Abstract
In Korea, despite much interest in real estate, it is not easy to predict prices. Because apartments are both residential spaces and investment materials. Key figures affecting the price of apartments vary widely, and there are also regional characteristics. This study was conducted to derive the factors and characteristics that affect the sale price of apartments in S City, Gyeonggi-do. In general, people diagnose that better subway accessibility leads to higher apartment sales price. Nevertheless, in the case of S City, the price was slightly lower as it was closer to Line 1, but the higher the subway accessibility at Shinbundang Line, the higher the price. The five-year average of government bonds and the price were inversely related, and it was found to be proportional to the M2 balance and the price. The floor area ratio and the total number of parking lots had a great influence on the price, and the presence of department stores and discount marts within 1.5 km were the most important factors in the area of cultural aspect.
한국사회에서 부동산에 대한 많은 관심에도 불구하고 가격예측은 쉽지 않으며, 그중에서도 아파트는 주거공간인 동시에 투자의 의미도 지니고 있어 더욱 가격예측은 쉽지 않다. 아파트 가격에 영향을 주는 요인은 매우 다양하며 지역에 따른 특성도 있다. 본 연구는 경기도 S시 아파트 매매가격에 영향을 주는 요인들과 특성을 도출하기 위해 수행되었다. 일반적으로 지하철 접근성이 좋을수록 아파트 가격이 높다고 파악되나, S시의 경우 1호선과는 가까울수록 오히려 가격이 소폭 하락하는 현상이 있었으며, 신분당선은 지하철 접근성이 높을수록 매우 가격이 높게 나타났다. 국고채5년평균과 매매가격이 반비례관계였고, M2평잔과 매매가격과 비례관계로 파악이 되었다. 용적률과 총주차대수가 매매가격에 많은 영향을 미쳤으며, 1.5Km 이내의 백화점과 할인마트 존재 여부가 가장 중요한 요인이었다.