DOI QR코드

DOI QR Code

User Interface for the 'Smombie Safe Go' App for Walking Safety

보행안전을 위한 앱서비스 'Smombie Safe Go' UI 연구

  • 차오셴웨 (동서대학교 일반대학원 디자인학과 박사과정) ;
  • 김세화 (동서대학교 일반대학원 디자인학과 교수)
  • Received : 2020.07.15
  • Accepted : 2020.08.26
  • Published : 2020.10.28

Abstract

The development in smartphone technology has brought convenience to the life of the mankind, but an excessive use of smartphones sometimes causes various accidents. This research tried to propose an application service 'Smombie Safe Go' UI(User Interface) that allows the prevention of such accident while using smartphones when walking. For this, after research and user observations, produced walker journey maps and derived necessary main functions needed for safety, and the result showed that transparent interface, obstacle location alert, warning of dangers functions were necessary. To make the contents of the service more detailed, hazardous situations faced during smartphone use when walking were classified into 3 situations : 1. Obstacle appearing in front, 2. traffic lights on crosswalks 3. No traffic lights on crosswalks. Scenarios by hazardous situation were written, and the flow and UI of the app service that warns its users in each situation of hazards were designed. it is predicted that 'Smombie Safe Go' may be possible to be utilized as an app service that provides a safe walking experience for not only regular pedestrians but also the blind population.

스마트폰 기술의 발전은 인간의 생활에 편리를 가져왔으나, 과도한 스마트폰 사용은 다양한 사고의 원인이 되기도 한다. 이 중 생명과 직결되는 대표적인 위험한 사고가 보행 중 부주의로 인한 안전사고이다. 본 연구에서는 보행 중 스마트폰을 사용할 때, 이러한 사고를 방지할 수 있도록 하는 애플리케이션 서비스 'Smombie Safe Go' UI(user interface)를 제안하고자 하였다. 이를 위해, 자료 조사와 사용자 관찰을 통해 보행자 여정맵을 작성하고 사용자 보행 중 안전에 필요한 주요 기능을 도출하였는데, 투명한 인터페이스를 비롯하여 장애물 위치 알림, 위험에 대한 주의와 경고 기능이 필요한 것으로 나타났다. 서비스 내용을 구체화하기 위하여 사용자 관찰을 통해 스마트폰을 사용하면서 보행 시에 맞닥뜨리는 위험상황을 세 가지로 - ① 전방에 장애물이 나타날 경우, ② 횡단보도에 신호등이 있는 경우, ③ 횡단보도에 신호등이 없는 경우- 구분하였다. 위험상황별 시나리오를 작성하고, 각 상황에서 위험을 경고하는 앱서비스 flow와 UI를 설계하였다. 또한 이 서비스 구현을 위해 V2N(Vehicle to Network), AI 3D 물체인식기술, 비콘(Beacon) 등의 기술들을 검토하고 활용방식을 제안하였다. 나아가 연구의 심화를 통해, 'Smombie Safe Go'는 일반 보행자 뿐 만 아니라, 시각 장애인들에게 안전한 보행을 지원할 수 있는 앱서비스로 활용이 가능할 것으로 예측된다.

Keywords

References

  1. https://en.wikipedia.org/wiki/Smartphone_zombie, 2020.02.15.
  2. 현대해상, 보행 중 스마트폰 사용의 위험성 연구, 2016.
  3. Dekra, Financial report, corporate information 2017.
  4. GHSA, Pedestrian Traffc Fatalities by State, Spotlight on Highway Safety, Governors Highway Safety Association, 2017.
  5. 교통안전공단, 스마트폰 사용이 보행안전에 미치는 위험성 연구 2013.
  6. Robert J. Sternberg, Karin Sternberg, Cognitive Psychology, Inc Press, Wadsworth Publishing, 2016.
  7. 김지윤, 이스마트폰 사용 보행자의 안정성 제공을 위한 알람서비스에 관한 연구 : texting mode에서 depth-based alarming 적용 효과를 중심으로, 관대학교 대학원, 석사학위논문, 2016.
  8. 이주형, 한문석, "비콘 서비스를 사용한 보행자 안전신호감지시스템의 설계," 정보과학회 컴퓨팅의 실제 논문지, 제22권, 제11호, pp.576-582, 2016. https://doi.org/10.5626/KTCP.2016.22.11.576
  9. 이지훈, "보행 중 스마트폰 사용자 안전 개선 디자인," 한국디자인학회 학술발표대회, 제2016권, 제10호, pp.220-221, 2016.
  10. 이동운, "스마트폰 사용 보행자를 위한 계단에서의 사고 방지 시스템 제안," 한국HCI학회, 제2017권, 제2호, pp.538-541, 2017.
  11. Donghee Kim and Kyungsik Han, "Smombie Guardian: We watch for potential obstacles while you are walking and conducting smartphone activities," smartphone activities, Vol.13, No.6, pp.1-21, 2018.
  12. 전성숙, 박성룡, 황용섭, "공공디자인에서 지면밀착형 사인 활용에 관한 연구," 한국공간디자인학회, 제11권, 제6호, pp.19-29, 2016. https://doi.org/10.35216/KISD.2016.11.6.19
  13. https://snapshot.canon-asia.com/taiwan/article/zh/lens-basics-6-wide-angle-lenses, 2020.03.20.
  14. https://zhuanlan.zhihu.com/p/32171299, 2020.04.10.
  15. 金珠瑛, 휴대용 스마트 기기 내장 센서 정보 융합을 활용한 보행자 추측 항법의 개발, 홍익대학교 기계공학부전공, 석사학위논문, 2013.