DOI QR코드

DOI QR Code

The current status and future operations of Clinical Performance Evaluation (CPX) in the nationwide colleges (graduate schools) of Traditional Korean Medicine

전국 한의과대학(원)의 진료수행평가(CPX) 현황과 향후 과제

  • Jo, Hak-jun (Dept. of Korean Medical Classics & Medical History, College of Korean Medicine, Se-Myung University) ;
  • Min, Sung-ho (Education Unit for Korean Medicine, College of Korean Medicine, Se-Myung University)
  • 조학준 (세명대학교 한의과대학 원전의사학교실) ;
  • 민성호 (세명대학교 한의과대학 한의학교육실)
  • Received : 2020.11.02
  • Accepted : 2020.11.05
  • Published : 2020.11.30

Abstract

To analyze current status of CPX in colleges of Traditional Korean Medicine nationwide and investigate the operations required for its development and distribution, we investigate current status of CPX in the nationwide colleges of Traditional Korean Medicine and suggest an improvement plan. A total of 7 colleges (graduate schools) performed CPX using the standardized patients as of July 2020 out of 13 colleges (graduate schools). Because there are a significant number of CPX modules developed by the colleges of Traditional Korean Medicine, a wide array of characteristics of Traditional Korean Medicine are covered, based on the literatures of Traditional Korean medicine. The scope of Clinical Presentation should established and a CPX module should be standardized to expand and distribute CPX in the education of Traditional Korean Medicine. If multiple colleges collect, train and manage the standardized patients in cooperation, CPX could be performed more effectively. Furthermore, medical clinical performance guide for Traditional Korean Medicine should be developed in cooperation. Greater support in the form of manpower, finance, and administration are required to distribute CPX to all colleges and develop various CPX modules.

Keywords

References

  1. Lawrence M. Mark C. 의사실기 시험과 일차 진료를 위한 진단학. 서울:대한의학서적. 2010.
  2. 백승희, 서부일, 권영규, 한상원, 김광중. 한의학 교육과정 개선방안에 관한 연구. 동의,경산 한의학 학술대회. 1998;2:9-30.
  3. 김경옥, 김희경, 안효자, 신헌태. 표준화 화병환자를 활용한 한의대생의 진료 및 의사소통 수준연구. 대한예방한의학회지. 2013;17(1):163-179
  4. 김종훈. 보건의료인 교육을 위한 표준화환자 활용가이드. 서울:범문에듀케이션. 2019.
  5. 김하원. 의학교육과정 변화요인과 과정 분석 : 2010년대 이후 성과바탕 교육과정을 중심으로. 이화여자대학교 대학원, 박사학위논문. 2017.
  6. 노혜린, 이근미, 어은경, 홍영선, 이학승, 장병우, 외. 의과대학생을 위한 진료수행과 기본임상술기 지침 개발. 한국의학교육학회. 2015; 27(4):309-319.
  7. 劉暢, 張瑩瑩, 張海龍, 王隨天, 李菲. 學生標准化患者在 中醫外科教學中的研究與實踐. 中國中醫藥信息雜志. 2017; 24(3):117-120.
  8. 부산대학교. 한의학기본교육 진료수행지침. 부산대학교한의학전문대학원. 2011.
  9. 부산한의전 제공. 2018, 2019학년도 CPX 교육 및 임상실기시험 시행안. 2019.
  10. 심성보, 권지현, 김형우, 홍진우, 신상우. 한의학교육에서 임상술기교육의 만족도 연구. 대한한의학회지. 2013;34(3):37-53. https://doi.org/10.13048/jkm.13011
  11. 안효자, 양승정, 신헌태. 표준화 난임환자를 활용한 한의대생의 진료 및 의사소통 수준연구. 대한예방한의학회지. 2014;18(3):1-10
  12. 王羽, 羅强, 宋家虎, 鄧忠良. 學生標准化患者應用於專業 學位研究生畢業 OSCE 的實踐體會. 現代醫藥衛生. 2016;32(6):933-935.
  13. 이병국. 우리나라 표준화환자 프로그램 활용 현황과 개선 방안. 한국의학교육학회. 2001;13(1):27-39.
  14. 조충식. 한의학 교육에서 진료수행평가에 대한 학생만족도 및 환자-의사관계 점수의 채점자간 비교 연구. 동의생리병리학회지. 2015;29(2):152-159. https://doi.org/10.15188/kjopp.2015.04.29.2.152
  15. 조학준. 한의학 교육과정 변화의 조건 탐색 - 통합교육과정을 중심으로. 대한한의학원전학회지. 2020;33(3):63-89. https://doi.org/10.14369/JKMC.2020.33.3.063
  16. 주다현, 김병수. 방약합편과 한의학 임상표현. 대한한의학회지. 2019;40(1):1-11. https://doi.org/10.13048/jkm.19001
  17. 최자윤, 장금성, 최순희, 홍미순. 호흡기계 표준화환자를 이용한 간호대 학생의 임상수행능력평가 타당도와 신뢰도 검증. 대한간호학회지. 2008;38(1):83-91. https://doi.org/10.4040/jkan.2008.38.1.83
  18. 한국한의학교육평가원. 제2주기 한의학교육 평가인증 편람. 2017.
  19. 한국한의학교육평가원. 한의학교육 평가인증 평가대상 기관용 편람. 2012.
  20. 한국한의학연구원. 다빈도질환 한의임상진료지침 개발보고서. 2015.
  21. 한국한의학연구원. 韓醫임상진료지침 개발 보고 가이드. 서울:엘스비어코리아. 2015.
  22. 함상근. 일차의료 임상수행능력 평가도구로서 진료수행시험의 타당도. 한양대 대학원. 박사학위논문. 2008.
  23. 黃後玲, 李明今. 標准化患者在我國護理教學中的應用現狀. 醫藥衛生教育. 2016;35.
  24. 한국한의약진흥원. 국가한의임상포털. [cited on July 4 2020]: Available from: http://www.nckm.or.kr/main/module/practiceGuide/index.do?guide_idx=0&progress=E&mds_code=&disease_code=&gubun=&code_gubun=mds&agency=&continent=&search_type=all&search_text=&sortField=add_date&sortType=DESC&viewPage=1&menu_idx=14
  25. 한국한의학교육평가원. 임상술기목록_전국 한의대(엑셀자료). 2020.
  26. 한의신문. 통합의료인 실현 위해 한의학교육 개편 추진현황 공유. [cited on July 9, 2020]: Available from: http://www.akomnews.com/bbs/board.php?bo_table=news&wr_id=39733