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A Study on the Influence of the Organizational Culture of Korean Network Marketing Companies on Customer Orientation and Service Orientation

한국형 네트워크 마케팅 기업의 조직문화가 고객 지향성과 서비스지향성에 미치는 영향에 관한 연구

  • Kim, Moon-Jun (KNU Corporate Management Research Center, Kongju National University)
  • Received : 2020.09.22
  • Accepted : 2020.10.20
  • Published : 2020.10.31

Abstract

The purpose of this study was to confirm the influence of the types of organizational culture perceived by members of Korean network companies on customer orientation and service orientation. Therefore, the results of the valid survey for the final 165 among the results of 204 applicants for about two weeks from September 7th to 25th, 2020 using the SSP 24.0 and AMOS 24.0 statistical package programs showed the following results. First, as a result of the analysis of the impact of organizational culture on customer orientation, the sub-factors of the organizational culture, such as relationship-oriented culture, innovation-oriented culture, hierarchical-oriented culture, and task-oriented culture types, all had a positive (+) effect on customer-oriented. It was analyzed as crazy. In other words, it can be seen that the organizational culture has a statistically significant impact on customer orientation in that it gives positive meaning through a comprehensive operation rather than a single substructure. Second, as a result of analyzing the effect of organizational culture on service orientation, organizational culture showed positive (+) influence on service orientation. In other words, it was analyzed that relational orientation, innovation orientation, hierarchical orientation, and task orientation, which are sub-constituent factors of organizational culture, act as positive factors for service orientation.

본 연구는 한국형 네트워크 기업의 구성원들이 지각하고 있는 조직문화 유형이 고객지향성과 서비스지향성에 미치는 영향관계를 확인하고자 2020년 9월 7일부터 25일 까지 약 2주간에 204명을 응신 결과 중 최종 165명에 대한 유효설문결과를 SPSS 24.0 및 AMOS 24.0 통계패키지 프로그램을 활용하여 다음과 같은 결과를 나타냈다. 첫째, 조직문화가 고객지향성에 미치는 영향에 관한 분석결과 조직문화 의 하위 요인인 관계지향문화, 혁신지향문화, 위계지향문화, 과업지향문화유형은 모두 고객지향성에 유의한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 분석되었다. 즉, 조직문화는 단편적인 어느 하위구성 유형 하나가 아닌 종합적인 작용으로 긍정적 의미부여가 된다는 측면에서 고객지향성에 통계적으로 유의하게 미치고 있음을 알 수 있다. 둘째, 조직문화가 서비스 지향성에 미치는 영향을 분석한 결과 조직문화는 서비스지향성에 정(+)의 영향관계를 나타냈다. 즉, 조직문화의 하위 구성요인인 관계지향·혁신지향·위계지향·과업지향은 서비스지향성에 긍정적 요인으로 작용하는 것으로 분석되었다.

Keywords

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