DOI QR코드

DOI QR Code

The Effects of Maternal Parenting Behavior on Preschoolers' Social Behavior: The Mediating Effect of Preschoolers' Executive Function

어머니의 양육행동이 유아의 사회적 행동에 미치는 영향: 유아의 실행기능의 매개효과

  • Received : 2020.08.17
  • Accepted : 2020.10.07
  • Published : 2020.10.31

Abstract

Objective: The main purpose of this study was to investigate the direct effect of maternal parenting behavior and indirect effects through preschoolers'executive function on three types of social behavior, prosocial, aggressive and withdrawn behavior. Methods: A total of 299 mothers and their preschool-aged children were the subjects of this study. Mothers completed the questionnaire that included measures of their parenting behavior, preschoolers' executive function, and social behavior. Results: First, mothers' positive parenting behavior had a direct effect on preschoolers' prosocial behavior, and mothers' negative parenting behavior had direct effects on preschoolers' aggressive and withdrawn behavior. Second, mothers' positive parenting behavior had indirect effects on preschoolers' prosocial, aggressive and withdrawn behavior through preschoolers' executive function. In contrast, indirect paths from maternal negative parenting behavior to social behavior through preschoolers' execution function were not significant. Conclusion/Implications: These findings underscore the importance of executive function during early childhood and suggest the need for effective parenting programs to promote executive function.

