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A Study on the Framework of New Business Administration

신경영학 프레임워크 연구

  • Kim, Hyunsoo (School of Business Administration, Kookmin University)
  • 김현수 (국민대 경영대학 경영학부)
  • Received : 2020.01.03
  • Accepted : 2020.03.19
  • Published : 2020.03.31

Abstract

This study was performed to derive a new business administration framework based on the service philosophy established in the previous research. We proposed a business administration system that reflects the changes of modern economic society and solves problems of existing business administration. The problem of the existing business administration is analyzed by analyzing the essential problems of business administration as a discipline and the practical problems of current business administration. New management theory must have a status as an intrinsic discipline, so it must meet the common principles of human society. The principles of universe and the life principle of mankind, which are the environment in which human beings live, were reflected. As a result of deriving these common principles, qualification requirements as the intrinsic disciplines of business administration can be defined. The new business administration discipline is constructed in three fields. Business philosophy, a theory of manager, and business administration skills are three sub-fields of new business administration. We define the detailed structure of each field of new business administration and present the main research topics. In the future, further research is needed to deepen the culture of essence in business administration, and it is necessary to study the construction of the new business administration theory in detailed field.

본 연구는 선행연구에서 정립된 서비스철학을 기반으로 신경영학 프레임워크를 제시하기 위해 수행되었다. 대립되는 힘들 간의 치열한 대대원리 및 변증법적 과정과 상반상성이 서비스철학의 중심이므로 신경영학의 구조와 방법론은 이러한 철학적 기반을 반영하여 구축되었다. 현대경제사회변화를 반영하고 기존 경영학의 문제를 해결하는 경영학 체계를 제시하였다. 현대경제사회의 거시적 변화와 미시적 변화를 모두 분석하여 신경영학 체계정립에 반영하였다. 학문으로서의 기존 경영학의 본질적인 문제와 실무적인 문제를 분석하였으며, 문제 해결책으로서 신경영학을 제시하였다. 신경영학은 본질학문으로서 위상을 가져야 하므로 인류사회를 움직이는 공통원리에 부합해야 한다. 인류가 살아가는 환경인 우주의 원리와 인류의 생명원리를 분석하여 반영하였고, 인류대표사상과 예술원리도 분석하여 신경영학 체계 구축에 반영하였다. 이러한 공통원리를 도출한 결과 경영학의 본질 학문으로서의 자격 요건이 정의될 수 있었고, 경영학의 학문적 체계는 3을 사용하는 것이 진리에 가까움을 발견하였다. 따라서 신경영학 체계는 3개의 분야로 구축된다. 경영철학, 경영자론, 경영기술 등의 3개 분야가 경영학을 구성하는 하위분야가 된다. 경영철학은 경영과 경영학에 대한 사상적 기반을 연구하는 분야이며, 경영자론은 경영의 주체로서의 경영자와 경영의 객체로서의 경영자를 탐구하는 분야다. 경영기술은 그동안 경영학의 중심 분야였던 경영과정론, 경영기능론 등이 모두 포함된다. 신경영학의 각 분야에 대한 세부 구조를 정의하고, 주요 탐구 주제를 제시하였다. 향후 경영학을 본질학문화하기 위한 심화연구가 필요하며, 세부 분야의 이론 구축에 대한 연구도 필요하다.

Keywords

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