DOI QR코드

DOI QR Code

Survey on Teachers' Perception and Operational State for Elementary Science Online Remote Classes

초등 과학 온라인 수업 운영에 대한 교사들의 인식과 운영실태

  • Received : 2020.10.29
  • Accepted : 2020.11.25
  • Published : 2020.11.30

Abstract

The aims of this study were to do a survey on teachers' perception and operational state for elementary science online remote classes and suggest ways to improve the elementary science online remote classes. The survey was based on responses from 100 teachers who have taught elementary science online remote classes for the first semester of 2020 for COVID-19. The questionnaire used in this study consisted of four parts: general informations of participants, the operation status of elementary science online remote classes, teachers' perceptions on the operation of elementary science online remote classes, ways to improve elementary science online remote classes. As a result of this study, elementary teachers taught elementary science online remote classes on the main use of content utilization type. And they had a difficulty in conducting elementary science online remote classes because of lack of contents, absence of elementary science online remote classes teaching methods, learner management and heavy workload. Therefore, to improve elementary science online remote classes the Ministry of Education and regional offices of education have to develop and provide high-quality contents reflect the characteristics of elementary science subjects, introduce a rent-an-experiment equipment system, and build a science class platform providing frequent real-time interaction between teacher and student.

Keywords

References

  1. 강호감, 공영태, 권혁순, 김재영, 배진호 송명섭 신영준, 양일호, 윤혜경, 이대형, 이명제, 임채성, 임희준, 장신호, 전영석, 채동현(2007). 초등과학교육론. 서울:교육과학사.
  2. 고복희(2007). 사이버가정학습에 대한 교사들의 인식과 만족도. 제주대학교 대학원 석사학위논문.
  3. 교육부(2020). 초등학교 과학 4-2 교사용 지도서. 서울: 천재교과서.
  4. 권점례(2020). 뉴 노멀 시대, 교육의 과제: 초․중․고등학교 원격 수업 실태 및 개선 방안 탐색. 제 14회 청람 교육포럼 자료집, 63-99.
  5. 김상미(2020). 코로나19 관련 온라인 교육에 관한 국내 언론보도기사 분석. 디지털콘텐츠학회지, 21(6), 1091-1100.
  6. 김수연, 강동웅(2020). 교사 10명 중 8명 "원격수업으로 학생 간 학습격차 커졌다". JTBC 뉴스, Retrieved September 21, 2020, from http://news.jtbc.joins.com/article/article.aspx?news_id=NB11970582
  7. 박명숙(2016). 온라인 음악교육에서 이러닝 품질이 학습성과에 미치는 영향 연구. 음악교육공학, 28, 1-15.
  8. 박재명(2020). 초중고 540만 명 사상 초유의 원격수업... 학부모들 "수업의 질 높여야". 동아일보, Retrieved April 20, 2020, from https://www.donga.com/news/article/all/20200420/100735846/1
  9. 변근아(2020). [코로나 시대 교육 방향] '쌍방향 원격수업' 피로감 심각하다. 중부일보, Retrieved October 11, 2020, from http://www.joongboo.com/news/articleView.html?idxno=363448315
  10. 서나래(2020). 초․중등 영어 교사들의 온라인 수업 경험에 대한 연구: 온라인 개학(2020)의 특수한 맥락에서. 한국외국어대학교 교육대학원 석사학위논문.
  11. 이쌍철(2017). 교과선택권 확대를 위한 온라인수업 운영 현황 분석 및 개선방향. 한국교육개발원 보고서.
  12. 이준희(2020). 과학과 온라인 수업에 대한 초등학생의 인식 조사. 부산교육대학교 교육대학원 석사학위논문.
  13. 임은정, 권수미(2020). 비대면 음악 온라인 원격 수업 실태 연구. 예술교육연구, 18(3), 165-184.
  14. 장미경(2018). 인문계 고등학생의 온라인 수업 이용에 관한 만족도 조사. 고려대학교 석사학위 논문.
  15. 장지훈(2020). 원격수업 학생 평가 어떻게?...'과정중심평가' 모델 보급. 서울=뉴스1, Retrieved November 9, 2020, from https://www.news1.kr/articles/?4112722
  16. Keegan, D. (1996). On defining distance education. Distance Education: International Perspectives, 6-33.

Cited by

  1. e학습터 플랫폼을 활용한 원격 생물 학습이 초등학생들의 과학 관련 태도에 미치는 영향 vol.40, pp.1, 2021, https://doi.org/10.15267/keses.2021.40.1.13
  2. 온라인 과학 수업에서 실험 활동과 상호작용의 개선을 위한 실행연구 vol.14, pp.2, 2021, https://doi.org/10.15523/jksese.2021.14.2.159