Keywords

References

  1. 강기숙, 이경님 (2001). 어머니의 양육행동과 유아의 사려성이 유아의 자기통제 행동에 미치는 영향. 아동학회지, 22(4), 115-132.
  2. 권수진, 오새니, 이상희 (2016). 유아의 문제행동 관련변인 연구: 유아변인, 어머니 변인, 또래관계변인. 미래유아교육학회지, 23(4), 385-406. doi:10.22155/JFECE.23.4.385.406
  3. 권연희 (2003). 아동의 정서성과 대인간 문제해결전략 및 어머니 행동이 아동의 사회적 유능성에 미치는 영향. 연세대학교 대학원 박사학위논문.
  4. 공영숙, 임지영 (2012). 유아의 기질, 어머니 양육태도, 유아의 정의적 실행기능, 문제행동 및 친사회적 행동 간의 관계. 아동교육, 21(4), 135-152.
  5. 김녹현, 정영주, 차선희 (2014). 어머니의 양육태도가 유아의 문제행동에 미치는 영향. 복지행정논총, 24(2), 89-121.
  6. 김종훈, 성지현 (2014). 어머니의 양육행동이 유아의 가정 및 기관에서의 문제행동 개인차와 교사-유아 관계에 미치는 영향. 유아교육연구, 34(6), 391-410. doi:10.18023/kjece.2014.34.6.017
  7. 김혜정 (2014). 만 4-5세 유아의 문제행동 예측 변인 연구; 가족특성, 유아기질, 어머니 양육태도를 중심으로. 경희대학교 교육대학원 석사학위논문.
  8. 나지혜 (2012). 어머니 및 아버지의 양육행동이 유아의 사회적 능력에 미치는 영향. 이화여자대학교 대학원 석사학위논문.
  9. 문지현, 신나나 (2017). 어머니의 자율성 지지가 유아의 정서적 유능성과 사회적 유능성에 미치는 영향: 유아의 실행기능의 매개효과. 아동학회지, 38(6), 17-33. doi:10.5723/kjcs.2017.38.6.17
  10. 박남심, 송승민, 엄희경 (2020). 어머니의 양육스트레스, 온정적 양육행동 및 통제적 양육행동이 유아의 사회적 유능감에 미치는 영향. 한국보육지원학회지, 16(2), 161-178. doi:10.14698/jkcce.2020.16.02.161
  11. 박명호 (2000). 어머니의 양육태도와 유아의 사회적 행동에 관한 연구. 연세대학교 대학원 석사학위논문.
  12. 박미진, 강지현 (2012). 유아의 기질, 부부갈등, 부모 양육행동이 유아의 외현화 문제행동에 미치는 영향. 정서행동장애 연구, 28(4), 331-352.
  13. 서소정 (2006). 유아의 친사회적행동에 관한 연구: 유아의 요구전략, 언어발달, 어머니의 친사회성에 관련된 양육신념 및 사회화전략을 중심으로. 열린유아교육연구, 11(4), 287-310.
  14. 서정은, 박혜원 (2011). 아동의 정서지능이 실행기능에 미치는 영향. 인지발달중재학회지, 2(1), 99-127.
  15. 신은수 (2005). 3, 4, 5 세 유아의 마음이론 발달과 가장놀이, 언어의 표상 능력, 실행기능, 그리고 중앙통합 능력과의 관계. 유아교육연구, 25(1), 65-90.
  16. 우수정 (2016). 부모의 온정적 양육행동과 또래 상호작용이 유아의 외현화 문제행동에 미치는 영향. 한국보육지원학회지, 12(2), 41-55. doi:10.14698/jkcc3.2016.12.02.041
  17. 유란희, 김선희 (2017). 어머니의 애정적 양육행동과 유아의 또래유능성과의 관계: 유아의 실행기능과 정서조절의 매개효과. 아동학회지, 38(2), 67-79. doi:10.5723/kjcs.2017.38.2.67
  18. 유숙경, 이승희 (2012). K-CBCL 1.5-5와 Gottman의 양육방식 유형에 의한 유아의 정서행동문제와 어머니의 양육방식과의 관계. 정서행동장애연구, 28(2), 1-22.
  19. 이미현 (2009). 어머니의 부모역할지능과 양육태도가 유아의 사회적 건강성에 미치는 영향; 유아의 자기통제력과 친사회적 행동을 중심으로. 한국유아체육학회지, 10(2), 89-101.
  20. 이선희 (2012). 학령기 자녀의 부모용 양육행동 척도 개발 연구. 이화여자대학교 대학원 박사학위논문.
  21. 이윤정, 공영숙, 임지영 (2014). 부모의 양육행동이 유아의 실행기능에 미치는 영향. 한국가정관리학회지, 32(1), 13-26. doi:10.7466/JKHMA.2014.32.1.13
  22. 이지현, 김수영 (2016). 문항묶음: 원리의 이해와 적용. 한국심리학회지: 일반, 35(2), 327-353. doi:10.22257/kjp.2016.06.35.2.327
  23. 장영애, 이영자 (2009). 취학전 아동의 친사회적 행동과 어머니, 아버지의 양육행동 및 양육참여도에 관한 연구. 한국생활과학회지, 18(3), 619-629. https://doi.org/10.5934/KJHE.2009.18.3.619
  24. 정경화 (2004). 어머니의 양육태도와 유아의 친사회적 행동 및 인기도와의 관계. 충남대학교 교육대학원 석사학위논문.
  25. 차기주 (2015). 유아의 인지적 실행기능과 모의 상호작용 양상 및 특성 간 관계. 유아교육연구, 35(2), 117-141. https://doi.org/10.18023/KJECE.2015.35.2.006
  26. 홍계옥 (2001). 어머니의 자기-지각, 양육행동 및 유아의 기질과 유아의 사회적 능력. 아동학회지, 22(2), 181-194.
  27. 홍세희 (2000). 구조방정식 모형의 적합도 지수 선정기준과 그 근거. 한국심리학회지: 임상, 19(1), 161-177.
  28. 황혜련, 송현주 (2013). 아동기 실행기능과 부모양육태도. 재활심리연구, 20(2), 149-167.
  29. Bayer, J. K., Sanson, A. V., & Hemphill, S. A. (2006). Parent influences on early childhood internalizing difficulties. Journal of Applied Developmental Psychology, 27(6), 542-559. doi:10.1016/j.appdev.2006.08.002
  30. Bernier, A., Carlson, S. M., Deschenes, M., & Matte-Gagne, C. (2012). Social factors in the development of early executive functioning: A closer look at the caregiving environment. Developmental Science, 15(1), 12-24. doi:10.1111/j.1467-7687.2011.01093.x
  31. Bernier, A., Carlson, S. M., & Whipple, N. (2010). From external regulation to self-regulation: Early parenting precursors of young children's executive functioning. Child Development, 81(1), 326-339. doi:10.1111/j.1467-8624.2009.01397.x
  32. Blair, C., & Razza, R. P. (2007). Relating effortful control, executive function, and false belief understanding to emerging math and literacy ability in kindergarten. Child Development, 78(2), 647-663. doi:10.1111/j.1467-8624.2007.01019.x
  33. Blandon, A. Y., Calkins, S. D., Grimm, K. J., Keane, S. P., & O'Brien, M. (2010). Testing a developmental cascade model of emotional and social competence and early peer acceptance. Development and Psychopathology, 22(4), 737-748. doi:10.1017/S0954579410000428
  34. Browne, M. W., & Cudeck, R. (1992). Alternative ways of assessing model fit. Sociological Methods & Research, 21(2), 230-258. doi:10.1177/0049124192021002005
