초록
4차 산업혁명시대에 진입하면서 디자인은 초연결사회의 다매체간의 융합으로 진행되고 있다. 특히 전통문화와 브랜드의 디자인 이념과의 융합은 디자인 영역에서 큰 화제로 다뤄지고 있다. 이러한 지점에서 중국의 선사상과 디자인이 융합된 무인양품의 디자인은 매우 주목할 만하다. 중국의 선(禅)사상은 노자와 장자의 사상을 흡수하여, "무상(無相)의 모습, 무주(無住)의 근본, 무념(無念)의 종지"를 목적으로 삼아 유가철학과 도가철학, 그리고 미학이 공존하는 독특한 사상 체계를 형성하였다. 그렇다면 전통문화로서 선사상은 무인양품의 디자인 속에서 어떤 모습으로 나타고 있는가? 본 연구는 이러한 문제의식에서 출발해 중국 선사상이 반영된 무인양품의 디자인 특징을 살펴보았다. 그 결과, 중국의 선사상을 지닌 무인양품의 디자인 특징은 미니멀리즘 조형, 단일적 색채, 생태적 소재, 인간성 체험의 네 가지로 귀결됨을 확인할 수 있었다.
In the era of the fourth industrial revolution, design has developed into a fusion of diversified culture and media. The integration of traditional culture and brand design concepts has become a hot research topic. Chinese Zen thought integrates the thoughts of Laozi and Zhuangzi, and takes" Wu Xiang as the appearance, Wu Nian as the foundation, Wu Zhu as the purpose" as the main purpose to construct a unique Zen thought system that integrates Taoism, Confucian philosophy and aesthetics. From this point of view, the MUJI design that combines Chinese Zen thought and design has attracted much attention. As a traditional culture, how is Chinese Zen Thought reflected in the design of MUJI? Starting from the awareness of this question, this study takes the daily necessities of MUJI as an example to investigate the design features of MUJI that reflect Chinese Zen thought. The conclusion shows that the design features of MUJI with Chinese Zen thoughts are showed in four ways-minimalist style, unitary color, ecological material, and humanized experience.