DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on Michael's Psychological Gesture through Theatrical Review of Archetype Theories

원형 이론의 연극학적 고찰을 통한 미하일 체홉의 심리제스처 연구

  • Kim, Young-Lae (Department of Broadcasting and Performing Arts, Jeonghwa Arts College)
  • 김영래 (정화예술대학교 공연예술학부)
  • Received : 2020.09.21
  • Accepted : 2020.10.27
  • Published : 2020.10.31

Abstract

This study examined the concept and essence of archetype theories of Johann Wolfgang von Goethe, Rudolf Steiner and Carl Gustav Jung, which theatrically influenced Michael Chekhov. It analyzed how archetype theories were applied in Chekhov's Psychological Gesture and tried to fundamentally understand Chekhov's Psychological Gesture that embraced archetype theories. The concept of archetype repeatedly appears in Chekhov's Psychological Gesture. Chekhov stated that archetype exists in the inner psychology or instinct of the actors and he defined the Psychological Gesture as an archetypal gesture. While exploring references regarding archetype in Chekhov's Psychological Gesture, this study found that it is closely related to archetype theories. Therefore this study thoroughly analyzed Goethe's archetype theory(archetypal plant), Steiner's archetype theory(4 temperament archetypes, 7 human's soul archetypes), Jung's archetype theory(collective unconscious and 4 archetypes, 12 personality archetypes) and it confirmed that archetype theories had a significant influence on Chekhov's Archetype Theory and Psychological Gesture. Goethe and Steiner's archetype theories, Eurythmy are applied to theater education and actor's acting. Likewise, Jung's archetype theory is also adopted theatrical studies and theatrical psychotherapy. The author believes that Chekhov's Archetype Theory and Psychological Gesture influenced by archetype theories will significantly help an actor analyze characters in the play and portray them in creative acting.

본 연구는 미하일 체홉에게 연극학적으로 영향을 준 요한 볼프강 폰 괴테, 루돌프 슈타이너, 칼 구스타프 융의 원형 이론 속에서 나타나는 원형의 개념과 본질을 고찰했다. 체홉의 심리제스처에 원형 이론이 어떻게 응용되었는지 분석했고, 원형 이론을 수용한 미하일 체홉의 심리제스처에 대한 근원적인 이해를 도모하고자 했다. 체홉의 심리제스처에는 원형의 개념이 자주 등장한다. 체홉은 배우들의 내면의 심리 또는 본능 속에 원형이 존재한다고 했고 심리제스처를 원형 제스처라고 정의했다. 체홉의 심리제스처 속의 원형에 대한 언급들을 고찰하면서 체홉의 심리제스처가 원형 이론과 밀접한 관련이 있다는 것을 파악했다. 그래서 본 연구에서는 괴테의 원형 이론(원형식물), 슈타이너의 원형 이론(4가지 기질의 인간 원형, 7가지 인간 영혼의 원형), 융의 원형 이론(집단 무의식과 4가지 원형, 12가지 성격 원형) 등을 분석했고, 원형 이론이 체홉의 원형 이론과 심리제스처에 중요한 영향을 미쳤다는 사실을 확인했다. 괴테와 슈타이너의 원형 이론, 오이리트미는 연극교육 및 배우 연기에 응용되고 있다. 융의 원형 이론도 연극학의 배역 분석 및 연극치료에 적용되고 있다. 원형 이론의 영향을 받은 체홉의 원형 이론과 심리제스처는 배우가 극중 인물을 분석하고 창조적 연기로 표현하는 데에 큰 도움이 되리라고 판단한다.