  35. Christopher, C., Saunders, R., Jacobvitz, D., Burton, R., & Hazen, N. (2013). Maternal empathy and changes in mothers' permissiveness as predictors of toddlers' early social competence with peers: A parenting intervention study. Journal of Child and Family Studies, 22(6), 769-778. doi:10.1007/s10826-012-9631-z
  36. Clark, K. E., & Ladd, G. W. (2000). Connectedness and autonomy support in parent-child relationships: Links to children's socioemotional orientation and peer relationships. Developmental Psychology, 36(4), 485-498. doi:10.1037/ 0012-1649.36.4.485
  37. Coie, J. D., Dodge, K. A., & Kupersmidt, J. B. (1990). Peer group behavior and social status. In S. R. Asher, & J. D. Coie (Eds.), Peer rejection in childhood (pp. 17-59). Cambridge, UK: Cambridge University Press.
  38. Diamond, A. (2013). Executive functions. Annual Review of Psychology, 64, 135-168. doi:10.1146/annurev-psych-113011-143750
  39. Eisenberg, N., Fabes, R. A., & Spinard, T. L. (2006). Prosocial development. In W. Damon, R. M. Lerner, & N. Eisenberg (Eds.), Social, emotional, and personality development: Vol. 3. Handbook of child psychology: Social, emotional, and personality development (pp. 646-718). New York: Wiley. doi:10.1002/9780470147658.chpsy0311
  40. Eisenberg, N., & Valiente, C. (2002). Parenting and children's prosocial and moral development. In M. H. Bornstein (Ed.), Handbook of parenting: Vol. 5. Practical issues in parenting (2nd edition) (pp. 111-142). Mahwah, NJ: Erlbaum.
  41. Espy, K. A., Sheffield, T. D., Wiebe, S. A., Clark, C. A., & Moehr, M. J. (2011). Executive control and dimensions of problem behaviors in preschool children. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 52(1), 33-46. doi:10.1111/j.1469-7610.2010.02265.x
  42. Fay‐Stammbach, T., Hawes, D. J., & Meredith, P. (2014). Parenting influences on executive function in early childhood: A review. Child Development Perspectives, 8(4), 258-264. doi:10.1111/cdep.12095
  43. Gioia, G. A., Isquith, P. K., Guy, S. C., & Kenworthy, L. (2000). Test review behavior rating inventory of executive function. Child Neuropsychology, 6(3), 235-238. doi:10.1076/chin.6.3.235.3152
  44. Graziano, P. A. (2009). Developmental trajectories of "hot" executive functions across early childhood: Contributions on maternal behavior and temperament. Unpublished doctoral dissertation, The University of North Carolina at Greensboro, North Carolina, USA.
  45. Graziano, P. A., Calkins, S. D., & Keane, S. P. (2011). Sustained attention development during the toddlerhood to preschool period: Associations with toddlers' emotion regulation strategies and maternal behaviour. Infant and Child Development, 20(6), 389-408. doi:10.1002/icd.731
  46. Green, S., & Baker, B. (2011). Parents' emotion expression as a predictor of child's social competence: Children with or without intellectual disability. Journal of Intellectual Disability Research, 55(3), 324-338. doi:10.1111/j.1365-2788.2010.01363.x
  47. Hart, C. H., Newell, L. D., & Olsen, S. F. (2003). Parenting skills and social-communicative competence in childhood. In J. O. Greene, & B. R. Burleson (Eds.), Handbook of communication and social interaction skills (pp.753-797). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
  48. Hughes, C. (1998). Executive function in preschoolers: Links with theory of mind and verbal ability. British Journal of Developmental Psychology, 16(2), 233-253. doi:10.1111/j.2044-835X.1998.tb00921.x
  49. Hughes, C. H., & Ensor, R. A. (2009). How do families help or hinder the emergence of early executive function? New Directions for Child and Adolescent Development, 2009(123), 35-50. doi:10.1002/cd.234
  50. Isquith, P. K., Gioia, G. A., & Espy, K. A. (2004). Executive function in preschool children: Examination through everyday behavior. Developmental Neuropsychology, 26(1), 403-422. doi:10.1207/s15326942dn2601_3
  51. Joussemet, M., Vitaro, F., Barker, E. D., Côté, S., Nagin, D. S., Zoccolillo, M., et al. (2008). Controlling parenting and physical aggression during elementary school. Child Development, 79(2), 411-425. doi:10.1111/j.1467-8624.2007.01133.x
  52. Izard, C., Stark, K., Trentacosta, C., & Schultz, D. (2008). Beyond emotion regulation: Emotion utilization and adaptive functioning. Child Development Perspectives, 2(3), 156-163. doi:10.1111/j.1750-8606.2008.00058.x
