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A Study on the Safety Improvement of Child Protected Zone

어린이 보호구역의 안전성 향상에 관한 연구

  • 주석준 (을지대학교 보건환경안전학과) ;
  • 정명진 (을지대학교 보건환경안전학과) ;
  • 곽철 (을지대학교 보건환경안전학과) ;
  • 송태승 (을지대학교 보건환경안전학과) ;
  • 차주희 (을지대학교 보건환경안전학과)
  • Received : 2020.09.29
  • Accepted : 2020.10.26
  • Published : 2020.11.30

Abstract

The number of deaths from child traffic accidents in Korea is currently higher than the average figure of OECD members, and attention needs to be paid to reduce the school zone accident rate. According to the TAAS statistics of the Traffic Accident Analysis System, the number of deaths from traffic accidents in children (under 12 years of age) in Korea has been steadily decreasing recently, but the number of accidents and injuries has been continuously increasing and decreasing. With the number of accidents and injuries of children in Korea continuing to increase and decrease, the number of traffic accidents, deaths, and injuries of children in the school zone (under 12 years of age) has also been on the rise since 2019. Therefore, we were different from the preceding study (Study on Improvement through School Zone Accident Risk Survey, Study on Improvement of Children's Traffic Safety Facilities through Simulation Program). In order to prevent traffic accidents among school zones, which have the highest accident rate among children, a survey was conducted on traffic safety facilities and safety awareness of drivers. After that, we will analyze the problems and present measures for improving traffic safety in the school zone and improving drivers' safety awareness.

우리나라 어린이 교통사고 사망자 수는 현재 OECD 회원국 평균 수치 보다 높게 나타나고 있으며 이에 어린이 보호구역 사고율을 감소시키기 위해 주의를 기울일 필요가 있다. 교통사고분석시스템 TAAS 통계에 따르면 2015년 ~ 2019년 어린이(12세이하) 교통사고 통계자료에서 보이는 바와 같이 최근 우리나라 어린이 교통사고 사망자 수는 꾸준히 감소하고 있으나 사고건 수와 부상자 수는 지속적으로 증가, 감소를 반복하고 있다. 우리나라 어린이 교통사고의 사고건 수와 부상자 수가 증감을 지속적으로 반복하고 있는 상황에서 위의 통계와 동일하게 어린이 보호구역 내 어린이(12세이하) 교통사고 사고건 수와 사망자 수, 부상자 수 또한 2019년도부터 크게 증가하고 있는 추세이다. 따라서 본 연구는 선행연구(어린이 보호구역 사고위험도 실태조사를 통한 개선방안에 관한 연구, 시뮬레이션 프로그램을 통한 어린이 교통안전시설 개선방안에 관한 연구)와 달리 어린이 교통사고 중 가장 높은 사고율을 보이고 있는 어린이 보호구역 내 어린이 교통사고를 예방하기 위해 교통안전시설물 실태조사와 더불어 운전자의 안전의식에 관한 설문조사를 통해 연구를 진행한 후, 이를 통해 문제점을 분석하여 어린이 보호구역 내의 교통 안전성 향상 및 운전자의 안전의식 개선을 위한 방안을 제시하고자한다.

Keywords

References

  1. The editorial department. survey of the safety status of child protection zones Safety report, 1-38. (2017)
  2. TAAS Traffic Accident Analysis System 2019 Traffic Accidents Statistical Analysis (2020)
  3. Study on Safety Countermeasures following Analysis the Actual Conditions of Traffic Accident School Zone
  4. Study on improvement of traffic facilities in School Zone
  5. A Study on Observation of the Speed Limit in the Children Protection Zone : Focused on the Operation of the speeding Enforcement Equipment
  6. Road Traffic Accident Analysis System GIS. Children's Accident Multiple Areas and Selection Criteria (2019)
  7. TAAS of the Korea Highway Traffic Authority Children (12 years of age or younger) Traffic Accidents in the School Zone (2019)
  8. Three deaths in every 100 Black Ice accidents...1.6 times the overall accident average