한다. 2020년 김치산업진흥법이 개정되면서 "한국김치"의 지리적 표시를 할 수 있는 법적근거가 마련되었다. 현행 제도와 생산자 단체 간의 쟁점은 있지만, 지리적 표시가 자국의 농산물과 산업보호의 수단으로 활용된다는 기본 취지에 우선하여 한국김치가 국내뿐 아니라 수출국에서 보호받을 수 있도록 법적인 권리를 조속히 마련해야 할 것이다.