Abstract
The purpose of this study is to analyze the critical thinking level of activities in technology textbooks. For this purpose, we sampled 5 Technology-Home Economics textbooks of the 2015 revised curriculum and selected 187 activities in the textbooks. The main results of this study are as follows. First, the total score of the critical thinking level is 67.3, which is not high enough. The result of analyzing in the critical thinking level according to unit indicates that activities in units 'Construction(72.8)', 'Invention & Standard(70.4)', and 'Biotechnology & Appropriate Technology(70.4)' are higher score than those in other units, but activities in units 'Transportation & Energy(67.0)', 'Manufacturing(66.1)', and 'Information & Communication(57.0)'units are inadequate for inducing critical thinking. Second, the result of analyzing in the critical thinking level according to type of activity indicates that there is a difference between activities of 'theoretical type(69.3)' and 'practical type(61.5)'. Moreover activities in 'theoretical type' are inadequate for inducing critical thinking.
이 연구의 목적은 기술교과서에 제시된 활동과제의 비판적 사고 수준을 알아보는 데 있다. 이러한 목적을 달성하기 위해 2015 개정 교육과정에 의거한 중학교 기술·가정 교과서 5종을 표집하였고, 수록된 187개의 활동 과제를 대상으로 분석하였다. 이 연구의 주요 결과는 다음과 같다. 첫째, 기술교과서 활동과제의 비판적 사고 수준 총점은 67.3점으로 미흡한 것으로 나타났다. 활동과제를 단원별로 분석한 결과 '건설기술(72.8점)', '발명과 표준(70.4점)', '생명기술과 적정기술(70.4점)'단원은 총점 70점 이상으로 다른 단원에 비해 비교적 높았으나, '수송기술과 에너지(67.0점)', '제조기술(66.1점)', '정보통신기술(57.0점)'단원은 미흡한 것으로 나타났다. 둘째, 문제유형에 따라 분석한 결과 '이론 활동과제(69.3점)', '실습 활동과제(61.5점)'으로 차이가 있어 '실습 활동과제'가 비판적 사고를 유도하는데 더 미흡한 것으로 나타났다.