  53. Kline, R. B. (2015). Principles and practice of structural equation modeling. New York: Guilford Press.
  54. Kolb, B., Mychasiuk, R., Muhammad, A., Li, Y., Frost, D. O., & Gibb, R. (2012). Experience and the developing prefrontal cortex. Proceedings of the National Academy of Sciences, 109(2), 17186-17193. doi:10.1073/pnas.1121251109
  55. Ladd, G. W., & Burgess, K. B. (2001). Do relational risks and protective factors moderate the linkages between childhood aggression and early psychological and school adjustment? Child Development, 72(5), 1579-1601. doi:10.1111/1467-8624.00366
  56. LaFreniere, P. J., & Capuano, F. (1997). Preventive intervention as means of clarifying direction of effects in socialization: Anxious-withdrawn preschoolers case. Development and Psychopathology, 9(3), 551-564. doi:10.1017/S0954579497001302
  57. LaFreniere, P. J., & Dumas, J. E. (1996). Social competence and behavior evaluation in children ages 3 to 6 years: The short form (SCBE-30). Psychology Assessment, 8(4), 369-377. doi:10.1037/1040-3590.8.4.369
  58. Lucassen, N., Kok, R., Bakermans-Kranenburg, M., van Ijzendoorn, M. H., Jaddoe, V. W. V., Hofman, A., et al. (2015). Executive functions in early childhood: The role of maternal and paternal parenting practices. British Journal of Developmental Psychology, 33(4), 489-505. doi:10.1111/bjdp.12112
  59. McLeod, B. D., Wood, J. J., & Weisz, J. R. (2007). Examining the association between parenting and childhood anxiety: A meta-analysis. Clinical Psychology Review, 27(2), 155-172. doi:10.1016/j.cpr.2006.09.002
  60. Perry, D. G., Kusel, S. J., & Perry, L. C. (2010). Victims of peer aggression. Developmental Psychology, 24(6), 807-814. doi:10.1037/0012-1649.24.6.807
  61. Rubin, K. H., & Burgess, K. (2002). Parents of aggressive and withdrawn children. In M. Bornstein (Ed.), Handbook of parenting (2nd edition). Volume 1 (pp.383-418). Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
  62. Seligman, M. E., Steen, T. A., Park, N., & Peterson, C. (2005). Positive psychology progress: Empirical validation of interventions. American Psychologist, 60(5), 410-421. doi:10.1037/0003-066X.60.5.410
  63. Spinrad, T. L., Eisenberg, N., Gaertner, B., Popp, T., Smith, C. L., Kupfer, A., et al. (2007). Relations of maternal socialization and toddlers' effortful control to children's adjustment and social competence. Developmental Psychology, 43(5), 1170-1186. doi:10.1037/0012-1649.43.5.1170
  64. Steiger, J. H. (1990). Structural model evaluation and modification: An interval estimation approach. Multivariate Behavioral Research, 25(2), 173-180. doi:10.1207/s15327906mbr2502_4
  65. Sulik, M. J., Blair, C., Mills‐Koonce, R., Berry, D., Greenberg, M., Family Life Project Investigators, et al. (2015). Early parenting and the development of externalizing behavior problems: Longitudinal mediation through children's executive function. Child Development, 86(5), 1588-1603. doi:10.1111/cdev.12386
  66. Toren, P., Sadeh, M., Wolmer, L., Eldar, S., Koren, S., Weizman, R., et al. (2000). Neurocognitive correlates of anxiety disorders in children: A preliminary report. Journal of Anxiety Disorders, 14(3), 239-247. doi:10.1016/S0887-6185(99)00036-5
  67. Toplak, M. E., West, R. F., & Stanovich, K. E. (2013). Do performance‐based measures and ratings of executive function assess the same construct? Journal of Child Psychology and Psychiatry, 54(2), 131-143. doi:10.1111/jcpp.12001
  68. Vinden, P. G. (2001). Parenting attitudes and children's understanding of mind: A comparison of Korean American and Anglo-American families. Cognitive Development, 16(3), 793-809. doi:10.1016/S0885-2014(01)00059-4
  69. Williams, L. R., Degnan, K. A., Perez-Edgar, K. E., Henderson, H. A., Rubin, K. H., Pine, D. S., et al. (2009). Impact of behavioral inhibition and parenting style on internalizing and externalizing problems from early childhood through adolescence. Journal of Abnormal Child Psychology, 37(8), 1063-1075. doi:10.1007/s10802-009-9331-3
  70. Zelazo, P. D., & Muller, U. (2002). Executive function in typical and atypical development. In U. Goswami (Ed.), The Wiley-Blackwell handbook of childhood cognitive development (pp. 574-603). Malden, MA: Wiley-Blackwell Publishing.