Abstract
Currently, suggesting directions for strengthening publicity of social services is thinking in the direction of each person's advantage from the stakeholder's perspective. The position of the service provider and the position of the user shows different opinions on the definition and evaluation of publicity of the city or province as the management entity. Therefore, this study combines opinions on publicity focusing on community service, derives consensus on the definition and evaluation of publicity, and evaluates different indicators or factors that cannot be quantified at the same time. The goal is to solve the problem of publicity by applying the Analytic Hierarchy Process(AHP) as a possible technique. In addition, in order to achieve the research objectives according to the designed frame, an empirical study was conducted by conducting a pairwise comparison questionnaire for experts and users. Through the AHP evaluation model" developed in this study, as a result of measuring the relative satisfaction of major factors, service utilization rate (0.470), facility management (0.210), and other project implementations (0.073) appeared in order. Here, the service utilization rate was evaluated as the most important.
현재 사회서비스 공공성 강화에 따른 방향 제시는 이해관계자의 관점에서 각자의 유리한 방향으로 생각하고 있으며, 서비스 제공기관 입장과 이용자의 입장, 관리 주체인 시·도의 공공성의 정의와 평가에 대해서는 의견이 서로 다르다. 본 연구는 지역사회서비스를 중심으로 하는 공공성에 대한 의견을 종합하여 공공성의 정의와 평가에 대한 합의점을 도출하고, 서로 다른 지표를 가지고 있거나 계량화할 수 없는 요소들을 동시에 평가할 수 있는 기법으로 계층분석법(Analytic Hierarchy Process: AHP)을 적용하여 공공성의 문제점을 해결하는 데 그 목적이 있다. 또한, 설계된 프레임에 따라 연구목적을 달성하기 위하여 전문가를 대상으로 쌍대비교의 설문조사를 수행하여 실증 연구를 하였다. 본 연구에서 개발된 AHP 평가모형을 통해 주요 요인들의 상대적 만족도를 측정한 결과 서비스이용률(0.470), 시설관리(0.210), 타 사업시행(0.073) 순으로 나타났다. 여기서 서비스이용률이 가장 중요하다 평가되었다.