Keywords

References

  1. Michael Chekhov(1991). On The Technique of Acting. New York: Harper Collins. 60.
  2. Michael Chekhov(2002). To The Actor. New York: Routledge. 68.
  3. Michael Chekhov(1985). Lessons for The Professional Actor. New York: Performing Arts Journal Publications. 112.
  4. Michael Chekhov(1991). On The Technique of Acting. New York: Harper Collins. 70.
  5. 김연홍(20002). 괴테의 자연개념: 원형현상, 변형 등의 핵심개념을 중심으로. 독일문학. 한국독어독문학회. 제81집. 42.
  6. 정윤경(2000). 루돌프 슈타이너의 인지학과 발도르프학교. 내일을 여는 책. 40-41.
  7. 김영래(2018). 미하일 체홉의 영감의 연기에 관한 연구: 인지학의 인간의 본질에 대한 고찰을 중심으로. 한국엔터테인먼트산업학회논문지, 12(7): 261-262.
  8. Michael Chekhov, Andrei Kirillov and Bella Merlin(ed.)(2005). The Path of The Actor. Oxon: Routledge. 135.
  9. 김영래(2020). 인간의 본질을 추구한 미하일 체홉의 연기론. 동인. 181.
  10. 정윤경(2000). 루돌프 슈타이너의 인지학과 발도르프학교. 내일을 여는 책. 94-95.
  11. 데이비드 슬론. 이은서 옮김(2012). 무대 위의 상상력. 푸른씨앗. 66-67.
  12. 베티 스텔리. 하주현 옮김(2017). 인생의 씨실과 날실. 푸른씨앗. 187-190.
  13. 돈 리처드 리소, 러스 허드슨. 주혜명 옮김(2019). 에니어그램의 지혜. 한문화. 23-26.
  14. Lenard Petit(2010). The Michael Chekhov Handbook: for The Actor. New York: Routledge. 68.
  15. 이부영(1984). 분석심리학. 일조각. 90.
  16. INDIVIDUALOGIST. https://individualogist.com/12-archetypes 2020.06.25
  17. Lenard Petit(2010). The Michael Chekhov Handbook: for The Actor. New York: Routledge. 68-69.
  18. 미하일 체홉. 김선, 문혜인 옮김(2015). 배우에게. 동인. 136.
  19. Michael Chekhov(1991). On The Technique of Acting. New York: Harper Collins. 180-181.
  20. Anjalee Deshpande Hutchinson(2017). Acting Exercises For Non-Traditional Staging: Michael Chekhov Reimagined. New York: Routledge. 170.
  21. David Zinder(2013). Body Voice Imagination: Image Work Training and The Chekhov Technique. New York: Routledge. 268-269.
  22. Lenard Petit(2010). The Michael Chekhov Handbook: for The Actor. New York: Routledge. 66.
  23. 김영래(2020). 인간의 본질을 추구한 미하일 체홉의 연기론. 동인. 167.
  24. Michael Chekhov(2002). To The Actor. New York: Routledge. 70.
  25. Michael Chekhov(1985). Lessons for The Professional Actor. New York: Performing Arts Journal Publications. 112.
  26. Michael Chekhov(1985). Lessons for The Professional Actor. New York: Performing Arts Journal Publications, 113.
  27. Lenard Petit(2010). The Michael Chekhov Handbook: for The Actor. New York: Routledge. 66.
  28. Lenard Petit(2010). The Michael Chekhov Handbook: for The Actor. New York: Routledge. 67.
  29. 김영래(2017). 언어 오이리트미를 통한 미하일 체홉의 심리제스처 재발견. 연극교육연구. 한국연극교육학회. 제30집. 50.
  30. 김영래(2020). 인간의 본질을 추구한 미하일 체홉의 연기론. 동인. 182.
  31. Michael Chekhov(1991). On The Technique of Acting. New York: Harper Collins Publishers. 68-69.
  32. Lenard Petit(2010). The Michael Chekhov Handbook: for The Actor. New York: Routledge. 69.
  33. 조한준(2017). 연기 교수법 모형 개발 연구: 미하일 체홉의 '분위기'(atmosphere) 원리를 중심으로. 한국엔터테인먼트산업학회논문지, 11(3).
  34. 루돌프 슈타이너. 최혜경 옮김(2010). 사고의 실용적인 형성: 인지학 입문서. 밝은누리.
  35. 칼 구스타프 융. 조성기 옮김(2007). 카를 융: 기억 꿈 사상. 김영사.
  36. David Sloan(2001). Stages of imagination: Working Dramatically with Adolescents. Colorado: Association of Waldorf Schools of North America.
  37. Michael Chekhov(2014). To The Actor: On The Technique Of Acting. New York: Martino Publishing.
  38. Mala Powers(2004). Michael Chekhov: On Theatre and The Art of Acting: A Guide to Discovery with Exercises. New York: The Working Arts Library.
  39. Rudolf Steiner(1999). A Psychology of Body, Soul & Spirit: Anthroposophy, Psychology, Pneumatosophy. Massachusetts: Steiner Books.